Köpråd önskas, helautomatisk maskin

Woland

Member
Vad är en "bra helautomat" för dig? (bara undrar eftersom jag har tyckt att de jag åprovat hittills har varit kassa)

Med kapselmaskin menar du då nespresso? (Jag har inte erfarenhet av några andra. Hur bra kaffe t ex en latissimo gör har jag ingen aning om.)

Vad är det för fel med att kapseln är i plast/alu? Kapslarna har såklart ett bäst före datum men några månader verkar det inte vara några problem att lagra dem.

Vad jag har läst så är trycket i nespressomaskinerna tvärtom väldigt högt på 19 bar. Är du verkligen säker på att det är lågt tryck i en nespressomaskin? (Vad det nu spelar för roll vet jag inte.)

De nymalda bönorna i de flesta automater bådar ju gott, men det som kommer ur maskinen är alltså enligt mina erfarenheter kasst. Jag vet inte varför. Ännu mer gäller detta när folk har använt maskinen ett år eller så. Då kan det vara riktigt gräsligt kaffe som kommer ur automaten. Vet flera som på eget initiativ slängt ut maskinen efter ett tag eftersom kaffet blivit för uselt. Jag gissar att det beror på dåligt underhåll (är det så?), men å andra sidan så de som köper en helautomat vill ju verkligen inte hålla på med underhåll.

Min erfarenhet är alltså tvärtom. Den svindyra Jura-maskinen gör sämre kaffe än den lilla nespressomaskinen. Enligt min smak i alla fall.

Jag har själv råd att köpa den där blänkande Jura maskinen och om jag hade gillat kaffet så hade jag gjort det för länge sen. Inte ens den riktigt dyra (inte Jura, kommer inte ihåg märket nu) automaten som vi har på jobbet gör drägligt kaffe.

Finns det några grundläggande olika tekniker som helautomater använder? Några typer man ska undvika och några som är bra?
 
Senast ändrad:

Englund

Well-known member
Det är svårt att "bevisa" något som i slutändan grundar sig på den enskilda användarens smak, men om du bor i Stockholm så tycker jag att du ska komma förbi vår butik så ska vi prova båda metoderna. Vi läggar alla förutfattade meningar på hyllan och gör ett smaktest. Hinns dock inte med i julruschen nu i december, men kom in i Januari så kör vi!
 

Woland

Member
Ett trevligt erbjudande!

Vad säger du om min erfarenhet att kaffet som kommer ur helautomater brukar vara betydligt sämre redan efter ett år eller två?

Själv har jag också alltid tyckt att skillnaden mellan nymalet kaffe och en helt nyöppnad påse med färdigmalet är liten. Problemet är att bara 2-3 dagar senare är det öppnade paketet med färdigmalet ganska trist. Kapslar har inte det problemet.

Rostade bönor torkar också när man väl har öppnat paketet. Så för den som har ett öppnat paket med bönor i ett par veckor så är det väl inte orimligt att kapselkaffe faktiskt skulle vara bättre än "färskmalet"?

Själv kör jag alltså mest med en manuell maskin för att jag tycker det blir bättre än kapslar, fast jag tycker kapslar är okej och bättre än (tror jag) alla helautomater jag har provat (ingen av dem har nog varit helt nya).
 
Senast ändrad:

Englund

Well-known member
@woland: Att maskinen skulle bli sämre efter lång tids användning beror ofta på bristande rengöring/avkalkning. Följer man rengörings/avkalkningsprogram så ska smaken inte försämras nämnvärt. Det som kan påverkas något efter riktigt många espresso är kvarnens skärpa på malskivorna, och det kan påverka smaken...men då pratar vi mååånga espresso :)

Vill också poängtera att jag inte alls tycker att helautmatiska maskiner är den ultimata lösningen, tvärtom är det manuella maskiner jag brinner för, men här var ju frågan helautomat kontra kapslar. Sen finns det som sagt många olika helautomater och många är riktigt dåliga, så man får välja med omsorg.
 

hne

Well-known member
Efter i runda slängar ett ton bönor (uppåt 200 koppar om dagen i fyra år) mellan kvarnhjulen kan uppenbarligen den mest bastanta helautomatiska pjäs bli utnött och trött. Jag väntar med spänning på den helservice som utlovats av jobbmaskinen...
 

Dogbert

Active member
Lånar tråden lite.
Är det någon som har tips på helautomater där man kan reglera vattentemperatur och tryck. (Ibland får jag lite experimentlusta). Jag ska kanske lägga till att vi kan skippa de dyraste då jag inte är beredd att betala för mycket för just de finesserna.

Ja, bivillkoren att man kan reglera malningsgrad och vattenmängd finns också. Men annars har jag nog inte så mycket mer.

Eller om det finns någon lista på maskiner någonstans där de här funktionerna står med. Jag kan uppleva att det här detaljerna inte är de första som skrivs ut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,715
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp