Problem med bryggtryck Alex Duetto

BloodyMezzo

Well-known member
Hej alla hjälpsamma kaffevänner!

Jag har en livskris. Jag har världens största plugguppgift över jul och då bestämde sig min livskamrat Alex Duetto för att ta jullov. Det gick att göra kaffe som vanligt så sent som igår morse. På kvällen orkade den plötsligt inte trycka vattnet genom kaffet. Provade att mala mycket grövre men utan resultat. Maskinen arbetar inte upp nåt tryck, mätaren säger 2-2,6 bar oavsett vad jag hittar på.

Fakta:
-Maskinen är ca 10 veckor gammal. Köpt ny från Stoll Espresso.
-Jag har mjukt vatten (bor i Huddinge). Använder dessutom ett vattenfilter. Har provat köra utan det för att se om det var felet.
-Maskinen rengörs med borste, blindfilter och Clean Express (dock inte speciellt ofta med medel då det verkar förstöra smörjningen i levan).
Pumpen (motorn?) låter normalt. Den spolar vatten genom gruppen när jag använder den men trycket är alldeles för lågt för kaffe.

Vad ska jag göra? Snälla hjälp!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Första tanken. Kan det vara så att bryggtrycksskruven på rotationspumpen har gängat ut sig?

Hej! Tack för ditt svar. Bra fråga, är det vanligt att sånt händer? Hur hittar man den i så fall?

Jag får lite deja vu. Tycker det känns som exakt samma sak som med min Isomac Zaffiro som jag lyckligtvis blev av med. Den orkade efter ett halvår plötsligt inte trycka genom vattnet (ursäkta mitt lekmannaspråk). Lämnade in den till el och digital i Stockholm och när den kom tillbaka var det ett annat fel på den. Tror de hade fixat problemet utan att åtgärda felet så att säga. Men den maskinen hade jag aldrig avkalkat för då trodde jag inte man behövde det om man hade vattenfilter. Nybörjarfel. Men jag fattar inte vad jag gjort för att förtjäna detta problem igen.
 

svartvest

Well-known member
Presstostaten slår den av tidigt när du slår på maskinen?Vad skulle hända om du testa att vrida lite på skruven?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Presstostaten slår den av tidigt när du slår på maskinen?Vad skulle hända om du testa att vrida lite på skruven?

Pressostaten? Är inte det nånting som finns på "mjökskumningskokaren"? Trodde över huvud taget inte det fanns i Duetto eftersom båda kokarna är PID-styrda? Vilken skruv syftar du på? Bryggtrycksskruven som UbbeK pratade om? Hur vet man vilken skruv det är? Inte hunnit öppna maskinen ännu.
 

Large

Well-known member
Om mätaren visar konstant för litet tryck och pumpen låter normalt så har du troligtvis problem med regleringen av pumptrycket. Antingen så är det regulatorn på rotorpumpen som är problemet eller så är det OPV:n (övertrycksventilen) som inte stänger till riktigt.
Som tidigare föreslagits, prova att skruva på bryggtrycksskruven och se om du kan få tillbaka normalt tryck. Det kan tänkas att även ett för högt reglerat tryck från rotorpumpen aktiverar OPV:n, som på Alex fungerar som säkerhetsventil, och som i sin tur kan ge tryckfall om man får den att lösa ut.
Om det är OPV:n som öppnar borde man även kunna se att det kommer tillbaks en hel del vatten i returslangen till vattentanken.

En tanke: Om du haft exakt samma problem på en tidigare maskin, använde du samma vattenfilter eller samma typ av vattenfilter på den maskinen som du använder på Duetton också ?
Isf kan man ju kanske spåra felet till denna. Tillräckligt stora partiklar som kommer in i maskinen kan mycket väl förhindra normal funktion i tryckregulatorerna och i värsta fall kräva att man är tvungen att byta ut dom. Håll tummarna att det fixar sig med att skruva på tryckregulatorn.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Oj. Ska man behöva oroa sig för sitt vattenfilter också? Jag trodde de skulle förhindra problem. =( Jag använder ett som ser ut som det jag fick med min Isomac. Dvs en liten högsmal genomskinlig plastburk med små kulor i. Köpt på Kaffemaskinen för 40-50kr.

Hm. På Duetton finns det två "returer" eller vad man nu kallar dem. En slang som går tillbaka i vattentanken och ett litet rör som går ned i spillbrickan. Vet du vilken det borde vara som skickar ut det vatten du pratar om? Jag har inte reflekterat över hur mycket vatten det brukar komma ur dem och vad som orsakar det. Det låter ju som att det mycket väl skulle kunna vara något av det du pratar om. Hoppas jag kan åtgärda det själv. Skulle vilja ha en detaljerad beskrivning med skisser av maskinen och namn på alla komponenter för jag vet verkligen inte vad allt heter.
 

Manhattan

Active member
"Skulle vilja ha en detaljerad beskrivning med skisser av maskinen och namn på alla komponenter för jag vet verkligen inte vad allt heter."

Hej BloodyMezzo,
Jag ser att du, liksom jag, köpt maskinen från "Stoll" och inte från Bella Barista, som bifogar en egenproducerad manual till Duetton. Den lär vara ganska innehållsrik, så du kan ju se om du kan få tillgång till den på något sätt.
Annars tycker jag att man får mycket hjälp av artiklarna på följande site (som möjligen är skrivna av samme författare som gjort BB:s skrift?):

http://coffeetime.wikidot.com/izzo-alex-duetto

Lycka till med problemlösningen!
 

jjalvemo

Active member
Jag har nyligen byggt om min maskin till rotationspump så jag har läst på lite. Jag kan säkert ha fel på någon punkt, rätta mig gärna i så fall.
Eftersom OPVn inte ska användas för att reglera trycket vid rotationspump(på vibrationspumpsmaskiner används OPVn så), så ska det inte komma ut något vatten ur OPVn. Trycket ställs på tryckregulatorn som oftast är integrerad med pumpen. OPVn skall bara användas som säkerhetsventil. Pumpen borde ändå klara av att komma upp i 9bar även om din opv släpper igenom lite vatten. Om ditt tryck ligger på strax över 2 bar och det är OPVn som är för löst åtskruvad så borde det komma mycket vatten där igenom. Kommer det något vatten tillbaka till tanken eller spillbrickan när du kör? Posta gärna någon bild om du vill veta vad saker är för något.

Tillräckligt stora partiklar som kommer in i maskinen kan mycket väl förhindra normal funktion i tryckregulatorerna och i värsta fall kräva att man är tvungen att byta ut dom. Håll tummarna att det fixar sig med att skruva på tryckregulatorn.
Håller mina tummarna jag med, Jag kör ju min pump helt utan filter och hoppas det ska fungera bra.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Oj. Nu var det lite delade meningar här. Jag ska kolla bryggtrycksskruven har jag förstått. Jag provade nu att köra med blindfiltret igen (borde ju ge maximalt med motstånd och högt tryck?). Inget vatten alls kommer då genom vare sig returslangen eller lilla plaströret i spillbrickan. Allt går genom underdelen på E61an (som det ska när man gör rent med blindfilter).

Ursäkta att jag inte vet vad allt heter. Manualen är urusel på den punkten.
 

jjalvemo

Active member
Oj. Nu var det lite delade meningar här. Jag ska kolla bryggtrycksskruven har jag förstått. Jag provade nu att köra med blindfiltret igen (borde ju ge maximalt med motstånd och högt tryck?).
Precis, maximalt motstånd. och eftersom inget vatten kommer tillbaka eller ut någon annan stans så borde problemet vara att pumpen inte levererar.
Jag tror att vi menar samma sak: skruva på skruven som sitter på pumpen, den som linkens bild visar(medsols borde ge högre tryck om jag tänker rätt).
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hur sjutton får man av chassit på maskinen? Jag har skruvat bort fyra små skruvar så jag kunde lyfta på taket. Men hur får man sen bort ytterväggarna? Om jag fattat det rätt tar man bort allt i en enda del? Yttre och inre väggar på en gång?

Det roliga är att det finns ett hål i innerväggen precis intill bryggtrycksskruven. Ser ut att vara smart uttänkt, förutom den lilla detlajen att hålet sitter snett i förhållande till skruven så det går nog knappast att få in en skruvmejsel där.

Men åter igen, finns det nån hemsida eller nåt annat som man kan ha som guide eller kan nån beskriva enkelt?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Suck!

Jag har nu testat att skruva på bryggtrycksskruven. Vid två och ett halvt varv medsols så börjar det plötsligt spruta vatten ur det lilla övertrycksröret i spillbrickan. Tryckmetern visar fortfarande konstant 2 bar oavsett hur mycket vi skruvar. Skruvade tillbaka skruven till originalläge, verkar inte vara det som är felet. Avkalkning nästa?

Om någon har någon har ytterligare nån idé är jag hemskt tacksam. Åh vad jag saknar en kopp tröstkaffe. =(
 

Large

Well-known member
Det låter ju som om tryckregulatorn på pumpen fungerar som den skall och att du har stopp någonstans i vattenflödet. Har du tur i oturen så är det en kalkpartikel från husets vattenledningssystem som satt sig på tvären och isf hjälper ju en rejäl avkalkning. Annars så får man nog vara beredd på att plocka isär maskinen för felsökning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp