Panik i butik

HE

Well-known member
Finns det något annat kaffe än de fina kaffebönorna? Ibland måste man ju sänka kostnaderna och köpa ett billigare kaffe. Jag har hållit mig till den blå Musettin ett bra tag men nu går det inte längre. Är det nån som har några bra förslag på bönor som kan köpas i den vanliga matvarubutiken?
Mvh
HE
 

ask2

Well-known member
Köper ibland Molinari Oro. Funkar bra både som espresso och med mjölk. Vet dock inte om den är billigare än musettin. Finns på ica.

MVH
Joakim
 

Bilagor

  • molinari.gif
    molinari.gif
    4.6 KB · Visningar: 561

supinum

Well-known member
Jag nödköper ibland Molinaris ekologiska. Den är rätt ok men gu va man känner sig hemkommen när man får fylla kvarnen med FTO eller nåra dyrgripar från da Matteo.
Men jag håller verkligen med om att det börjar behövas en vardags-kvalitets-sektor i bönträsket. Finkaffet funkar inte i längden med min klena ekonomi. Särskilt inte sedan dottern kom till världen (vilket givetvis är MYCKET positivt! tro inget annat!).
 

exxy19

Well-known member
Löfbergs Monsoon Malabar blev jag positivt överraskad av för någon månad sen när jag inte fick tag på annat.

I min värld så är det det bästa "fulkaffet" man kan hitta där ute, normalt så är jag trogen storkonsument av J&N's La Bomba, så vet du vilka preferenser jag har.
 

HE

Well-known member
Tackar, nu har jag lite uppslag.
Jo, jag rostar en del själv men just nu är gasolen slut, hehe.
Calobra: Jag har fått för mig att vill man ha fint råkaffe så får man ju ändå betala en slant, så det kostar ju på ändå, om inte du har fin fina priser ;)
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Men hallå, du måste ju byta till Bruna Muetti. Mycket bättre än den blå om man vill ha lite mer karaktär.

Se för guds skull till att bara köpa färska påsar (räkna bakåt från bäst-före datumet). Är de mer än ett par månader så köp inte. Men en ny påse är faktiskt bättre än la Bomba nuförtiden.

Annars är faktiskt Zoegas Bellarazza (eller hur den nu stavas) riktigt bra fulkaffe om man får en färsk påse.

Vh
T
 

roccster

Well-known member
Testade faktiskt Löfbergs Lila som tydligen har några nya blandningar. Körde den svarta (vad den nu heter), och den var inte alls dum. Har helt klart kört mycket sämre kaffe än den i min kvarn och som varit väldigt mycket dyrare.
 

AndersSt

Well-known member
Jag har också köpt en del Molinari av den guldiga påsen på Ica, helt OK kaffe tycker jag. Nu senast köpte jag den silvriga påsen, se bild. Kollade på nätet och tydligen är det 60/40 i den silvriga och 70/30 i den guldiga, båda är fullt drickbara och ofta relativt nyrostade i min affär.

Just nu är det en single estate från Brasilien i kvarnen, en röd bourbon köpt hos Lilla Kafferosteriet i Malmö. God men inte så särskilt kärv och karaktärsfull.
 

Bilagor

  • DSC00410.jpg
    DSC00410.jpg
    92.4 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:

jjalvemo

Active member
Håller med Grindmaster Flash. Kolla datumet. Det står så mycket gammalt fulkaffe på hyllorna. Jag skulle vilja lägga till arvid nordqvist i listan. Men jag tycker datumet är det viktigaste.
 

Farmorskokkaffe

Active member
Köper Haizenda o Sidamo(har dock inte sett den på 2 mån) från Zoegas på min lokala Hemköp, absolut ok för de ca 55 spännen o 0,5kg!
Men nu var man ju på BC så man har ju högklassigt kaffe ett tag framöver.. :)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Har en påse Arvid Nordqvist som är rätt ok. Kommer inte ihåg sorten, Kenya något tror jag.
Stort plus i kanten för att de skriver ut rostdatum på påsen.
 

ankianka

New member
Mitt första inlägg.
Har inte köpt bönor mer en ca 1 mån, har försökt prova igenom dom lite dyrare i butikerna(Ica,Coop) Tänkte att ni någongång måste köpa "fulkaffe"
Jag tycker Zoegas Zuprema Bellezza är mycket gott.
En fråga: vattnet har det någon stor betydelse på slutresultatet, jag tycker mig märka att det skiljer iaf.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En fråga: vattnet har det någon stor betydelse på slutresultatet, jag tycker mig märka att det skiljer iaf.

I stort sett allting påverkar resultatet i koppen. Vissa saker mer än andra. I Karlstad (Barista Camp) fick vi prova kaffe gjort på lokalt vatten samt kristallklart källvatten. Samma böna, dos och malning, men enorm skillnad. Kaffet gjort på källvattnet var platt och livlöst. Utan nyanser. Kaffet gjort på det lokala vattnet hade dessa fina nyanser...

//Stefan (som njuter i fulla drag av att hela tiden upptäcka nya saker om kaffe)
 

Gholam

Well-known member
Tackar, nu har jag lite uppslag.
Jo, jag rostar en del själv men just nu är gasolen slut, hehe.
Calobra: Jag har fått för mig att vill man ha fint råkaffe så får man ju ändå betala en slant, så det kostar ju på ändå, om inte du har fin fina priser ;)

Sist jag räknade på det så gick fin råkaffe (i klass med J&N Brasilia Yellow Bourbon, Rwanda Gatsinga, El Salvador Finca La Delicias m.fl) på ca 110:-/kg. Det är i nivå med vad man betalar för Zoegas bönor. Däremot måste man köpa lite större kvantitéter (10kg) och förstås rosta bönorna (elkostnaden var inkluderat men räknat på elpriset för 2009). Värt att notera är att det där med att få till rostningen så att resultatet blir lika proffsigt som J&N är inte direkt en barnlek, men däremot att slå Zoegas är inte så svårt!
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Sist jag räknade på det så gick fin råkaffe (i klass med J&N Brasilia Yellow Bourbon, Rwanda Gatsinga, El Salvador Finca La Delicias m.fl) på ca 110:-/kg. Det är i nivå med vad man betalar för Zoegas bönor. Däremot måste man köpa lite större kvantitéter (10kg) och förstås rosta bönorna (elkostnaden var inkluderat men räknat på elpriset för 2009). Värt att notera är att det där med att få till rostningen så att resultatet blir lika proffsigt som J&N är inte direkt en barnlek, men däremot att slå Zoegas är inte så svårt!

Var köper man råkaffe i 10kg batchar?

Apropå J&N så har jag hittat en (enda) fördel med kylan och det är att man oftare får känna doften av deras rostning när man kliver utanför dörren på morgonen.. men det är väl bara jag & HE här som har det privilegiet.. :)
 

Gholam

Well-known member
Var köper man råkaffe i 10kg batchar?

Apropå J&N så har jag hittat en (enda) fördel med kylan och det är att man oftare får känna doften av deras rostning när man kliver utanför dörren på morgonen.. men det är väl bara jag & HE här som har det privilegiet.. :)

HasBean. Upp till 10kg kostar ca £25 i frakt...Man fick bästa pris/vikt vid den vikten vill jag minnas. Dessutom får man kaffet levererat till dörren. De har ett stort sortiment, annars finns det säkert andra ställen som man kan beställa på och få ett bra totalpris.
 

HE

Well-known member
Ja, det är väl så. Man skulle nästan kunna ordna bussresa hit bara för att känna dofterna.
För övrigt skulle kunna tänka mig att gå ihop på ett par kilo råkaffe. Vi är väl några som rostar här i krokarna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp