Har blivit med Dalla Corte Mini. Lite Frågor.

Mikael-J

Well-known member
Nu har jag äntligen en Dalla Corte Mini i köket och jag måste säga att den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på produktbilderna man sett på nätet.

Så nu har det dykt upp lite funderingar.

* Kör ni med trippelfiltret eller har ni skaffat ett dubbelfilter och hur många gram knökar ni i filtret?

* Hur i hela friden skummar man med maskinen?? Jag får betydligt större bubblor, hela tiden, än med Silvian. Tips? Man kanske skulle behålla Silvian som skummaskin :).

* Har ni ändrat bryggtrycket? Läste lite på nätet att en del sänkt trycket.

* Tempen som man ställer in på maskinen, var i maskinen är det den tempen ska hållas? Brygghuvudet?


Det är en mycket trevligt maskin att jobba med det lilla jag hittils testat.
 

PF013

Well-known member
Skumningen är det svåraste att ställa om när man byter maskin. Bara att öva, öva, öva. Börja med diskmedelsvatten.
 

hrbrun

Well-known member
Nu har jag äntligen en Dalla Corte Mini i köket och jag måste säga att den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på produktbilderna man sett på nätet.

Så nu har det dykt upp lite funderingar.

* Kör ni med trippelfiltret eller har ni skaffat ett dubbelfilter och hur många gram knökar ni i filtret?
Trippelfilter is the shit!

* Hur i hela friden skummar man med maskinen?? Jag får betydligt större bubblor, hela tiden, än med Silvian. Tips? Man kanske skulle behålla Silvian som skummaskin :).
Silvias skum är som bubbelplast i jämförelse med det microskum som Mini presterar! Håller med PF - bara att öva. Endast 1 sekund vid ytan i början av skumningen, sen ner med munstycket i mjölken.

* Har ni ändrat bryggtrycket? Läste lite på nätet att en del sänkt trycket.

Nope, men det kanske man skulle prova. Men lär dig först maskinen som den är inställd från fabrik.

* Tempen som man ställer in på maskinen, var i maskinen är det den tempen ska hållas? Brygghuvudet?


Det är en mycket trevligt maskin att jobba med det lilla jag hittils testat.

Utgår från att det är i brygghuvudet. Tempinställningen funkar bra, maskinen är stabil som attan i temp tycker jag.

Och sist men inte minst - grattis till en väl genomförd uppgradering av maskinparken :)
 

danwi

Well-known member
Trippelfilter is the shit!

Nja, jag håller inte helt med om det. Jag kör dubbelfilter med dosering runt 20-21 gram för det mesta, trippelfiltret är ju bara tokstort!

Vad gäller skummet så brukar jag hålla mig på ytan i några sekunder för att sen dyka ner för att få upp temperaturen. Det som man måste få till är att hålla munstycket på rätt ställe, håller man bara munstycket lite för högt i förhållande till ytan så blir det stora bubblor eftersom det är sån bra schvung i ångan.

Det är tempen i den integrerade bryggkokaren/brygghuvudet som man reglerar. Det går att hitta lite mer teknisk info om maskinen i Bella Baristas "Dalla Corte Mini - A closer look".

Och sist men inte minst - grattis till en väl genomförd uppgradering av maskinparken :)
Här håller jag med fullständigt :)
 

hrbrun

Well-known member
Vi måste helt enkelt reda ut den här röran med trippel- vs. dubbel-filtren!

I vilket fall som helst; jag doserar 22 gram och då är det gott om plats upp till ridgen i filtret (1-2mm kvar).
 

danwi

Well-known member
För att försöka skingra den stora förvirringen om filterkorgarna ;)

attachment.php

Enkelkorg i förgrund, dubbel till vänster och trippel till höger.

attachment.php

Oooops, jag borde ha putsat lite på enkelfiltret... Jag får skylla på att jag aldrig använder det!

Ytterhöjd på filterkorgar:
  • Enkelfilter är c:a 26 mm.
  • Dubbelfilter är c:a 26 mm.
  • Trippelfilter är c:a 32 mm.

Jag har köpt dubbel- och trippelkorgarna från en pålitlig leverantör så det borde vara rätt beteckning på de jag köpte :) Dubbelfiltret rymmer (intressant nog) ca 21 gram... Trippelkorgen minns jag inte riktigt hur mycket man får i men den är ca 30% större upp till ridgen så det borde bli bortåt 30 g.
 

Mikael-J

Well-known member
Japp, får ta o skumträna med diskmedel. Men för tillfället ser det inge vidare ut :-(. Märkt att den korta skumpipen gör det svårt att komma ner tillräckligt i kannan.

danwi, när du kör med dubbelfiltret använder du då standard "shower holder" eller den som är lite smalare?
 

danwi

Well-known member
Härligt att kunna sprida klarhet såhär i juletider :)

Jag kör med det spridarfilter och den hållare som kom med maskinen så det borde vara standardvarianten.

Vad har du för kanna? För att få bästa resultat så behöver man ha (iaf ungefär) rätt storlek för den mängd mjölk man ska skumma och då har inte jag haft några problem att nå ner. Däremot har jag ganska många gånger muttrat över att ångröret har lite skum vinkel...
 

Mikael-J

Well-known member
Jag vet inte vad kannorna heter men det är 3dl, 6dl samt 7dl (BaristaCamp2009). Men jag förmodar att tricket är som du säger att välja rätt kanna för rätt dryck samt att fylla kannan till där pipen börjar. Då ska man komma ner en bit i kannan i alla fall.
 

danwi

Well-known member
Det verkar som du har alla prylar som behövs så då lär det nog bara vara lite övning med nya maskinen som saknas ;)

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp