Bra maskin?

HE

Well-known member
Med facit i hand skulle jag kolla på en beg. Gaggia alternativt ny. Gaggia Classic eller Evolution tror jag kan vara att föredra. De är väl beprövade maskiner som ger gott kaffe. Sedan gäller det ju att hitta ett fint beg. ex.

Har ingen erfarenhet av maskinen du visar. Vet bara att jag själv blivit besviken när man hoppat på ett märke som man inte känner till, vad det än vara må. Ibland ska man bara hålla sig till säkra kort.
 

Mayhem

Well-known member
Mer eller mindre alla maskiner i så låg prisklass är tyvärr rent skräp. Om man trots tight budget vill försöka sig på espresso kommer du få mycket bättre bang for the buck genom att köpa begagnat. Hetaste tipset är Gaggia Classic som det oftast finns en uppsjö av på Blocket mellan 1500-2000, med lite tur och tålamod kan du få tag i en så lågt som tusenlappen.

Men viktigast av allt, det är en bra kvarn! Färdigmalet, eller för den delen butiksmalet, kommer aldrig ge dig espresso i närheten av ens ett mediokert café. Har du plats i köket skall du definitivt satsa på en rejäl begagnad kvarn som stått på café, de brukar gå att hitta mellan 1000-3000 beroende på skick och modell. Efter en grundlig rengöring och byte till nya malskivor har du en kvarn som bör hålla en livstid och prestera superbra espresso. Det går verkligen inte att överdriva kvarnens betydelse. Kvarnen gör kaffet, espressomaskinen tillsätter bara varmt vatten under tryck.
 
Senast ändrad:

Tamper

Well-known member
Det går verkligen inte att överdriva kvarnens betydelse. Kvarnen gör kaffet, espressomaskinen tillsätter bara varmt vatten under tryck.

Kan bara hålla med. Sen jag fick tag på en begagnad cafekvarn har jag verkligen upplevt skillnaden mot en konsumentkvarn.
En oerhörd skillnad i kvalitet på mina espressoshots!
 

Novisen

Well-known member
Mer eller mindre alla maskiner i så låg prisklass är tyvärr rent skräp. Om man trots tight budget vill försöka sig på espresso kommer du få mycket bättre bang for the buck genom att köpa begagnat. Hetaste tipset är Gaggia Classic som det oftast finns en uppsjö av på Blocket mellan 1500-2000, med lite tur och tålamod kan du få tag i en så lågt som tusenlappen.

Men viktigast av allt, det är en bra kvarn! Färdigmalet, eller för den delen butiksmalet, kommer aldrig ge dig espresso i närheten av ens ett mediokert café. Har du plats i köket skall du definitivt satsa på en rejäl begagnad kvarn som stått på café, de brukar gå att hitta mellan 1000-3000 beroende på skick och modell. Efter en grundlig rengöring och byte till nya malskivor har du en kvarn som bör hålla en livstid och prestera superbra espresso. Det går verkligen inte att överdriva kvarnens betydelse. Kvarnen gör kaffet, espressomaskinen tillsätter bara varmt vatten under tryck.
Hej....gillar din slutreplik.......tror folk "glömmer" det med all häftig design på maskinerna som finns....:)))
 

Molarin

Well-known member
Med facit i hand skulle jag kolla på en beg. Gaggia alternativt ny. Gaggia Classic eller Evolution tror jag kan vara att föredra. De är väl beprövade maskiner som ger gott kaffe. Sedan gäller det ju att hitta ett fint beg. ex.

Har ingen erfarenhet av maskinen du visar. Vet bara att jag själv blivit besviken när man hoppat på ett märke som man inte känner till, vad det än vara må. Ibland ska man bara hålla sig till säkra kort.

Gaggia Evolution hittar du i adessos outlet för 1695:-

Det är något av det bästa man får för de pengarna om man inte springar på ett begagnatfynd.
 

asharidu

Well-known member
Ger dig samma tips som de andra köp en bra begagnad maskin . Jag är själv en nybörjare och har aldrig haft en espressomaskin tidigare. Köpte min maskin i måndags från blocket en Rancilio Silvia + Ascaso I1 kvarn till ett fynd pris (enligt mig). Köpte till rengöringsmedel och bytte ut vissa delar som packning och filter. Jag har nu en riktigt bra espressomaskin och den är som ny efter rengöringen och avkalkningen. Tips köp en begagnat mellan 2000-3500:-
 
Senast ändrad:

ad astra

Member
Passar på att säga hej till forumet som ny medlem och komma med ett tips: Tradera har en begagnad Silvia (tror det är v2) ute för auktion nu, ska väl vara en bra nybörjarmaskin om jag förstått andra trådar här.
Har själv blivit med både bebis men framför allt (på detta forumet) Rancilio Silvia + Rocky. Måste väl fylla föräldraledigheten med något. :p
 
Topp