Går det att göra Latte Art med en Aeroccino + Nespresso maskin?

Göran

New member
Hej

Tänkte jag skulle fråga proffsen då jag själv är amatör :D Köpte mig en Citiz maskin från Nespresso då jag gillar enkelheten och att det är godare än vanligt bryggkaffe, speciellt då jag gillar Cappuccino och en härlig espresso. Inhandlade även en Aeroccino som jag tycker gör klockren skummjölk till cappuccinon (kanske inte jämfört med vad en duktig barista gör) Men även den gör sitt jobb enkelt, snabbt och tyst :)

Dock blev jag lite besviken på det andra munstycket då man ska göra latte, inga problem att göra en konstgjord latte som många här skulle tycka, men det verkar inte gå att göra latte-art med den... Nån som kan intyga detta eller är jag bara kass? Har iof ingen bra kanna utan har hällt direkt från Aeroccinon som inte har den optimalaste pipen... Misstänker att man bara kan skumma mjölken med en ångpip och inte nån snurrande plastbit och lite värme men jag hoppas jag har fel, inte för det är så himla noga men skulle vara kul att kunna :)

Hittade en annan tråd men det finns Nespresso maskiner som har en ångpip och jag misstänker att detta är fallet i denna länk: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?29525-Latte-och-Nespresso&p=394786&viewfull=1

Har iof bara testat med Norrmejeriers laktosfria mjölk då vi har laktosintoleranta i huset :coffee: Kanske blir annars om man skulle använda sig av en sk. Barista mjölk?

Tack på förhand...
 
Hejsan!

Vad gäller nespresso och aeroccino så är de väldigt enkla och smidiga att hantera och det är helt klart deras fördel. Det är dock ett par saker som måste stå tillbaka för att få den enkelheten. Nespresso överlag ger förutsättningar för att kunna göra latteart (okej crema), värre är det med aeroccinon.

När du skall göra latteart så vill du använda dig av så kallat mikroskum. Det gör du med ångrör genom att ta in luft i mjölken och sedan fördela den medan du värmer upp mjölken (mjölkproteinernas struktur ändras också; processen kallas denaturering). Mikroskummet skall vara tjockt men ändå rinnande. Aeroccino har två olika varianter, cappuccino och latte, som inte ger dig bra mikroskum. I cappuläget (med den snurrande vispen) så tar du in luft i mjölken under hela uppvärmningen vilket resulterar i ett tjockt och hårt skum som lägger sig på ytan på kaffet, något som många caféer gör men som inte ger förutsättningar för latteart. I latteläget så använder du de roterande pinnarna och resultatet blir varm mjölk med liten skumkrona där det är för stora luftbubblor. Detta läge är bättre om man vill försöka sig på latteart, men det är inte bra.

Skall du ändå försöka dig på det så rekommenderas att du använder dig av en mjölkkanna med hällpip. Jag skulle också experimentera med att ha en liten lattevisp för att slå in extra luft i mjölken men att använda latteläget. Då kan du justera tjockleken bättre själv.

Slutligen vad gäller mjölken så ger olika mjölk olika resultat men det går att göra mikroskum med alla typer av mjölk. Ju proteinrikare desto beständigare är skummet. Lättmjölk tenderar att ge ett kompaktare skum medan standardmjölk ger krämigare konsistens.
 
Senast ändrad:

Göran

New member
Hej

Tack för det snabba svaret och det väldigt utförliga svaret. Hade mina misstankar om att det skulle vara så som du säger, får helt enkelt testa att använda en finare mjölk och se om jag kan få till det hela med en visp utöver latteläget... samt en riktig kanna... :D Tack och bock
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp