Julklappsfråga

claesh1

Member
Hej,

en vän till mig har skaffat en espressomaskin, en Ascaso Dream. Hon tycker det är svårt att skumma mjölk och tror att det kanske beror på att kannan är för hög för att nå ned med röret för att skumma. Jag har tittat på lägre men bredare kannor i julklapp men hittar inget som löser just detta problem. Så problemet kanske är ett annat? Kan ett alternativt rör vara en julklappside tror ni? Eller är problemet bara tekniken? Svår fråga, jag vet, undrar bara om det finns en julklappside här och vad den i så fall är
 

Delonghi

Active member
Lite här och var på forumet har jag läst att en kanna från motta skulle vara bäst att skumma mjölk med. Har ingen själv men en trevlig julklapp tycker jag det är.
 

jonasy

Well-known member
Tror det beror mer på tekniken, men det är klart, kannan bör nog vara utformad så att röret kan slå i botten. Men det funkar med vad som helst man har hemma, jag kan inte tänka mig att en Motta-kanna skulle göra någon skillnad öht.
 

HE

Well-known member
Ascason har väl en sådan där turboskummare på sitt rör? Man kan dra den rakt ner och ta bort den och få ett hål bara. Då får man ju ett "vanligt" ångrör. Det i sin tur blir ju ännu lite kortare vilket kan bli lite klurigt. Åhlens har haft en mjölkkanna för 99kr som kan funka. Jag har en 35cl motta som funkar kanon. Jag skulle inte få för mig att köra med en större kanna.
Så mitt tips: Ryck bort turbon och hitta en liten kanna.
 

GLC

Well-known member
Går det över huvud taget inte att skumma använder de nog för stor kanna eller för lite mjölk. Vad är det för storlek på kannan? (dvs hur mycket ryms i den?)

I en 35cl kanna måste ju det räcka ned till mjölken.

Regel brukar vara att man fyller mjölk upp till där pipen börjar.
 

Tamper

Well-known member
Hej,

en vän till mig har skaffat en espressomaskin, en Ascaso Dream. Hon tycker det är svårt att skumma mjölk och tror att det kanske beror på att kannan är för hög för att nå ned med röret för att skumma.

Jag förstår vad hon menar. Med en 0.5 liters kanna kan det vara svårt att skumma om man har en liten maskin och för lite mjölk i kannan.

En mindre kanna 2-3 dl eller mer mjölk i kannan löser problemet.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp