Vad är specialkaffe?

mts

Well-known member
"Sorry du bonde i panama som jobbat stenhårt för att processa ett kaffe unikt och med största omsorg, men vi här i sverige ger inte dig 80+ på skalan så ditt kaffe får inte klassas som specialkaffe av oss" Känns lite snedvridet men ska man dra saken till extremhet så blir det ju något i den stilen, eller?

För egen del vill jag se en skala där sunkkaffet där man måste rosta bort varje uns karaktär för att skapa ngt drickbart finns representerat på botten och den där löjligt perfekta geishan finns i topp. Sätt fyra-fem spann med kriterier som är väl definierade för vart och ett av spannen, det känns som det enda sättet att få en något så när vettigt visande skala som kan användas som propaganda mot dåligt kaffe... fast de som livnär sig på att leverera kaffe på den lägre skalan lär ju såklart inte gilla det.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
mts: Säger du inte emot dig själv? Att det är snedvridet med en skala som är indelad i olika grader och att du samtidigt vill ha en skala som delar in kaffe i olika grupper? :)
 

Jay

Well-known member
Det tycks bara finnas en lösning på det här. Alla definitioner som gäller i den riktiga världen, tycks upphöra inom den här lilla internetbubblan som kallas Riktigt Kaffe. Allt kaffe är bra kaffe. Utom dåligt kaffe. Men det är också bra, om man ger det chansen. Drick bara kaffe du gillar! Kvalitet är ett urvattnat ord... woo woo woo woo...

Nä, jag ger upp...
 

Molarin

Well-known member
Jag tror inte att diskussionen funnits om vi kallat det Specialty Grade Coffee.

Termen specialkaffe är för generell.
 

Tamper

Well-known member
Mitt sätt att subjektivt försöka beskriva bra kaffe:

Kaffe av hög kvalitet. Varsamt odlat, processat och levererat till konsument för att ge en utmärkt smakupplevelse.
 

martink78

Well-known member
Det tycks bara finnas en lösning på det här. Alla definitioner som gäller i den riktiga världen, tycks upphöra inom den här lilla internetbubblan som kallas Riktigt Kaffe. Allt kaffe är bra kaffe. Utom dåligt kaffe. Men det är också bra, om man ger det chansen. Drick bara kaffe du gillar! Kvalitet är ett urvattnat ord... woo woo woo woo...

Nä, jag ger upp...

Bättre vore om du lyfte blicken lite, samma diskussion pågår lite var stans i kaffevärlden och är knappast unik för RK. Hur du med dina kaffeambitioner har kunnat missa det förstår jag faktiskt inte. Jag rekomenderar dig verkligen att beställa Roast Magazine jul/aug 2010 och läsa artikeln om poängsättningens för och nackdelar som en introduktion till diskussionen.
 

mts

Well-known member
mts: Säger du inte emot dig själv? Att det är snedvridet med en skala som är indelad i olika grader och att du samtidigt vill ha en skala som delar in kaffe i olika grupper? :)

förmodligen :)
Nä det jag menar är att jag vill se en skala där allt kaffe kan samsas, vi lär se billig robusta med maskhål i botten och geisha på topp, naturligt kommer det finnas en eller par nivåer som man kan klassificera. Hur man tar fram den här skalan blir ju en smärre vetenskap men det överlåter jag med varm hand åt de som verkligen kan sitt kaffe.
 

Molarin

Well-known member
Nu har jag varit i kontakt med flera av Scae Swedens representanter, både nuvarande och tidigare styrelseledamöter. En del hejar på i debatten och några tycker att jag går lite hårt fram. Om någon har tagit illa vid sig ber jag om ursäkt men syftet har hela tiden varit att få till en debatt om vad specialkaffe är samt att belysa min och andras "okunskap" då Scae och rosterierna inte varit tillräckligt tydliga i sin kommunikation.

Enligt uppgift är en ny definition på väg upp på scae.se och därmed är vi iallafall en bit på väg. Nu kan alla vi entusiaster hänvisa till en officiell definition.

68 inlägg på 2 dygn! Vilket drag!
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag som är hyffsat "grön" inom kaffeområdet kan nog hålla med om att jag egentligen inte tycker att "specialkaffe" är en bra benämning. I svenskan är inte special lika med yppersta kvalitet. "Specialty grade coffee" fungerar eftersom "grade" just talar om att det finns en gradering. Sen tror jag inte begreppet i sig egentligen spelar någon roll för spridningen till de som idag bara dricker "snutkaffe" eller vad Haugaard kallar det för. Oavsett vad man kallar det för kommer man få beskriva exakt vad det innebär för någon som inte är insatt.
 

Tamper

Well-known member
Lofbergs måste ju veta.... de sitter ju i styrelsen för SCAE. Och är sponsorer.
Så det är väl en självklarhet att Lofbergs är helt på det klara med definitionen av Specialkaffe???



http://www.lofbergslila.se/sv/Out-of-Home/Sortiment/Specialkaffe/

"Vårt specialkaffe är till för dig som vill bjuda på något extra. För att ingå i detta exklusiva sortiment måste kaffet vara spårbart till sitt ursprung, ha en intressant historia och inte minst vara påfallande gott. Det kan till exempel vara vårt citrusdoftande espressokaffe från Sidamo eller vårt kryddiga bryggkaffe från Sumatra.
Endast bönor av högsta möjliga kvalitet blir utvalda till att bli specialkaffe och en extra omsorg präglar alla led i arbetet innan kaffet kan hamna i en kopp hos dig.
Kort sagt, specialkaffe är till för dig som är noga med kvaliteten."

"Specialkaffe är vårt mest exklusiva kaffe inom Out of Home. För att ingå i Specialkaffesortimentet måste ett kaffe vara påfallande gott, vara spårbart till sitt ursprung och ha en intressant historia.

Endast bönor av högsta möjliga kvalitet används i våra Specialkaffeproduker. Högsta kvalitet genomsyrar också varje led i arbetet som sker innan en Specialkaffekopp kan avnjutas. Odlaren, som synliggörs, har kunskap om sitt kaffe och dess odlingssätt. Rostningen sker manuellt med största omsorg. Även tillredningen av Specialkaffe Hela Bönor är ett hantverk."



Molarin! Jag tycker inte att du behöver be om ursäkt.

Men man kan ju börja undra. Är deras specialkaffe som beskrivs SCAA80 eller bättre? Nån som vet?
 

Tamper

Well-known member
Om så är fallet och om termen specialkaffe är så viktig så kan man ju undra varför det inte nämns någonstans i deras produktinformation.

Tillbaka till ruta ett. Vad är specialkaffe? Inte ens en av sveriges största kaffeleverantörer kan förklara det för en konsument.
 

martink78

Well-known member
Intressant, jag hittade inte vad Out Of Home är för något, skulle ju vara intressant att pröva Löfbergs 80+:are..
 

Musikarfelix

Well-known member
Intressant, jag hittade inte vad Out Of Home är för något, skulle ju vara intressant att pröva Löfbergs 80+:are..

Alltså Out Of Home är som jag förstått kaffet som de säljer till sina kaféer, inom det segmentet har de några kaffen som faller under kategorin "specialkaffe". De fanns i kvarnen på Barista Camp, blandningen Cumbia alltså. Tycker att det är spännande kaffen som är värda att prova, synd att de är svåra att få tag på för privatperson bara.
 

martink78

Well-known member
En intressant nyhet på trådens ämne från lilla kafferosteriets blog http://rosteriet.blogspot.com/2011/01/soltorkad-arabica-sant.html är att det nu finns ett testprotokoll för soltorkade kaffen. Om jag förstod Åre-Eva (var det väl som pratade om det?) på Barista Camp rätt så åker dessa kaffen ofta ut idag enligt de regler som finns nu eftersom de har fler defekter än tvättade.

Frågan till SCAE är väl nu om dessa kaffen också kommer benämnas specialkaffen?

Ännu intressantar blir det väl när (vågar jag gissa) Robusta producenter tar fram ett liknande protokoll anpassat för robusta.
 

martink78

Well-known member
Alltså Out Of Home är som jag förstått kaffet som de säljer till sina kaféer, inom det segmentet har de några kaffen som faller under kategorin "specialkaffe". De fanns i kvarnen på Barista Camp, blandningen Cumbia alltså. Tycker att det är spännande kaffen som är värda att prova, synd att de är svåra att få tag på för privatperson bara.

Cumbia, var det inte en av påsarna vi fick med oss hem? Skall bli intressant att prova.
 
Topp