Inköp expressomaskin,kvarn,mjölkskummare OCH är en Nybörjare - Hjälp mig Ni som kan..

Simons34

Member
Vill så oerhört gärna införskaffa mig en VACKER och HANTERBAR maskin. Är NYBÖRJARE och behöver HJÄLP. Mina önskemål är; lätt att rengöra, lätt skaffa reservdelar, LÄTT att använda,
gör riktigt GOD expresso,capuccino,latte, gärna FERRARIRÖD design eller i rostfritt.
Tänker att jag INTE ska behöva byta den senare, utan att den kommit för att stanna. Bor 3 personer i hushållet. Bor på landsbygd och har långt till café i stan. Kvarnen och mjölkskummning vid sidan om eller ej ? Ingen aning ? Om vara en Hel/Halv automatisk ? Manuell ? Ingen aning. Vet dock att jag inte är någon bra "hemmafixare".
PRIS ? Jag vill köpa kvalitén från början och känna mig nöjd och förälskad i min maskin. Bli glad när jag ser den. Den får inte "bråka" med mig, utan vara följsam och "vänligt sinnad".
Har köpt och läst kaffeböcker, letat på nätet, läst forum men behöver mera hjälp innan beslutet fattas. TACKSAMT tas emot alla goda råd, tips,rekommendationer. MVH Lena
 

Large

Well-known member
Den maskintyp som bäst uppfyller din kravprofil är utan tvekan en högkvalitativ helautomat. Den enda egenskapen som möjligen inte passar in är vacker, iaf enligt min mening, men smaken är som baken....

Jura brukar vara det märke som rekommenderas om man är ute efter helautomater med kvalitet och är beredd att betala lite extra för detta.

Om du har någon välsorterad kaffemaskinshandlare på någorlunda reseavstånd så skulle jag rekommendera ett besök för att få en demonstration. Trots namnet helautomat så är de inte underhållsfria och innan man spenderar sina surt förvärvade slantar bör man även vara medveten om att det är lite mer pyssel och driftskostnader med dessa maskiner än med en vanlig kaffebryggare.
 
Senast ändrad:

johey

Well-known member
Det går nog inte finna det du söker. Liksom du själv förändras med tiden, förändras din smak och dina behov. Köper du en enkel maskin nu inser du så småningom dess begränsningar och vill ha funktioner du saknar. Köper du en som klarar allt och lite till märker du att den har funktioner du aldrig använder och vill ha en enklare.

Själv har jag gått från en billig plastmaskin till en Silvia till en värmeväxlarmaskin med kokare på 5L, för att till sist inse att jag bara dricker espresso hemma på helgen och helt enkelt ska ha den minsta tänkbara helmanuella maskinen. Vilken väg du kommer gå vet jag inte, men jag tror inte att det går att köpa en maskin man är nöjd med från dag ett och livet ut.
 

Eugene Tooms

Well-known member
En avgörande fråga är om du är intresserad av att göra kaffe eller om du bara vill dricka det? Du bör ha i åtanke att de svar du får här uteslutande kommer från nördar som älskar sina maskiner och sitt pyssel.
Tror de flesta som inte är intresserade av processen med malande, doserande, tampande, mjölkskummande etc ganska snabbt tröttnar på allt annat än helautomatiska maskiner.
 

dan nilsson

Well-known member
det heter espresso.....

skämt åsido (med mycket allvar) som tidigare skribent har påpekat, du bör bestämma dej för om du är intresserad av att göra eller dricka kaffe.
Det verkar som det senare och då borde du satsa på en helautomat, tryck på en knapp så är det klart.....

Det verkar vidare som om din budget bör sträcka sej över åtskilliga tiotusen, eftersom den ska göra "allt", tänk även på att det inte finns några maskiner som rengör sej själva, även om dom har automatiska rengöringsprogram måste de plockas isär med jämna mellanrum för rengöring....
 
Senast ändrad:

Stefan Böna

Mr Microtext
Om du kan tänka dig att stå och mala, dosera, tampa, eventuellt flusha, extrahera, skumma och hälla för varje kopp (eller två åt gången i alla fall)... Om du kan tänka dig att misslyckas mer ofta än lyckas med detta den första tiden (jag har hållit på ett par tre år nu och kommit en bit på vägen och jag gör några koppar om dagen)... Då är det en semiautomat du ska ha. En HX-eller en dubbelkokare att växa i. I alla fall om man ska gå efter din beskrivning. Däremot är det precis som johey skriver att behovet/önskningarna kan komma att förändras. Det är dessutom enklare att lära sig tekniken med en enkelkokare (typ Rancilio Silvia). Fördelen med en semiautomat (och helmanuell) är att man har större möjlighet att styra kaffet dit man vill ha det.

En helautomat är, som Large skriver, inte riktigt så okomplicerad som namnet anbefaller. Du måste fortfarande ställa in malgrad, skumma mjölken, hålla rent och allt annat. Egentligen är det bara malning, dosering och tampning man slipper (det roliga i min mening)... Sedan finns det väl ingen helautomat som gör lika bra mjölk som en semi. Jag har använt två helautomater (Jura och Gaggia) och ingen av dessa har uppfyllt mina kriterier på bra mjölk. Är du ute efter cappuccino eller latte som på café kan du komma att bli besviken på en helautomat.

Ska du skaffa en semi måste du ha kvarn. Ska du köpa fabriksnytt får du räkna med runt 8-10k minst. Min lilla dubbelkokare kostade drygt 15k och kvarnen jag använder ligger på runt 5-6k. Min maskin kommer jag att kunna ha länge och det är väl egentligen bara en fet Triss-vinst som kan komma att ändra på det... ;)

Lycka till och uppstår det frågor finns det expertis här som heter duga! :)

//Stefan (som haft både en och annan maskin genom åren vid det här laget)
 

Dogbert

Active member
Vad gäller att bli förälskad i en maskin löses det enklast med att du besöker en butik som kränger kaffemaskiner. Där kommer säljaren att aktivera sin förmåga till emotionell manipulation och få dig förälskad i någon maskin.

Fö så är det nog en pods-maskin som kommer att bråka med dig minst. Det finns inte så mycket som kan krångla där. På en helautomat finns det desto mer. Även halvautomater krånglar. Har en bekant som får släpa sin Silvia till reparatör en gång per år.

Och pods-maskiner finns röda.

(Att köpa kvalitet är närmast en hopplös utmaning i det allmänna fallet. Det krävs i stort sett reparations/haveri-statistik för att i efterhand veta vad man skulle köpt för 5 år sedan. En del kopplar ett högt pris till kvalitet, men det är dåligt med övertygande statistik som stöd för det. Det är nog mer ett (undermedvetet) sätt att försöka lösa en svår fråga. Som exempel kan jag nämna en mobiltelefontillverkare som hela tiden försöker hitta billigare sätt att göra nallarna och naturligtvis tittar på konkurrenternas byggen. Där dyker det upp exemplar som "ser" skrotiga ut men som är de som håller bäst, när man försöker slita ut dom (t ex genom att köra dom i torktumlare)).
 

Simons34

Member
Hej Stefan och Tack för utförligt svar. Alltså det här är inte lätt. Drunknar i utbud och info. Jag har gått med som medlem för att lära mera och få proffsig hjälp av andra som kan och har kunskapen.
Har ingenting emot på att lära mig hantverket och utföra detta när jag har tiden. Så mitt morgonkaffe blir nog nescafé även i fortsättningen. Men jag är riktigt sugen på en bra maskin och på att lära mig göra riktigt gott kaffe vid alla andra tillfällen på dygnet.
Kanske har jag för stora förväntningar på att allt ska "klaffa" från början. Har nu tittar på Ascaso Dream, men även Francis Francis. Kan det vara något ?
En helautomat är ju jättedyr, men ska man inhandla kvarn och mjölskummare vid sidan om, så blir det ju nästan samma pris. Gud va svårt........
Kan Du rekommendera mig något bra köpställe dvs, god service, bra priser och som ger ärliga och bra råd.
Känner mig som en riktig nybörjare, men är nyfiken och det är väl en bra början..... Mvh Simons34
 

Simons34

Member
Hej johey! Bra kommentar Du har. Jo, nog är det så att det blir mest på helgerna som tiden finns. På morgonen innan jobbet är det inte att tänka på att hantverka. Men när helgen kommer vill jag njuta gott kaffe och känna den goa kaffedoften. Känner mig korkad som vill ha alla önskemål uppfyllda på en gång.
Det går ju inte, det förstår jag. Men eftersom det är mycket pengar som investeras, så vill jag inte "köpa grisen i säcken". Det måste ju finnas bättre och sämre maskiner som allting annat när man ska göra större investeringar. Försäljare är ju dessutom skickliga på att "nosa upp" att man är novis.
Har nu kollat på Ascaso Dream men även på Francis Francis. Gillar designen på dessa maskiner. Kan de vara något att satsa på ?? Har Du något tips på bra köpställe som ger goda råd och ett bra pris. Tackar på förhand! MVH Simons34 eller Lena
 

HE

Well-known member
Det beror ju lite på var i landet du bor, vart du kan bege dig för att klämma på lite maskiner. Ja, det kostar lite pengar. Har du börjat titta på maskiner som Ascaso och Francis så kommer det första svaret och säkerligen inte det sista. Kolla på Gaggia Classic eller Rancilio Silva, de ligger i samma prisklass som maskinerna du nämnde och presterar bättre i mina ögon. Kvarnen kan du ju vänta med ett litet tag och sedan slå till på en begagnad cafekvarn som säljs på blocket med jämna mellanrum.
Ett riktigt standardsvar som förmodligen skrivits hundratals gånger (nästan) här på forumet.

Jag säger nej till helautomat, det blir inte lika roligt, men det är ju jag.
 

Simons34

Member
Hej Dogbert! Nej pods-maskin är inget för mig, inte ens de röda duger. Blir inget gott kaffe. Haft en sådan men sålt den vidare. Nej bättre upp får det bli.....
Mvh Simons34
 

Simons34

Member
Hej HE och Tack för svar. Ok, förstod att Ascaso och Francis inte är de bästa på marknaden i den prisklassen. Fastnat för dessa pga designen. Riktigt snygga maskiner, men ack vad "ytan" kan bedra. Som allting annat...... Så Du rekommenderar istället G.C. och R.S. Ok! Då ska jag utforska dessa två lite närmare.
Även om de inte är röda.

Jag bor i Halland så närmaste "kaffestad" blir Göteborg där jag kan "klämma" på maskinerna (dock 15 mil). Som novis och nybörjare blir man ju lätt påverkad och det är svårt att ifrågasätta försäljare, dvs ställa krav m.m. Är det att rekommendera att köpa via nätet ? Har Du tips på bra och gedigen försäljare? Tar tacksamt emot fler råd och tips. Tackar på förhand! MVH Simons34 eller Lena
 

HE

Well-known member
Kaffemaskinen har butik i Göteborg och även på nätet, kolla deras sida.
De maskinerna jag nämnde är nog att rekommendera i prisklassen. Vill man ha riktigt ögongodis ;) så kolla in La Pavoni, den hittar man beg. För 1500 Och uppåt. Den är helt manuell med mycket krom, like it alot!
Den maskinen tror jag man älskar eller hatar. Jag har några bilder på min profilsida.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag köpte min Silvia hos Kaffegrossisten och blev nöjd med dem, men jag vet att en del förespråkar köp från utlandet (Tyskland, Holland). Visserligen kanske pris inklusive frakt kan bli lägre, men garantiärenden kan bli lite mer svårhanterbara... I alla fall är det därför jag aldrig köper maskiner i utlandet (tillbehör har jag inget emot att handla från utlandet dock)...

Däremot kan jag inte riktigt hålla med HE om att vänta med kvarnen. I alla fall om du tänkt slå till på en Silvia. Jag vet inte hur många småpåsar i varierande malgrad jag hade hemma - varav ingen funkade - innan jag skaffade kvarnen (då en Rancilio Rocky). Kvarnen är, var och förblir viktigare än maskinen!

Skaffar du en maskin och en kvarn finns det absolut inga som helst hinder för att du ska kunna få en god kaffe före jobbet. Jag hade en maskin hemma på prov som jag hade på 7/24 och som jag drog en dubbel espresso på varje morgon. Lovar dig att jag hade min kopp klar innan vattnet till din Nescafé kokat klart ;)

Dricker man inte espresso kan man ju alltid ta lite hett vatten ovanpå espresson och göra en fin americano till frukostmackan (i alla fall Silvia har möjlighet att leverera hetvatten)! :coffee:

//Stefan (som verkligen hoppas att trådstarterskan hittar vad som eftersöks och att detta blir till förnöjsamhet)
 

HE

Well-known member
Stefan: Jag håller med dig i kvarnfrågan, men min tanke var att om ekonomin stökar så väntar man. Bor man inte nära en trevlig kaffebutik som jag gjorde som kunde hjälpa till med malningen, ja då blir det ju lurigt med malningen.
 

MangeH

Well-known member
Jag har för mig att jag sett att någon av butikerna på nätet även maler kaffet om man ber om det när man beställer.
Kan ha varit kaffekompagniet jag tänker på men hittar inte var jag läst det nu.
 

RTO

Active member
Jag kan också tipsa om La Pavoni Europiccola.
Såg just en till salu för 2000 i Halland på Blocket.
http://www.blocket.se/halland/La_Pavoni_europiccola_31280266.htm?ca=11&w=3

En gammal designklassiker som förutom att göra bra espresso och skumma mjölk dessutom är varm på 5 minuter. Enda nackdelen som jag ser det är att den blir för varm efter ett par koppar. Men om man kan nöja sig med det tycker jag den är toppen.

Annars är nog Silvia eller Classic bra val om man inte vill göra bort sig.

Smart att köpa begagnat. De maskiner jag tipsat om är attraktiva på andrahandsmarknaden så kommer du på att du köpt fel eller vill byta upp dig efter ett tag så har du nog inga större problem att sälja dem för typ lika mycket som du gett.

Tycker också du ska köpa kvarn så snart som möjligt. Körde själv utan i några veckor med trist resultat. Höll på att tappa suget helt. Med kvarnen på plats blev det plötsligt riktigt bra. Kör själv Europiccola med en Demoka Minimoka 203-kvarn och tycker det är toppen. Annars är nog Rocky eller en bra beggad cafekvarn bra tips.

Lycka till!
 

jjalvemo

Active member
såg här om dagen att det finns en Rancilio Silvia Limited Edition som är röd. Något i din stil? kostade dock 1 eller 2 tusen till om jag minns rätt.

RA1000J4U_Silvia2010_10P.jpg
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Det beror ju lite på var i landet du bor, vart du kan bege dig för att klämma på lite maskiner. Ja, det kostar lite pengar. Har du börjat titta på maskiner som Ascaso och Francis så kommer det första svaret och säkerligen inte det sista. Kolla på Gaggia Classic eller Rancilio Silva, de ligger i samma prisklass som maskinerna du nämnde och presterar bättre i mina ögon. Kvarnen kan du ju vänta med ett litet tag och sedan slå till på en begagnad cafekvarn som säljs på blocket med jämna mellanrum.
Ett riktigt standardsvar som förmodligen skrivits hundratals gånger (nästan) här på forumet.

Jag säger nej till helautomat, det blir inte lika roligt, men det är ju jag.

Nu är jag lite partisk i frågan, men Ascaso (Dream up) som säljs nu har allt du kan önska på en enkelkokare förutom PID.
Bl a 3-vägs backventil, justerbar OPV (8-15Bar), nytt ångrör med 3-håls munstycke, utanpåliggande värmeelement, kokare av mässing (2,25 dl)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp