Bodum Bistro

Björken

Member
Ska köpa en billig, men gärna bra, kvarn för brygg och presso och sprang på denna bodumkvarn som verkar vara en ganska ny modell från dom.

http://www.bodum.com/se/en-us/shop/detail/10903-01EURO/?showsize=false

Landar på ca 690kr inkl frakt till Sverige.

Har tidigare kollat på Nivona CafeGrano och Dualit men studerar just nu så dom är för dyra. Har även sneglat på Wilfa CGR-1 som ju ska vara ett bra budgetval men jag tycker den är otroligt ful. :) Tror ni Bodum Bistro håller samma kvalité?
 

Anders_sbj

New member
har också kollat på denna, vad jag kunde se verka det vara samma kvarnhus(kollade på triangeln i malmö). sen blädrade jag igenom tråden om Hugin coffe, och hittade en massa bilder och info om de olika kvarnhusen och det verkade vara samma "hus" i 500-1500 kr klassen. kanske är lite olika höljen och brytare m.m

mvh Anders J
 

Englund

Well-known member
De exemplar av Bodumkvarnen vi testat har ett konstruktionsfel som gör att allt som mals över skalans första tredjedel blir helt obrukbart. Vi säljer iofs denna kvarn men är mycket noga med att informera om detta...använder man den första tredjedelen av skalan så maler den helt ok om man inte har allt för stora krav. Man bör inte jämföra denna kvarn med Dualit eller Nivona som maler betydligt jämnare...
 

djneo

Well-known member
Skulle säga att du ska köpa en Wilfa kvarn eller som den hette tidigare Hugin coffe. Grymt bra kvarn som det talats mycket bra om här på forumet. Du finner den till bra pris på www.baristashopen.se
 

Björken

Member
De exemplar av Bodumkvarnen vi testat har ett konstruktionsfel som gör att allt som mals över skalans första tredjedel blir helt obrukbart. Vi säljer iofs denna kvarn men är mycket noga med att informera om detta...använder man den första tredjedelen av skalan så maler den helt ok om man inte har allt för stora krav. Man bör inte jämföra denna kvarn med Dualit eller Nivona som maler betydligt jämnare...

Usch då! Det låter inte alls trevligt. När du säger konstruktionsfel så borde väl Bodum känna till detta och åtgärda det eller? Är den första tredjedelen av skalan finmalet eller grovmalet? :)

Om den är så pass dålig så sparar jag nog till en Nivona alternativt viker mig och köper en ful Wilfa. :(
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...och köper en ful Wilfa. :(

Vad spelar det egentligen för roll om kvarnen är ful om kaffet den maler blir bra? ;)

Dessutom är ju inte Wilfan större än att men kan ställa undan den mellan gångerna man använder den! :)

//Stefan (som har spenderat jul-, nyår- och trettonhelgen i sällskap med sin Hugin Coffea; a.k.a Wilfa)
 

David741

Active member
Tack för bra info om Bodumkvarnen.

Har sökt en del om kvarnen och hittat både ris och ros. Många verkar tycka att maskinen är jättebra för att vara i den prisklassen. Vad är felet? Kan den inte mala fint eller får den problem med värme?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp