Cafe Latte för fasen!

ravedog

New member
Hej alla kunniga kaffenjutare!

Long time reader, first time caller som det heter.

Har idag en Lavazza A Modo Mio Premium och tycker väl att resultatet blir sådär för att vara diplomatisk. Jag uteslutande Latte och köpte den jag har för att vi hade en Lavazza maskin på förra arbetet som var rätt ok.

Nu till saken, jag dricker som sagt bara Latte och är barnsligt förtjust i Esspresso House och Waynes varianter. Jag skulle vilja köpa en ny maskin som gör lite grymmare Latte än vad min Lavazza reder ut. Har kollat på Nespresso Citiz&Milk och även på Delonghi 310 men är inte riktigt säker.

Har absolut inget emot pods har heller inget emot att lära mig att tampa eller vad det heter, bara jag får en ok latte.

Budgeten ligger på någonstans mellan 3-4k och jag skulle vara löjligt tacksam för insikter, åsikter och annat snack (bara helst inte "E du dum i huvudet? Du måste ha en TjoFräsa MulleMekko 1200X för 55 papp för att få en sån latte") ;)

Tack på förhand! :lol:

Ravee
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om du är ute efter att komma i närheten av EH eller Waynes, så ska du ha en semiautomat OCH en kvarn och lära dig mala, dosera, tampa, extrahera och skumma. För att inte nämna lära dig hälla latte-arten (som kanske inte alltid finns eller är så bra hos nyss nämnda etablissemang)... :D

Pods-/Kapselmaskiner har sällan eller aldrig den möjligheten en ordentlig semiautomat har för att skumma mjölken till det microskum som behövs. Dessa maskiner är bekväma och praktiska, kanhända, men inte gör de latte eller cappuccino ens i närheten av det du söker.

Dessvärre kostar det när det smakar. En utmärkt instegsmaskin är annars Rancilio Silvia (som med kvarn i paket kostar runt 8000 nytt; Silvian ligger på runt 5k). Givetvis kan man scouta nätet (forumet har en bra tråd för begagnat) efter beggade maskiner och få väldigt mycket maskin och kvarn för samma peng eller mindre.

Men oavsett vilken semiautomat du skulle välja måste du ha kvarn! Kvarnen är egentligen viktigare än själva maskinen!

Lycka till!

//Stefan (som ganska snart insåg att alla som tjatade om kvarnens måste faktiskt hade rätt)
 

ravedog

New member
@ Mikael-J: Är redan en helt sjuuuukt trendig 30+ farsa....nåja... :)

@ Stefan Böna: Det var inte riktigt det svaret jag ville ha, kanske sanningen iofs men 3 tusen för en kvarn? Vad kan den mer än att mala kaffe? Skämt och sido så är jag helt med på att en kaffe kvarn icke är att förringa men 3 papp blir lite väl giftigt.

Om jag skulle dela upp det lite då? Vilken kaffe maskin skall jag ge mig på (för att kanske sedan kompletera med en vettig kvarn)? Silvian är som sagt ett tipps och den ligger liiiite över min budget, finns det någon annan trevlig där i krokarna?

Tack för svaren! :)

/Ravee
 

PF013

Well-known member
Om det är EH eller Waynes du vill efterlikna så behöver du mycket riktigt lite dyrare maskiner. Men du klarar dig med billigt kaffe! Räkna lite på kostnaden för pods mot till exempel EH:s Arcafe Rotunda (som man får 20% rabatt på med deras kundkort, tror det landar på 150 kr/kg), eller Musetti för 90 kr/kg. Beroende på hur mycket du dricker så kanske det lönar sig förvånansvärt snabbt med en schysst maskinpark. ;)
 

Mikael-J

Well-known member
Men det borde inte vara omöjligt o hitta en Silvia begagnad för 3k, tror jag. Sedan, tills du får pengar till en bra (begagnad!?) kvarn, så kan du ju gå till ngn lokal kaffe säljare och be dem mala åt dig. Men se till att de skriver vilken kvarn de malde på samt vilken inställning de hade. Sedan är det bara att gå tillbaka och få litee grövre/finare malning om det skulle behövas. Köp då inte mer än kanske 250gram åt gången så att den håller sig så färkst det nu går med uppmalt kaffe. Förvara i kaffebönornas egen påse.
 

PF013

Well-known member
Standardtipset för espresso på tight budget är en begagnad Gaggia Classic för 1500-2000, byta ångrör till ett Silviarör (400?) och en begagnad cafekvarn för 1000-2000 (till exempel en Compak K6). Och då har man en kvarn som klarar av en rätt rejäl uppgradering på maskinfronten. Men man får nog räkna med att hänga på blocket en del, och gärna bo i Stockholm.
 

Delonghi

Active member
Det finns billiga begagnade maskiner som kan göra en schyst espresso men är du ute efter ett riktigt bra skum har du inte så många val... Ärligt talat är nog Silvan den ända som jag kan rekommendera.

Såvida du inte är en hemmafixare. I så fall kan du köpa en begagnad gaggia evolution och sätta dit ett ångrör från Silvan, men då måste du vara lite av en hemma mekaniker.
 

Delonghi

Active member
Standardtipset för espresso på tight budget är en begagnad Gaggia Classic för 1500-2000, byta ångrör till ett Silviarör (400?) och en begagnad cafekvarn för 1000-2000 (till exempel en Compak K6). Och då har man en kvarn som klarar av en rätt rejäl uppgradering på maskinfronten. Men man får nog räkna med att hänga på blocket en del, och gärna bo i Stockholm.

Evolution är ännu tightare budget ;-).
 

Gringubben

Well-known member
Om du nu är inne på att mala o tampa själv; var inte orolig om en beggad kvarn blir dyrare än maskinen. Den är mycket viktigare. Kanske får du ihop en bra park för tre loppor. Som Delonghi sa så klarar du dig med Evolution o ranciliorör.
 

ravedog

New member
Tack för alla svaren! Jag hör absolut vad ni säger och jag har kikat på gaggia och de verkar trevliga. Fick i jul ett trevligt presentkort på Media Markt men de säljer ju inte gaggia eller rancilio. Jura däremot säljer de, vad tycker ni om de maskinerna?
 

HE

Well-known member
Du borde kunna köpa något för presentkortet gå hem och dricka en latte lämna tillbaka produkten och be att få tillbaka cash. Sen har du fått stålar till en gaggia ;)
 

martink78

Well-known member
Mediamark säljer ju Isomac, som kanske skulle kunna vara ett allternativ också. Isomac har dock lite blandat omdöme vad gäller kvaliten.. Har själv ingen erfarenhet av dem annat än deras minsta kvarn men sök på forumet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp