Servicedelar till La Pavoni E.piccollo sökes. Var beställer jag ......

Simons34

Member
Inköpt en beg. manuell La Pavoni. Var i Sverige kan tillbehör/servicedelar införskaffas ?
Någon som vet ? Tacksam för hjälp! Hälsningar "Nybörjaren"
 

attis

Well-known member
Finns ingen återförsäljare i Sverige som har alla delar/packningar till Pavoni. I Sth finns en firma som heter El & Digital Service som jag köpte några packningar ifrån. Snabb leverans men dyrt.
Har dock köpt både enkelt, snabb och billigt på http://www.espressoservices.co.uk/la_pavoni_.html. Där finns allt och lite till.

Edit: tog för lång tid på mig att skriva inlägget... Zzzzz!
 

RTO

Active member
El & Digital Service verkade ha slutat med La Pavoni när jag pratade med dem för ett tag sedan.
 

bodaniel

Well-known member
The Espresso Shop (www.espressoservices.co.uk) har jag beställt från ett antal gånger. Det har fungerat mycket bra!

Orphan Espresso (www.orphanespresso.com) har också fungerat bra, men de verkar inte ha lika stort utbud av Pavoni-prylar som tidigare.

Om du beställer från Orphan Espresso så passa på att köpa ett nytt munstycke till ångröret - munstycket med bara ett hål. Det här munstycket gör mjölkskummandet väldigt mycket enklare (konsistentare). Du kan självklart bygga ett munstycke på egen hand istället. Kupolmutter M6 och tunn borr (ca 1.5 mm) behövs.
http://www.orphanespresso.com/Single-Hole-Steam-Wand-Tip_p_2175.html
 
Ska byta packning på min La Pavoni

Dock finns det ingen manual om hur man går till väga. Vet någon var man hittar manual om hur man byter packningar.
 
Modellen heter La pavoni profesionale. Den aktuella packningen är den övre och undre vid pistongen. Vi får inget tryck när vi trycker ner pistongen - och därmed inget kaffe hellar.
 
La Pavoni Profesionale heter maskinen. Jag tror att det är packningen kring pistongen då det det inte blir något tryck när jag pressar ner pistongen. Köpte maskinen på Blocket för drygt ett år sedan har kört hårt med den sedann dess. Den läcker lite vatten upp från pistongen varje gång jag ör ner den så antagligen är det både topp och botten packningen som måste bytas. Hur som helst, nu kommer inte något kaffe alls.
 

HE

Well-known member
Vad det gäller packningsbyte på kolven/pistongen så får du lossa alla delar som gör att du kan pressa kolven rakt ner igenom själva spridarfiltret. Spridarfiltret pressas ut samtidigt som kolven trycks ner och ut. De andra packningarna är i precis bara byta där man hittar en skruv :) De packningarna vid nivåröret har jag inte bytt ut de känns lite mer knepiga.
För övrigt finns det lite småfärska trådar angående La pavoni som kan vara till hjälp.
 

duenorth

Well-known member
Vad jag kan urskilja ska Europiccola och Professional ha samma packningar.

Orphan Espresso har en video där han tar isär och ihop en Europiccola som du kan ta hjälp av.
del 2

Stefano har en bra bild på alla delar här.
 

Olivet

New member
Jag rengjorde min La Pavoni Europiccola med kalkrengöring och efteråt började den läcka vid nivåglasröret. När jag försökte ta bort glasröret gick glasröret sönder... Inser att jag behöver hjälp med dels att köpa nytt glasrör, dels med nya packningar. Någon som har tips på var jag kan lämna in den i Stockholm? Tips tas tacksamt emot!
 

Olivet

New member
Tack för snabbt svar!

Har varit i kontakt med Kaffemaskinen och de servar tyvärr inte LaPavoni då de inte säljer den. De gav mig tips om annat ställe, Espressomech i Johanneshov. 0768-61 80 95. Har pratat med dem och de kan både byta ut glasröret och serva hela maskinen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp