Några frågor om moccabryggare

botze

Well-known member
Hej forumvänner,

Länge sen jag var här nu!

Har espressomaskin och kvarn och fick nu en moccabryggare i julklapp, främst tänkt att användas när vi har många gäster och jag inte orkar stå och göra 6-7 espressos och vara borta en halvtimme (nej, jag är inte så snabb :D).

Finns en 12 sidor lång tråd om moccabryggare men orkar inte läsa igenom hela :blush: så jag tänkte att jag kanske kan ställa några små frågor här i stället...

1. Vad jag förstått ska kaffet vara lite grövre malet än espressokaffe. Men borde det inte funka att använda espressomalet kaffe, och bara ta en aning mindre mängd? Hade varit skönt att slippa ställa om kvarnen varje gång utan kunna köra med samma kaffe! Det borde väl vara som med espresso, att det handlar om att skapa "lagom" motstånd för vattnet d.v.s. en kombination av mängden kaffe, malningsgrad samt packningsgrad.

2. Enligt instruktionerna så ska man alltid göra en full kanna och alltid fullt filter. Men enligt samma resonemang som i punkt 1 (ang. vattnets motstånd) borde det väl gå att inte göra en full kanna och bara använda lite mindre mängd kaffe fast mer finmalet?

Tacksam för input :)
 
Topp