Problem med bryggtryck Alex Duetto

BloodyMezzo

Well-known member
Hej!

Tja. Jag har ju använt filtrerat vatten. Känns så jäkla osannolikt och bittert att det skulle kunna bli stopp i maskinen ändå. Jag har ju garanti på den och Stoll Espresso påstår att de hämtar och skickar tillbaka maskiner för garantiärenden gratis. Låter ju sjukt bra om det bara löser sig alltihop. Hoppas de inte bestämmer sig för att det inte är ett garantiärende bara. =( Men föst ska jag prova att kalka av.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kan ju hända att nån får nytta av en sån här tråd nån gång så här kommer en uppdatering.

Pratade med min lokala kaffenördbutik och han tyckte igenkalkning lät som ett osannolikt problem med så ny maskin. Har därför ej kalkat av.

Jag har mailat Stoll och fått kontakt med en Marko Ulrich som verkar vara deras tekniker. Han erbjöd sig att skicka en ny pump eller att jag skickade in maskinen. Jag tänkte försöka med att byta pumpen själv. Jävligt tung maskin att packa och så blir det två varv genom europa istället för ett. Dessutom vill man ju inte gärna utsätta maskinen för fler stötiga lastbilsturer än nödvändigt.

Har någon bytt pump på sin maskin nån gång? Hur svårt är det?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kan ju hända att nån får nytta av en sån här tråd nån gång så här kommer en uppdatering.

Pratade med min lokala kaffenördbutik och han tyckte igenkalkning lät som ett osannolikt problem med så ny maskin. Har därför ej kalkat av.

Jag har mailat Stoll och fått kontakt med en Marko Ulrich som verkar vara deras tekniker. Han erbjöd sig att skicka en ny pump eller att jag skickade in maskinen. Jag tänkte försöka med att byta pumpen själv. Jävligt tung maskin att packa och så blir det två varv genom europa istället för ett. Dessutom vill man ju inte gärna utsätta maskinen för fler stötiga lastbilsturer än nödvändigt.

Har någon bytt pump på sin maskin nån gång? Hur svårt är det?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kan ju hända att nån får nytta av en sån här tråd nån gång så här kommer en uppdatering.

Pratade med min lokala kaffenördbutik och han tyckte igenkalkning lät som ett osannolikt problem med så ny maskin. Har därför ej kalkat av.

Jag har mailat Stoll och fått kontakt med en Marko Ulrich som verkar vara deras tekniker. Han erbjöd sig att skicka en ny pump eller att jag skickade in maskinen. :) Jag tänkte försöka med att byta pumpen själv. Jävligt tung maskin att packa och så blir det två varv genom europa istället för ett. Dessutom vill man ju inte gärna utsätta maskinen för fler stötiga lastbilsturer än nödvändigt.

Har någon bytt pump på sin maskin nån gång? Hur svårt är det?
 

jjalvemo

Active member
Large menade nog inte att heller att den kalkat igen. Utan att det skulle kommit kalk från ledningarna i ditt hus. Men det förutsätter väll att din maskin är direktinkopplad vilket den inte verkar vara. Men det skulle ju fortfarande kunna kommit in något skräp som legat i tanken. Eller kanske något annat som lossnat inne i din maskin. kanske från filtret?
Jag tycker också att det låter som om du har "stopp någonstans i vattenflödet". Närmare bestämt någon stans mellan övertrycksventilen och tryckmätaren. Att det är därför din mätare inte visar trycket din pump levererar. I och med att det kommer ut vatten genom övertrycksventilen när du skruvar upp trycket på pumpen, så tror jag att pumpen fungerar som den ska. Det betyder ju att pumpen kan leverera ett högre tryck en vad du behöver. OPVn ska lösa som en säkerhetsmekanism när du har för högt tryck. För det brukade väll inte komma ut vatten genom OPVn när maskinen fungerade som den ska?

Om du ändå vill byta pumpen.. Att få gängorna helt täta tycker jag i allmänhet är lite bökigt när man kopplar vatten. Annars var det riktigt enkelt att montera min pump.
 

theBeast

Member
Jag bytte både pump och motor på min Duetto i december. Det svåraste är nog att det är ordentligt trångt, men det är inga problem att skruva loss pumpen. Jag skruvade även bort röret till tryckmätaren för att få isär allt. Om du skruvar loss Gicar (den svarta låden vid vattentanken) så blir det lättare att lyfta bort pumpen efteråt. Enklast är att täta med gängtejp och det är vad som använts från fabrik. När du skruvar loss vattenslangarna kommer det droppa lite. Kan vara en ide att skydda motorn med en liten plastpåse för att inte riskera att få in vatten där.

Orsaken till bytet i mitt fall var att pumpen läckte vatten ner i motorn så den skar. Första pumpen som levererades hade testkörts av Claudette på Bella Barista men här hade jag samma fenomon som du, fick inget tryck alls. Antagligen frös pumpen sönder på vägen hit eftersom vi prickade in en ordentlig köldknäpp när den skickades...
Hon skickade direkt en ny pump som inte provkördes för att det inte skulle vara vatten kvar i den och nu fungerar allt igen.
 

theBeast

Member
Se bara till att inte dra åt klämringen som håller ihop motorn och pumpen för hårt. Den ska inte dras åt mer än att det inte går att vrida pumphusets läge på motorn. Manualen för pumpen anger att man ska dra åt med 1-1,5 Nm. Drar man åt för hårt kommer pumpen låta onormalt mycket.

Hur använder du ditt vattenfilter förresten?
Om du använder vattentanken och monterat ett filter direkt på slangen så kan det ha bidragit till ditt problem. Pumpen är inte gjord för att behöva dra vatten genom ett filter. Det vacuum som kan bildas i pumpen leder till kavitation och kan skada pumpen. Vattnet bör filtreras innan det hamnar i vattentanken.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Oj! Här fick man massa nyttiga tips. Tackar!

Jag hade ingen aning om det du skrev Beast, att pumpen inte vill ha ett filter monterat på slangen. min förra maskin (en Isomac Zaffiro med vibrationspump) hade ju det monterat från start. Är det så att rotorpumpar inte tål vattenfilter alltså? Hur i helsike beter man sig då för att få sitt vatten filtrerat?:huh:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ni får en uppdatering av läget också. Efter att ha felsökt lite med Marko Ulrich på Stoll Espresso så tyckte han inte att pumpen kunde vara felet. Han kontaktade då Izzo och bara en halvtimme senare blev jag uppringd av deras export manager Antonio. Det är service! Han var bra på engelska och väldigt trevlig och intresserad upplevde jag och ställde frågor om vad som hände om jag knackar på manometern (vilket jag testat, ingenting alls är vad som händer) och vad som händer om jag provar att klämma på vattenslangen när motorn går (vilket jag också provat, motorn låter då ansträngd. Detta ska tydligen enligt honom vara ett tecken på att motor och pump funkar som de ska.)

På grund av ett missförstånd oss emellan så uppfattade han först bara ena delen av felet och hans tekniker kom då fram till att manometern måste vara trasig. När han sedan förstod att det inte heller gick att göra kaffe så skulle han överlägga med sina tekniker igen och återkomma. Tyvärr var det i onsdags eftermiddag innan långhelgen, hoppas höra från dem på måndag.
 

GLC

Well-known member
Skönt med bra service. Det är först när saker fungerar dåligt man märker hur bra service ett företag har. Imponerande.
 

theBeast

Member
Är det någon skillnad om du tar bort vattenfiltret?
Kanske är så enkelt att den inte orkar suga vattnet genom filtret pga av att det blivit igensatt...

Vet inte hur man filterar bäst om man använder tanken. Kanske något liknande det här:
http://www.brita.net/se/jugs.html?&L=34

Jag har min Duetto fast inkopplat och passade då på att koppla in ett Bestmax-filter.
http://www.baristashopen.se/kaffe/vattenfilter/bestmax-s-installationsset.php

Specen för pumpen hittar du här:
http://www.fluidotech.com/Contents/Documents/PO, MO, CO MANUAL 0910 Ed.pdf
Det intressanta avsnittet i den är i början på kolumn 3 på sidan 2.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Large menade nog inte att heller att den kalkat igen. Utan att det skulle kommit kalk från ledningarna i ditt hus. Men det förutsätter väll att din maskin är direktinkopplad vilket den inte verkar vara.

Nej det var så jag tänkte också, hur sjutton skulle en kalkpartikel ta sig igenom filtret? Känns inte rimligt. Kan vara nåt skräp i maskinen odock. Från filtret eller nåt som låg i maskinen från början.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Är det någon skillnad om du tar bort vattenfiltret?
Kanske är så enkelt att den inte orkar suga vattnet genom filtret pga av att det blivit igensatt...

Vet inte hur man filterar bäst om man använder tanken. Kanske något liknande det här:
http://www.brita.net/se/jugs.html?&L=34

Jag har min Duetto fast inkopplat och passade då på att koppla in ett Bestmax-filter.
http://www.baristashopen.se/kaffe/vattenfilter/bestmax-s-installationsset.php

Specen för pumpen hittar du här:
http://www.fluidotech.com/Contents/Documents/PO, MO, CO MANUAL 0910 Ed.pdf
Det intressanta avsnittet i den är i början på kolumn 3 på sidan 2.


Tackar! Men i specifikationen så står det ju att pumpen VILL ha ett filter? Är det ett grövre filter för stööre partiklar snarare än för kalk (10 mikrometer säger mig inte så mycket)?


Fat vattenanslutning vore lyxigt. Men maskinen står inte på en bänk där den kan kopplas in. I nästa hem kanske! Hur ofta ska såna filter bytas och vad kostar de? Finns väl andra filter som man återupplivar med salt va? Är det såna stora hinkformade som gäller då?
 

theBeast

Member
Du har rätt i att den vill ha ett filter, men det står också att filtret inte får påverka vattentrycket för mycket.

Specen är inte vidare lättläst och ger utrymme för en hel del egen tolkning, men min tolkning av den är att pumpen vill ha ett kontinuerligt vattenflöde. Det anges att pumpen inte får vara mer än 1 meter ovanför vattennivån i tanken. Det är nog troligt att ett vattenfilter kan kräva mer sugkraft av pumpen än så...

Jag köpte min Duetto från BellaBarista och fick med deras utförliga manual. Där står i stora röda bokstäver:
"DON'T USE A SMALL IN-LINE WATER FILTER INSIDE THE WATER TANK"

Tyvärr är det inte lika tydligt i orginalmanualen. Hittar det inte alls där faktiskt... :mad:

Med lite tur så får pumpen ett tillräckligt stort vattenflöde om du tar bort filtret. Om det inte fungerar så är nog min gissning att pumpen lagt av. Men om Antonio säger något annat så ska du nog lyssna på honom istället.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tog bort filtret som en del i min egen felsökning. Men antingen var felet redan orsakat och oåterkalleligt eller så är det nåt annat för det verkade inte lösa problemet. Körde dock inte mer än nån halvminut. Antonio pratade också som hastigast om vakuum. Vet inte om det kan bildas ett vakuum i maskinen som ligger kvar och jävlas utan att själva maskinen egentligen är felaktig?
 

theBeast

Member
Tryckmätaren sitter direkt efter pumpen. Om inget vatten läcker ut någonstans, genom OPV eller någon annan stans, så finns det inte mycket annat än pumpen eller motorn som det kan vara fel på. Annars borde tryckmätaren visa högt tryck även om det inte blir något tryck vi e61-gruppen.
Låter motorn normalt annars?
Eller låter den mer ansträngd än tidigare?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag skulle vilja säga att den låter helt normalt. Jag tyckte snarare den lät lite ojämn ibland när maskinen var ny. Misstänkte då att den kanske var lite defekt eller att nåt skräp låg i den. Men det upphörde snabbt.
 

theBeast

Member
Om du inte orkar vänta på nästa samtal med Antonio så kan du ta loss pumpen och testa ett snurra på motoraxeln. Den ska snurra nästan helt utan motstånd. Om du måste ta i för att snurra på axeln så är det något som är fel. Att snurra på pumpaxeln går också att göra för hand, men det är lite trögare. Där bör det kännas mjukt och lite trögt. Se bara till att snurra åt rätt håll på pumpen. Finns en pil på den som anger rotationsriktningen.
Det går att testa motorn fast pumpen inte är monterad, men se då till att inget kan råka komma emot axeln. Den snurrar fort...
En del modeller av pumpen har en lös metallbit som passar in mellan pumpaxeln och motoraxeln. När man lyfter av pumpen så sitter den kvar på motorn. Ta i så fall bort den från motorn innan du startar den, annars kan den flyga iväg eller slå sönder något. På min nya pump fanns ingen sådan passbit utan pumpaxeln passade in direkt på motoraxeln.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp