Brewtus IV

zack

Member
Fick en för knappa 2 veckor sedan - kalasmaskin som går att få till ett bra pris via BellaBarista i England ... då jag uppgraderat från en Gaggia Classic så är det en ganska rejäl prestandaökning :)
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jag har en Brewtus III sedan ett drygt år tillbaks. Att jag inte ens har funderat på att uppgradera sedan dess är väl det bästa betyget en maskin kan få:)
 

zack

Member
En 4:a. På BellaBarista heter den samma som 3:an dvs Leva Dual Boiler (Brewtus är enl dom en gammal benämning). Bilderna o beskrivningen på BellaBarista är ngt missvisande - den visar 3:an men det är 4:an dom säljer dvs den med bla blå PID, separata brytare för båda kokarna mm. Maila dom om du är osäker - jag har fått mkt bra respons från dom. Det man kan ha i åtanke är att den garanti dom erbjuder är part service dvs dom kan skicka reservdelar o beskrivning om hur man fixar om det skulle uppstyå ett problem.
 

PerraP

Active member
Funderar på en Brewtus IV och samtidigt byta ut kvarnen till en Mahlkönig Vario. Någon som har en Brewtus (eller kvarnen) och kan kommentera? :)
 

snabbkaffe

Well-known member
Har en Brewtus III samt en Mahlkönig Vario.

För priset tycker jag Brewtus (eller Expobar Dual Leva, som den också heter) är oslagbar.
Skulle man önska något så är det väl isf Rotationspump (mest för att den låter så härligt) och ev lite roligare design (även om jag tycker den är schysst som den är).

Varion är fantastiskt behändig. Upplevde dock att jag fick mer kanalisering efter byte, jämfört med min Isomac Prof Inox kvarn, men det verkar jag vara synnerligen ensam om. Kvarnen får ju riktigt bra betyg "överallt".

Har köpt båda maskinerna från England och Bellabarista, vilka jag verkligen kan rekommendera!
 

PerraP

Active member
Låter fin fint. Har stått och velat mellan den och Isso Alex Duetto, men priset är lite väl högt för den.

Funderade på rotationspump också, men priset blir rätt saftigt och den måste ha fast VA. Har inte möjlighet till det.

Ska skicka ett mail till Bella Barista också och se vad de vill ha. Får jag fråga vad du fick för pris där?
Har fått pris från CasaBarista.nl änsålänge och de ville ha 16.100:- ink frakt.
 

bauta

Well-known member
Jag sitter med samma uppsättning; Vario Home & Brewtus III.
Mkt nöjd med denna kombo och tror inte jag kommer uppgradera inom rimligt tid (det har man ju visserligen sagt förr...)

Ni som sitter med Brewtus III - ingen som funderat på att montera en separat brytare för ångkokaren så blir den en IV?
 

snabbkaffe

Well-known member
...
Ska skicka ett mail till Bella Barista också och se vad de vill ha. Får jag fråga vad du fick för pris där?
Har fått pris från CasaBarista.nl änsålänge och de ville ha 16.100:- ink frakt.


Priset står på hemsidan.
Expobar Dual Leva = ca 11'681 SEK
Mahlkönig Vario = ca 3'614 SEK

Har för mig frakten gick på under 500kr när jag beställde Espressomaskinen.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Energibesparing och snabbare uppvärmningstid. Totaleffekten överstiger vad du kan ta ur ett normalt 240-uttag så den växlar mellan de två kokarna. Utan ångkokaren kan den fokusera på vattenkokaren.
 

PerraP

Active member
Nu börjar uppgraderingsidioten sätta klorna i en ;)

Som sagt var, det stod mellan Brewtus IV och Izzo Alex Duetto II men det blev Brewtus för att den var hyfsat mycket billigare.

Men nu har man tittat ännu mer och jag jämförde lite bilder på innandömet och Izzon är ju rejält mycket proprare inuti och ser gedignare ut. Dessutom så använder den standarddelar som är billigare att få tag på om/när något skulle gå sönder (enligt Bella Barista). Har inte hittat någon info om det på Brewtusen.
Dessutom har Izzon en tystare rotationspump.

Bara jag som borde ta mig i kragen och beställa en Brewtus eller något at ta i beaktning? :)
 

PerraP

Active member
Efter många om och men så blev det till slut en Brewtus IV :)

Beställde den från CasaBarista.nl samma pris som hos BellaBarista.co.uk, men supporten där kändes riktigt bra. Rolf tog sig gott om tid att svara på alla frågor. Två tummar upp.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hoppas du blir nöjd! Jag funderade länge mellan vibiemme junior eller vad den heter och duetto och det blev duetto till slut för att jag drömt om den sen jag köpte min första maskin. Men sen upptäckte jag brutus IV och den verkade riktigt intressant men då hade jag redan beställt har jag för mig. Verkar vara mycket maskin för pengarna och snygg. Återkom gärna med din användarupplevelse. Vore spännande att höra. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

PerraP

Active member
Hann få den precis innan jag åkte på semester, men lyckades med att dra igenom nästan ett halvt kilo på 3 dagar hehe.

Hade stora problem med kanalisering till att börja med. Så åkte iväg och fick en 58 mm tamper (hade en 57 innan), ett naket portafilter och en VST filterkorg.
Efter det så blev det inga problem överhuvudtaget. Smaken är nästan där jag vill ha den, bara upp till mig att labba lite till :)

Maskinen i sig är riktigt trevlig. Köpte med en rail som går runt koppstället. Ser snyggare ut och enklare att ta upp locket när man ska fylla på vatten.
Ska försöka koppla in den fast i framtiden, för det känns som det går rätt mycket mer vatten jämfört med Classicen.

Vario-kvarnen var jag lite skeptisk mot innan jag köpte den, eftersom den ställs in i steg. Men stegen är tillräckligt täta. Grymt smidigt med den automagiska mätningen. Enklare att ställa in de olika parametrarna på både maskin och kvarn en efter en utan att glömma bort sig mitt i eller behöva föra protokoll.

Två tummar upp till Casa Barista där jag köpte allt ifrån. Grymt bra pris och de skickade med en massa extra bonusgodis som koppar och vattenfilter för ett par år framåt :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp