Gaggia Baby som strular

roccster

Well-known member
Har Gaggia Baby D som börjat kinka sig lite.

När jag sätter på den och trycker igång bryggningen så är det som att den inte släpper igenom trycket (som om man har ett blindfilter på typ). Öppnar jag ventilen till ångan och sen försöker igen så kör den en liten stund för att till slut börja "kärva" igen (det kommer inget vatten då). Så här kan jag få hålla på en liten stund till dess att det släpper och då funkar den kanon till nästa gång den varit avstängd.

Var ett tag sedan jag avkalkade maskinen, men kör regelbundet med rengöring genom blindfiltret.

Vad gör man?
 

Gringubben

Well-known member
Avkalkning.
Gaggias medel. Består av vinsyra, men vet inte om det är ngn skillnad mot vilken vinsyra som helst på ica. Kanske säkrast köra Gaggias medel. Kör absolut inte citronsyra.
 

Delonghi

Active member
Det kan även vara spridaren som har satt igen sig. Den sitter med en skruv och är lätt att ta loss och rengöra.

Bifogar en bild så du kan hitta den.
 

Bilagor

  • shower.jpg
    shower.jpg
    86.2 KB · Visningar: 29

roccster

Well-known member
Tack för svaren.

Lägger mina kort på avkalkningen och hoppas jag slipper "äska" pengar från regeringen innan Jul till en uppgradering ;)

Gjorde en genomkörare av spridaren i höstas, och med tanke på att det helt plötsligt kommer igång tror jag inte att det är den som är problemet. Men tack för tipset!
 
Senast ändrad:

roccster

Well-known member
Ingen lycka med avkalkningen. Samma problem som innan. Jag kan tycka att problemet verkar inträffa när den är kall. Det släpper när maskinen varit igång en stund (tror jag).

För att försöka förklara lite mer vad som händer så låter maskinen som om den försöker trycka ut vatten men inte får, som när man trycker på knappen för varmvatten men inte släppt upp ångvredet.

Inga andra idéer på vad det kan vara?
 

martink78

Well-known member
När du skriver att det funkar när du öppnat ångventilen så är min spontana tanke att det kanske byggs upp ett undertryck som släpper när du öppnar ångvredet. I sådant fall skulle stoppet vara på inloppssidan?
Å andra sidan så borde väl ångtrycket i kokaren skapa nog med övertryck.. Å tredje sidan kanske det är en liten kokare.. å fjärde sidan så funkade det ju bättre när den var varm..
Jag vet inte egentligen... Men tänkte att det inte skadar att dela med sig av tanken.. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp