Köpa begagnad espressomaskin? Vad ska jag tänka på? Finns serviceställe i Umeå?

Maia

Active member
Hejsan,

jag har fortfarande inte kommit mig för att köpa den efterlängtade espressomaskinen mest på grund av ekonomiska skäl och har därför börjat fundera på att köpa begagnat. Ni som har koll, vad ska jag tänka på och vad ska jag se upp med? Vad är bra priser för maskin och kvarn?

Jag har kikat på en del Ascaso på Blocket och hittat några tillsynes fina men flera har haft angivna problem med ångdelen, varit i behov av ny packning och/eller av service. Hur allvarligt är det ifall det står att ångdel eller packning ska bytas? Vissa har skrivit att det lätt går att fixa på serviceställe, men då jag bor i Umeå gissar jag att det kanske inte finns något sådant i närheten. Någon som vet? Ifall man köper en billig maskin i behov av service, finns det något ställe i norrland som gör service eller kan man skicka den någonstans? Och ifall den är i behov av service börjar man ju fundera ifall de som ägt den skött den eller om den kanske har några andra brister/skador/problem också.

Hur ska man tänka? Var finns serviceställen? Vad får en nybörjarmaskin kosta? Har grubblat i flera år på en Ascaso Dream och läst att den fått både bra och dåliga omdömen men att den skulle blivit bättre i den senaste modellen (vilket kanske talar emot att köpa begagnad). Är ute efter en maskin som inte bara gör gott kaffe utan även skummar mjölken bra då jag är mer en cappuccinomänniska än espressomänniska.

Tar gärna och tacksamt emot tips på råd kring begagnatköp! Eller tips på var jag annars får tag i en till vettigt pris!

Bästa hälsn,

M
 

Woffla

Member
Tjena

Jag är jätte nöjd med min Gaggia classic som jag köpte begagnad i fjol.
Den gör espresso som enligt min mening är bättre än många "fiks"!
Mjölk skumning funkar, även om jag ska uppgradera med rancilio-rör vart det lider.

Sen är en bra kvarn minst lika viktigt som espr. maskinen om inte viktigare!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp