Provning av julkaffen 2010

Stefan Böna

Mr Microtext
Dagen före lucia samlades en testgrupp - bestående av Zalve, Stefan Böna samt djneo - för att prova några av de julkaffen, vilka traditionsenligt dyker upp när det lackar mot jul. Vi hade fem sorter från lika många rosterier att tillgå och samtliga - med undantag från en (Zoega's) - var på böna.

Kaffena vi provade kom från Johan & Nyström, Lilla Kafferosteriet, Kahl's, Arabusta samt Zoega's och samtliga gjordes i bistrokanna (press) med sju gram kaffe per deciliter vatten (se noteringar om undantag nedan). Samtliga kannor fick dra i sedvanliga fyra minuter före avsmakning.

Ett protokoll togs fram för att kunna notera framkomna åsikter och resultat. Det slutliga resultatet av denna provning får ses som utfört utifrån hur de flesta (troligtvis) skulle mala, dosera och tillreda kaffet. Viktigt att tillägga är att resultatet är framtaget utifrån våra egna - högst personliga, men noggrant diskuterade - åsikter.

Vi gjorde två avsteg från sju gram per deciliter-regeln: Vi doserade Zoega's något lägre än rekommenderat samt att vi även provade Johan & Nyström med en något lägre dosering. I det senare fallet ersattes de chokladtoner, vi först fann, då av en fruktigare - men samtidigt tunnare - karaktär.

Samtliga av de provade kaffena - bortsett från Johan & Nyström - var av förlåtande karaktär och smakade bra även om tillredandet inte gjordes fullt ut vetenskapligt. Johan & Nyströms kaffe ansåg vi lite mer krävande för att komma till sin fulla potential. De två som vi fann hade bäst balans i smakerna var kaffena från Arabusta och Johan & Nyström (varav det förra faktiskt rostats av den senare).

Denna provning ska inte ses som en rekommendation över årets julkaffen, utan enbart som en liten vägledning. Utförandet var mycket spännande och fick en del trevliga överraskningar. En var Zoega's färdigmalda kaffe, vilket vi - på förhand - inte hade så stora förhoppningar på, men som hade en bättre smak än förväntat.

Däremot uppvisade inget av de provade kaffena med någon klar tydlighet den karaktär och/eller smak som angivits på förpackningen.

//Stefan (som här inledningsvis rapporterar om årets inofficiella provning av julkaffena för 2010)
 
Senast ändrad:

Zalve

Well-known member
Jag kan säga inledande att alla kaffen är privat inhandlade,,

Ganska snabbt kom vi fram till att det skulle behövas nån form av dokumentation, så den fick djneo ta hand om.
Tyvärr föll det på att de flesta skrivare på ett eller annat sätt inte ville vara med.

Det blev gott om kaffe kan vi lugnt säga :)
 

Zalve

Well-known member
Detta var uppställningen

KI8W4411_klar.jpg


Kanske lite suddigt,, Får skylla på alla kopparna kaffe :p
 

Zalve

Well-known member
Flyttar vi fokusen till det viktiga så blir det givetvis kaffet,.

KI8W4420_klar.jpg


En notis är oxå att Kahls kaffe var bönor på lösvikt.
De hade inga påsar med bönor från julkaffet, utan endast färdigmalet.
 

ad astra

Member
Bra test! Som kaffenovis undrar jag om några av bönorna lämpar sig för espresso, eller är det brygg/ press som gäller? Ska öppna J&N-påsen och funderar på hur fint jag ska mala.
 

djneo

Well-known member
Jag kan tänka mig att funkar att göra espresso på men vad det kommer smaka är svårt att säga. Dock så är ju den färdigmalda Zoegan inte ok till Espresso.
 

ad astra

Member
Nej det är ju sant, Zoegan har redan gått i bryggaren. Om det bara "funkar" som espresso är det väl ingen idé, om jag förstått rätt. Ska hellre prova Misty Valley som maken gett mig.:)
 

ad astra

Member
Misty Valleyn var verkligen riktigt god. Vet inte hur många koppar det har blivit sen julafton, men hade det varit något annat typ av stimulantia hade jag varit totalt beroende vid det här laget.:) Hade totalt missat denna pärla om jag inte hittat hit till den här sajten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp