Silvia V3. Utsikt in i oskaddligjord puckförstörare!

runeo

Well-known member
Hej

Gjorde det kloka, att med ett lämpligt fyllt filter,
titta på den fd. väl-pressade och slipade kaffeytan
sedan handtaget vridits i läge och plockats ut igen.

En krossad kaffeyta från det mutterformade skruv-
huvudet och ut till periferin i en ca 20 grader bred
kanal. Förstörd yta och inbjudan till vattnet att ta
en genväg ut.

Här är bilden på brygghusfiltret med den nya skruven
monterad, och den skyldiga skruven strax till höger
i bilden.
Med den nya låga, breda skruven med insex, blir det
bara ett litet, mjukt märke i kaffet.
Snacka om att inte bereda vattnet fri väg längre.

Kolla alltså hur din puck ser ut efter att handtaget
monterats och demonterats.

/Rune som fick 2 fantastiska små ristretto, tillsammans med frun ikväll.
Fantastiskt krämig och smakrik Mauro d L med ljuvlig 85% choklad i eftersmaken.
nya_skruven_i_brygghusfiltret.jpg
 

swirve

Well-known member
Går att ta ytterligare ett steg genom en försänkt bult, men går åt lite borrande då lämnas pucken helt orörd. Förstår inte varför de inte gjort så från början.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Det var en stormande entré i forumet, praktiska tester i text och bild. Varmt välkommen!
Enkel och trevlig lösning du har fått fram. Har en V2 som jag absolut skall uppgradera på detta vis, har inte orkat prova de försänkta varianter som man sett tidigare.
Ser dock en tveksamhet i metoden på din undersökning: Avlägsnandet av portafiltret påverkar kaffeytan på ett sätt som inte sker i den normala bryggsituationen. Man vrider ju liksom bara åt ett håll normalt sett. Mao lite tveksamt vilka slutsatser som går att dra beträffande kanalisering osv. Fantastiskt initiativ dock. Börjar genast spåna på hur man skulle kunna göra en modell där man bytt spridarfiltret mot en glasskiva med motsvarande varianter på skruvar för att kunna kolla uppifrån på kaffet.
Hur som helst, hatten av för din nyfikenhet och din driftighet!
 

hne

Well-known member
Inte dum idé alls! Är det 20mm M4 eller? Börjar vara några månader sedan jag hade lös spridarfiltret senast...
Tror jag får prova ikväll om jag har rätt bultar hemma. Har en massa decaf som måste drickas upp innan jul :)
 

PF013

Well-known member
När jag bytte till försänkt så tog jag M5x15. Ingen större idé att länka till tråden, då bilderna försvann i forumuppgraderingen.
 

runeo

Well-known member
Inte dum idé alls! Är det 20mm M4 eller? Börjar vara några månader sedan jag hade lös spridarfiltret senast...
Tror jag får prova ikväll om jag har rätt bultar hemma. Har en massa decaf som måste drickas upp innan jul :)

Tja

Jag har en V3, och originalskruven är en M4 x 14. Är inte säker att en 16 mm skruv ryms. Anser, och ser på pucken både före och efter bryggningen att den monterade skruven med mjukt rundad skalle och liten insex öppning genererar minemal skada.

Eugene: Ganska säker på att den tunna, pressade och ganska yt-hårda och slipade kaffeytan skadas redan i "inträngandet av kantigt föremål under vridning". ;)
Helt säkert är att en gansk lätt uppluckring av en liten del av ytan, drastiskt stör en bra extrahering. Vatten är ju som människor och följer ju minsta motståndets lag. Dock förstår jag att "preinfusion" minskar problemet.
Har fått njuta tre fantastiska Ristretto efter uppdateringen, ljuvligt krämiga, 85% choklad i smak och eftersmak. Vad man än tror och tycker, så har mycket av kaffets goda extraherats ur det som kvarnen bjöd på. Mauro de Luxe blev lika gott som Illy.
/Rune som har fler kokare :)
matchless_g80cs_68_front_right.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp