Så du tycker att vi ska vidga definitionen för att
?Många av mina vänner tycker det är vansinnigt att lägga mer än 100 kronor kilot på kaffe, och inte alla gillar Panama geisha. För många av dem är det närmaste de kan komma specialkaffe en "sällsynt" nespressopod som de inte provat tidigare, eller "Världens bästa och mest exklusiva kaffe." inköpt på teknikmagasinet
Det är inte enklare att dina vänner fortsätter att dricka snutjava, medan de som uppskattar special kaffe får göra det enligt de definitioner som redan finns?
/ Henrik - Kaffebar och kaffebutik online : www.smakfamiljen.se
Jag tycker det är viktigt att bland mina vänner vara en ambassadör för bra kaffe oavsett om det är poängbedömt eller inte.
Frågar nån av dem vad specialkaffe är så skulle jag nog göra en mer generell beskrivning och beskriva det som färskrostat kaffe av hög kvalitet t.ex. från J&N, Da matteo, Åre et,c .
Skall vi "kaffenördar" få fler att dricka bra kaffe, så kan jag tänka mig att tulla lite på definitionen av specialkaffe.
Nescafe är som Oboy. En del blandar det med mjölk för att göra det drickbart. Andra avstår helt.
nej, duva kan ju vara en fågel eller det kan vara en ny slags flygplan som bara existerar i fantasin och som ersätter det vi tidigare kallade för duva. Relativism FTW?
Det är ju inte så att SCAE's definition är ett enormt frånsteg från definitionen, det är snarare så att den inte täcker tillräckligt, vilken helt enkelt kan betyda att man ville göra en snabb definition tills man har tid att uppdatera hemsidan, och kanske inte tänkte igenom hundra procent vad man skrivit.
Special kaffe kommer från begreppet Speciality Grade Coffee, som är en del av SCAA's definition. Hur tycker Du vi ska definiera special kaffe?Specialkaffe kanske inte är lika med SCAA´s Specialty Grade Coffee
"Kaffe som är speciellt gott?".
Johan har också skrivit om det nyligen http://www.johanochnystrom.se/blogg....Bloggen&id=518
Följ oss!