Avkalkning av ångkokare på Dalla corte mini

djneo

Well-known member
Hej alla

Har sett att det funnit lite frågor om hur man går tillväga när man ska kalka av sin Dalla utan vattenkran.

Det man behöver innan man börjar är:
  • Citronsyra
  • Tratt med small pip max 9mm i diameter
  • Vatten sug (pump) lämplig är artikel 20718 från biltema
  • 19mm power hylsa eller fälgkors
  • Gängtejp
  • Insexnyckel
attachment.php


Det man ska tänka på är att pumpen är av metall och är för olja normalt så man ska inte använda denna för att trycka in vätska i kokaren utan bara för att suga ur den. Det man kan få in i kokaren är nåt fett som man behandlar sprutan med så änvänd den Inteatt trycka in vätskan.

Bilden nedan visas uppifrån när jag tagit bort vakuumbrytaren med 19mm hylsan och kåpan som sitter med 3 metriska insexskruvar
attachment.php


Blanda vatten och citronsyran och häll ner i tanken och låt stå ett par timmar och sen sug ur det med sprutan. Sedan fyll på med vatten och sug ur sedan mera vatten och gör om det till allt ser ok ut.

Passa på att kalka av vakuumbrytaren också. Innan du skruvar på vakuumbrytaren drar du på nåt varv med gängtejt för att den inte ska läcka.

Sedan på med kåpan som täcker kokaren och senare avnjuten en god cappu.

Hoppas jag fick med allt :huh:
 
Senast ändrad:

Raswell

Active member
Fin tråd, tack för att du tog dig tid! Har inhandlat samtliga ingredienser, har en snabbfråga bara, hur avkalkar du grupptanken? Kanske en dum fråga, men som avkalkningsnewbie är allt nytt!

Även, hur mycket samt hur hög koncentration har du på citronsyralösningen?

Tack igen,
Rasmus
 

djneo

Well-known member
Fin tråd, tack för att du tog dig tid! Har inhandlat samtliga ingredienser, har en snabbfråga bara, hur avkalkar du grupptanken? Kanske en dum fråga, men som avkalkningsnewbie är allt nytt!
Även, hur mycket samt hur hög koncentration har du på citronsyralösningen?

Bryggruppen är enkel då kör du bara med vanliga pumpen och pumpar in vatten osv....

1.5 Liter o 3 matskedar syra...
 

jrylander

Well-known member
Hehe, och nu till slut när jag skulle prova får jag inte upp den däringa vakuumbrytaren! Ironiskt nog har den väl kalkat fast... Jag håller på att vänta på att kokaren ska svalna se om det funkar bättre. Har också hällt på lite ättika precis runt skruven men ingen lycka än. I övrigt tänker jag prova kylspray men jag har ingen hemma just nu.. Isbit räckte inte till.

Har ngn av er andra något tips?
 

Zoogs

Member
Tack för bra guide. Ett par funderingar bara. Missar man inte ledningarna till och från genom att göra på detta sätt? Det lär väl bland annat sitta en del kalk i ångpipen och fram till den. Är det helt fel att fylla på tanken med avkalkningsmedel och börja köra ut ånga som en galning?
 

TTobbe

Well-known member
avkalkningen mår också bra av att ha värma så mitt tipps är att tömma tanken via något av hålen som nämns ovan sedan försegla hålet i gen och fyll kokaren med citronlösningen via pumpen och låt allting bli varmt och gosa sig någon timme sedan måste du tömma via ovan nämnda hål och skölja lika ovan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp