Kaffe litteratur

Hallå alla kaffeälskare

Jag har de senaste åren haft Nespresso's maskiner C290 och 356 Lattissimo Premium.
Kände att det var dags att ta kontrollen över mitt kaffe och har nu gått till inköp av en fin instegsmaskin(LM GS/3) där jag blivit försäkrad om att det är jag som sätter begränsningarna.

Nu är jag på jakt efter litteratur ormhandlande kaffeblandningar och kaffe tekninker.

Är det någon som har bra tips?

mvh

Fredrik
 

bjsulla

Well-known member
Ojdå en LM som instegsmaskin, snacka om att man blir avundsjuk. Jag vet inte hur pass ny du är men en bra bok att börja med är Espresso hemma - på riktigt och så bidrar du samtidigt till författaren janne bonins insamling till cancerfonden.
 

svartvest

Well-known member
Espresso coffee David Schomer är den jag gottar mig i nu. Sedan är barista camp och möte med andra ett roligare sätt än böcker. Bor du i någon storstad så är möjligheten enorma.
 
Tack för alla svar och goda tips. Riktigt roligt med ett aktivt forum!
Nu har jag äntligen några saker på önskelistan till Tomten
Vad är ett barista camp? Anordnas sådan i närheten av Göteborg eller är det bara hufudstaden som räknas ;)

mvh

Fredrik
 
På frågan hur pass nybörjare jag är så är jag helgrön.
Någon kvar har jag inte skaffat ännu men mottar gärna tips om vad som är ett "måste" ;)
Instegsmaskin kanske var kanske lite dumt ordval, det var menat mer som mitt insteg i kaffets värld. Tänkte att det var lika bra att skaffa en maskin från den övre hyllan så slipper jag gå och tänka på vad jag "borde" ha skaffat när jag blir lite mer varm i kläderna

mvh
/F
 

Mayhem

Well-known member
Som det brukar sägas, det är kvarnen som gör kaffet, maskinen tillsätter bara varmt vatten under tryck. Just Robur-E är väl ganska dåligt lämpad för hemmabruk då den har lång väg mellan bönbehållare och utlopp vilket leder till en stor mängd kaffe som måste kasseras mellan omgångarna för optimalt resultat. Skulle nog snarare rekommendera Elektra Nino, Mahlkönig K30 Vario (alias Ditting KE640 Vario), Mahlkönig ProM, Versalab M3, Compak K10 eller liknande. Själv har jag en LM Linea parad med Nino och det är en minst sagt förträfflig kombination.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp