Problem med bryggtryck Alex Duetto

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Tackar! Men i specifikationen så står det ju att pumpen VILL ha ett filter? Är det ett grövre filter för stööre partiklar snarare än för kalk (10 mikrometer säger mig inte så mycket)?

Med ett filter under 7 μm, filtrerar du bort röda blodkropparna från blodet. Så 10 μm är ett hyfsat fint filter...
 

Mayhem

Well-known member
Men i specifikationen så står det ju att pumpen VILL ha ett filter? Är det ett grövre filter för stööre partiklar snarare än för kalk (10 mikrometer säger mig inte så mycket)?
Mnja snarare så att du vill ha ett filter med större "bandbredd" som kan upprätthålla ett mycket större flöde och helst med positivt linjetryck från den inkommande sidan. Skulle nog satsa på att köpa en filterkanna att filtrera vattnet genom innan du häller ner det i tanken istället.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Mnja snarare så att du vill ha ett filter med större "bandbredd" som kan upprätthålla ett mycket större flöde och helst med positivt linjetryck från den inkommande sidan. Skulle nog satsa på att köpa en filterkanna att filtrera vattnet genom innan du häller ner det i tanken istället.

Tjena Mayhem! Du brukar ju ha svar på mina frågor.

Positivt linjetryck, det var ett nytt uttryck för mig som inte läst fyraårig pumpmekanisk linje. ;)

Men du menar ett filter med stor kapacitet, som kan filtrera mycket vatten per tidsenhet utan att bromsa flödet? Jag ska titta på vad en filterkanna kostar. Det känns så jävla beige bara. Jag har precis lagom med plats ovanför maskinen för att jag ska kunna fylla på den med en enlitersflaska och en tratt. Kommer garanterat inte kunna fylla på den ur en stor kanna, då blir det plötsligt många steg. Fylla vatten i kannan, fylla flaskan med kannan genom tratten, fylla maskinen med flaskan genom tratten... Det måste nästan till nåt smartare.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. It appears we now have coffee again. :D

Efter mycket velande bestämde sig Izzos tekniker för att det måste vara pumpen som är trasig. En ny kom idag. Efter att ha skruvat ett och ett halvt varv längre på bryggtrycksskruven på den nya pumpen än på den gamla (väldigt vad de verkar individuella) går det plötsligt att göra kaffe! Trycket är dock fortfarande 2 bar enligt manometern. Måste be dem skicka en ny sån också. Två fel var det alltså på maskinen! Jag vet inte om jag är ute och cyklar men verkar inte troligt att det låg nåt skit i maskinen som förstört pumpen (alternativt skräp från mitt filter då som nån föreslog) och sen satt sig och täppt igen det smala metallröret upp till manometern? Jag har inte koll på om båda slutade funka exakt samtidigt men i princip i alla fall. Hoppas det inte kommer yttra sig i fler fel framöver. :unsure:
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
Ny manometer har skickats från Tyskland igår. =) Måste åka och köpa nytt kaffe!

Och nu kom den fram! Tog fyra dagar, precis som för pumpen. Tycker det är bra fart från Tyskland. Och båda grejerna har skickats omgående sen felet utretts. Hittills är jag mycket nöjd med servicen från Stoll Espresso. Nu hoppas jag bara att felet löser sig med ny manometer. Ska byta den ikväll när maskinen är sval. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp