Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 77
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
    Utöver detta så har Johan Ekfeldt (om jag minns rätt) skrivit om att han och andra skandinaviska kaffedrickare uppskattar kaffe som av andra CoE-domare värderar ganska lågt, poängmässigt. Han syftar då vad jag förstod det på till exempel en del soltorkat kaffe.
    Så var väl specifikt fallet med Geishan från Esmeralda som man helt enkelt nästan trodde skulle uppfattas som defekt... jag har för mig att det var Haugaard som skrev något liknande på sin blogg för något år sedan.
    Närmare bestämt här och här

Citat Ursprungligen postat av Tamper Visa inlägg
    Jag tycker du är inne på rätt spår. För "oinvigda" så borde nog ett specialkaffe vara en lite vidare definition än SCAA.org´s definition.
    Så du tycker att vi ska vidga definitionen för att

Många av mina vänner tycker det är vansinnigt att lägga mer än 100 kronor kilot på kaffe, och inte alla gillar Panama geisha. För många av dem är det närmaste de kan komma specialkaffe en "sällsynt" nespressopod som de inte provat tidigare, eller "Världens bästa och mest exklusiva kaffe." inköpt på teknikmagasinet
    ?

Det är inte enklare att dina vänner fortsätter att dricka snutjava, medan de som uppskattar special kaffe får göra det enligt de definitioner som redan finns?

Citat Ursprungligen postat av Jay Visa inlägg
    Så var väl specifikt fallet med Geishan från Esmeralda som man helt enkelt nästan trodde skulle uppfattas som defekt... jag har för mig att det var Haugaard som skrev något liknande på sin blogg för något år sedan.
    Närmare bestämt här och här
    Ja, det är nog korrekt att det var David som skrev om detta och inte Johan.
    / Henrik - Kaffebar och kaffebutik online : www.smakfamiljen.se

Jag tycker det är viktigt att bland mina vänner vara en ambassadör för bra kaffe oavsett om det är poängbedömt eller inte.

Frågar nån av dem vad specialkaffe är så skulle jag nog göra en mer generell beskrivning och beskriva det som färskrostat kaffe av hög kvalitet t.ex. från J&N, Da matteo, Åre et,c .

Skall vi "kaffenördar" få fler att dricka bra kaffe, så kan jag tänka mig att tulla lite på definitionen av specialkaffe.
    Nescafe är som Oboy. En del blandar det med mjölk för att göra det drickbart. Andra avstår helt.

Citat Ursprungligen postat av Tamper Visa inlägg
    Skall vi "kaffenördar" få fler att dricka bra kaffe, så kan jag tänka mig att tulla lite på definitionen av specialkaffe.
    Varför? Varför inte bara rekommendera ett gott kaffe till någon utan att ge det en definition? Varför ge en definition av något och sedan kompromissa för att det ska passa din rekommendation till dina vänner? Det verkar väldigt bakvänt och kontraproduktivt...

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Jay Visa inlägg
    Varför? Varför inte bara rekommendera ett gott kaffe till någon utan att ge det en definition? Varför ge en definition av något och sedan kompromissa för att det ska passa din rekommendation till dina vänner? Det verkar väldigt bakvänt och kontraproduktivt...
    Varför svälja definitionen med hull och hår om man inte håller med om den? När dessutom den rikstäckande organisationen Scae Sweden inte heller verkar stå bakom den så börjar man ju undra...

Specialkaffe kanske inte är lika med SCAA´s Specialty Grade Coffee

Citat Ursprungligen postat av Molarin Visa inlägg
    Varför svälja definitionen med hull och hår om man inte håller med om den? När dessutom den rikstäckande organisationen Scae Sweden inte heller verkar stå bakom den så börjar man ju undra...
    nej, duva kan ju vara en fågel eller det kan vara en ny slags flygplan som bara existerar i fantasin och som ersätter det vi tidigare kallade för duva. Relativism FTW?

Det är ju inte så att SCAE's definition är ett enormt frånsteg från definitionen, det är snarare så att den inte täcker tillräckligt, vilken helt enkelt kan betyda att man ville göra en snabb definition tills man har tid att uppdatera hemsidan, och kanske inte tänkte igenom hundra procent vad man skrivit.

Specialkaffe kanske inte är lika med SCAA´s Specialty Grade Coffee
    Special kaffe kommer från begreppet Speciality Grade Coffee, som är en del av SCAA's definition. Hur tycker Du vi ska definiera special kaffe?
    "Kaffe som är speciellt gott?".

Senior Member martink78s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
    Ja, det är nog korrekt att det var David som skrev om detta och inte Johan.
    Johan har också skrivit om det nyligen http://www.johanochnystrom.se/blogg....Bloggen&id=518

Liknande ämnen

1. Årets specialkaffe i Sverige 2010
    Av zero i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 16:02
  2. vad är skillnaden??
    Av svartvest i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 21:21
  3. Vad är Levetta?
    Av Videoten i forum Hårdvara
    Svar: 4