Rengöringstips för automatisk mjölkskummare

elinjani

Active member
I mitt fall handlar det om Jura Z7. Kan tycka att det blir lite problem med var fjärde/femte skummning. Ibland får jag för mig att det kan bero på luft i slangen, vilket gör att uppsuget av mjölk inte blir så bra. Jag kör annars rengöringsprogrammet varje dag för skummaren, men jag använder inte rengörningsmedel i varje dag. Spolar också muntycket. När jag tar mjölk gör jag det med en slang rakt ner i mjölktetran. Det kanske funkar bättre med medföljande behållare? Andra tips?Problemen jag får är att det fräser till eller att det inte kommer någon mjölk för en eller två sekunder. Kanske får man leva med det? Annars är jag mycket nöjd.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
När du skrivar att du spolar munstycket, menar du att du tar isär skummarens alla delar? Gör du inte det så prova gärna detta och lägg den gärna i blöt över natten. Lite mjölkrester på fel ställe kan påverka resultatet ganska mycket.
 

elinjani

Active member
Tack för ditt svar! Jag har nu plockat isär munstycket lite till och med bättre resultat. Faktum är att första cappucinon efter rengöring fräser mer i början än den andra som som kommer efter. Kan ju vara så att slangen är tom och att Juran drar upp lite luft vid början och därför fräser lite mer i första skedet. Brukar sen göra en sköljning efter två stycken gjorda.
 

elinjani

Active member
Ett annat problem jag funderar över är att sistan på det som kallas för kaffe blir besk. Något tips att komma runt?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp