Köpråd önskas, helautomatisk maskin

Gnoorki

Member
Hej,

Jag har sökt igenom forumet och letat runt på internet efter köpråd gällande en helautomatisk espressomaskin. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig här.

Jag började mitt sökande efter en kaffemaskin men det verkar vara espressomaskin som det heter (ja, jag är en nybörjare inom detta område). Jag gillar kaffe oerhört mycket och vill ge mig själv en present som gör att det går att njuta lite mer av kaffet jämfört med dagens vanliga Krups-bryggare. Pods-maskin är inte av intresse då det verkar bli dyrt i längden.

Min budget ligger på ca 10 000 SEK.

Övriga krav som jag har är:
- Helautomatisk (jag är för slö för något annat även om det blir bättre med en manuell apparat).
- Inbyggd kvarn verkar praktiskt.
- Vattentank, jag har ingen möjlighet att dra fram en vattenledning.
- Ljudnivån kan ju vara tacksamt om den inte väsnas enormt mycket.
- Finns det kannbryggning så är det inte en nackdel. Men då måste det väl följa med kanna (om jag förstått rätt)?

En maskin som jag fastnat lite för är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175265

Är det en bra maskin för mig tror ni?

Tack på förhand
/G
 

museo12

Member
Personligen skulle jag titta på Juras och Saecos maskiner i din prisklass. Två av de ledande märkena när det gäller helautomatiska maskiner! Vad du än väljer - Lycka till!
 

Englund

Well-known member
Maskinen som du funderar på är väldigt smidig och innehåller mycket funktioner, men personligen har jag lite svårt för allt-i-ett-maskiner, och det av två anledningar: 1. Om någon funktion går sönder (efter garantitiden) så har man en stor pjäs som bara tillhandahåller en del av det den är avsedd för. 2. Det blir nästan alltid en kvalitetsmässig kompromiss när en maskin ska göra mer än en sak, i detta fall espresso och bryggkaffe. Jag skulle ha satsat på en grym bryggare i prisklass mellan 1-2 tkr (alternativt använda presskanna) och en riktigt bra helautomat som gör detta bra. Exempel på sådana är Jura och Nivona.
 

Gnoorki

Member
Tack för svaren!

En dum fråga förresten, är alla helautomatiska maskiner konstruerade så att det går att välja hur mycket kaffedryck som ska komma ur maskinen? Jag har lite svårt för "en espresso" då det är så förbenat lite kaffe som man får.

/G
 

Englund

Well-known member
Ja man kan nog säga att "alla" maskiner har den möjligheten. Vad man bör känna till är att ju mer kaffe man ställer in den på att göra, desto mer utspätt blir det, och det gäller att hitta en balans som passar din personliga smak när det kommer till att göra "bryggkaffe". Det är stor skillnad på olika maskiners förmåga att mala, packa och extrahera kaffet så det kan vara värt att prova ett par olika innan man bestämmer sig. Men är det bara bryggkaffe du vill ha (ej cappuccino, latte etc) så är det ju egentligen bättre att satsa på en vanlig kaffebryggare och en separat kvarn...inte så mycket mer jobb än en helautomat, men du kommer att få ett riktigt bra bryggkaffe som slår allt du druckit tidigare så länge du väljer bra bönor och förvarar dem rätt mellan bryggningarna.
 

elinjani

Active member
Mer en fråga riktad till "Englund": Du rekomenderar Nivonas helautomatiska maskiner. Hur bra står de sig mot Juras och Saecos maskiner, tycker du?
 

Englund

Well-known member
De står sig väldigt bra skulle jag säga. De modeller av Nivona som säljs i Sverige ska jämföras med Juras något större modeller, de som kommer precis ovanför ENA-serien, och då ser man att priset är något lägre. Nivonan har ett par bra saker, och det är dels användarvänligheten där man med ett enda reglage ställer in styrka och koppstorlek, så att man direkt i displayen ser mängd/styrka. Väldigt bra om man är flera som använder maskinen. En annan bra sak är att när man gör dubbla espresso så maler den och tillreder två enkla espresso istället för att försöka göra en dubbel genom att putta i mer kaffe och trycka igenom mer vatten. Det tar några sekunder längre, men resultatet blir bättre. Vad gäller mjölkskumning så skulle jag säga att de jobbar på exakt samma sätt, så där drar de jämnt.

Saecos maskiner, de jag testat, tycker jag inte riktigt når upp till samma klass som Jura/Nivona.
 

Delonghi

Active member
Tack för svaren!

En dum fråga förresten, är alla helautomatiska maskiner konstruerade så att det går att välja hur mycket kaffedryck som ska komma ur maskinen? Jag har lite svårt för "en espresso" då det är så förbenat lite kaffe som man får.

/G

Ja typ... Alla maskiner jag har sett har möjligheter att justera vattenmängd och kaffemängd. Tyvärr är en del lite begränsade. Min brors Jura kan bara regleras till c:a 9g kaffe per kopp vilket jag tycker är för lite. Min maskin kan regleras upp till c:a 20g kaffe per kopp vilket ger lite mer frihet.

Det är inget stort problem eftersom man alltid kan göra en dubbel och minska vattenmängden men lite störande är det när man vill göra till många personer.
 

Gnoorki

Member
Tack för all respons!

Jag har nu börjat sikta in mig på en Jura ENA5 men är lite fundersam och behöver lite hjälp av er som är kunniga. Det verkar enligt det jag läst på detta forum och på andra ställen på nätet att den levererar en god kvalitet även om den är helautomatisk.
Går det att dosera kaffe/vatten på ett sånt sätt så att det går att få en normalstor kopp kaffe utan att tappa i smak/kvalitet?
Hur smidigt är det att fylla vattenbehållaren? Det känns som att det kan vara en rätt viktig sak, eller så är jag helt fel ute.

Jag har ju insett att köpa en bra kaffemaskin har samma svårigheter som att köpa en bra dator (som är ett område som jag känner mig extremt hemma i), skillnader mellan att bygga egen dator och köpa en laptop - på ett ungefär i alla fall...
Och som alltid så gäller väl regeln "man får vad man betalar för".

Tack igen!

/G
 

Sir Anselm

Well-known member
Men om du inte vill ha espresso, varför ska du då köpa en espressomaskin? Är det inte bättre att köpa en bra kvarn och kanske ett guldfilter och köra bryggkaffe? Inte mycket krångligare, men antagligen bättre kvalitet på kaffet.
 

Woland

Member
Jag skulle ändå råda dig till en kapselmaskin. Köp en nespressomaskin för 1500:-. För det får du betydligt bättre kaffe än u en helautomatisk (speciellt när den helautomatiska inte är ny längre) och det är lika enkelt.

För att nespressomaskinen ska bli dyrare måste du dricka 8500/2 ~= 4000 koppar kaffe, dvs en om dagen i över tio år. Långt innan det har din helautomatiska antagligen lagt av för gott efter flera reparationer under tidens gång.

Jag tror att det kommer bli både billigare och godare med t ex en nespresso.
 

Gnoorki

Member
Hehehe, ni gör inte inköpet enklare för mig. Men stort tack för all respons!

Så nu står jag nästan på ruta noll igen.

Helautomaitsk espressomaskin
Bryggare+guldfilter+kvarn
Espresso-Pods-maskin av något slag

Något som jag skulle uppskatta är att kunna hinna med en kopp innan jobbet på morgonen utan att behöva arbeta alltför länge för att få en kopp. Det borde göra att bryggare+filter+kvarn inte är det optimala. En kapsel/pods-maskin låter ju rätt smidigt i det läget. En helautomatisk känns också närmare lösningen.
Fördelen med en helautomatisk måste väl vara att det finns större möjligheter att köpa olika kaffe, eller är det helt fel? Det borde i alla fall vara möjligt att blanda lite olika sorter och experimentera lite grand.

Jag får väl ta och fundera lite ytterligare.
 

martink78

Well-known member
Aeropress är också ett alternativ till guldfiltret. Vad är egentligen "arbeta för länge"? Har man en vattenkokare så tar det väl typ 5 min med guldfilter/AP.
 

Gnoorki

Member
På morgonen är 5 min en evighet. Jag ser framför mig en knapptryckning medan jag går på toaletten och sen kan komma ut och börja dricka kaffe.
 

Woland

Member
Med en nespresso kan du välja mellan cirka 20 olika kaffesorter varje gång du tar en kopp. Med en helautomatisk så måste du välja det kaffe som finns i maskinen och antagligen byter du inte kaffe förrän din påse med kaffebönor är slut. Så jag skulle säga att valmöjligheterna i praktiken är mycket större med en nespresso än med en helautomatisk.

Om 20 olika kaffesorter inte räcker, men det ändå är okej att byta kaffe ganska sällan, ja då är en helautomatisk bättre. För de flesta räcker nog 20 kaffesorter långt och möjligheten att kunna välja till varje kopp är mer värd.

Nackdelarna jag ser med nespresso är:
I) Inget hantverk för den som vill ha det. Ingen personlig touch.
II) "Bara" 20 kaffesorter (men det tror jag inte är ett problem för de flesta)
III) Kan inte göra lika bra kaffe som en bra espressomaskin i goda händer, men betydligt bättre än helautomatiska
IV) Kapslar måste beställas online. (Men nu har jag hört att de finns i butiker?)
V) Mjölkskummaren är bra, men inte alls så bra som det skum man får ur en riktig espressomaskin

Fördelarna:
I) Snabbt, enkelt och utan rengöring
II) Lika bra resultat varje gång
III) Man kan välja den kaffesort man känner för till varje kopp
IV) Tar liten plats
V) Blir varm på väldigt kort tid

Om Nespresso eller riktig espressomaskin är bäst tycker jag beror på vem som frågar. Min högst personliga åsikt är dock att helautomatiska kaffemaskiner inte fyller någon funktion alls. Dyra, går sönder, kräver regelbunden service och gör sämre kaffe än Nespresso. På en arbetsplats där det skulle kunna gå åt väldigt mycket kaffe så kanske en nespresso blir dyr, men i övrigt är jag inte säker på vad fördelarna är med en helautomatisk. Eftersom helautomatiska verkar väldigt populära så är det väl något jag inte har begripit.
 

Sir Anselm

Well-known member
Ja en grej som ju är bra med Nespresso är att maskinerna kan man få billigt, så skulle du köpa en och längre fram känna att du vill ha något annat så är det ingen stor förlust. Eller, det är väl kanske individuellt vad man tycker är en stor förlust...
 

Woland

Member
Det här är lite av ett mysterium för mig. Kanske är det så att folk köper helautomatiska maskiner eftersom det är det man vänjer sig vid på jobbet? Det skulle ju vara ganska naturligt. Men, som sagt, hemma där man bara gör några koppar om dagen så är en nespressomaskin både mer ekonomisk och gör bättre kaffe.

Nästan alla helautomatiska maskiner jag har provat har gjort ganska usel espresso, trots att de flesta skyltar med bönor och inbyggd kvarn. (Varför bemöda sig om att mala bönor till varje kopp när maskinen ändå gör uselt kaffe?) Vi har en påkostad maskin på jobbet, långt utanför de flestas hemmabudget (ca 40.000:), och den gör också usel espresso, trots inbyggd kvarn.

PS. Själv kör jag både manuell maskin, + en nespressomaskin för snabba fixar, decaf, eller många gäster!

Ni behöver inte hålla med mig alls. Det här är bara baserat på mina personliga erfarenheter av helautomatiska maskiner, både billiga och dyra. Har flera gånger under stor ceremoni blivit serverad espresso hemma hos folk med mycket pengar som just köpt en Jura Mega Espresso Kryptonit-maskin, och med god min tvingats dricka upp blasket och förklara att det var en av de bästa espresson jag har druckit! :p Ibland tvingas man t o m att smaka på det usla resultatet från flera av knapparna.

Om du (vem som helst) älskar din helautomatiska maskin så fortsätt med det! Det här är bara min subjektiva erfarenhet. Ibland är ju det som en upplever sämre egentligen bara annorlunda.
 
Senast ändrad:

asharidu

Well-known member
Allt handlar om ändamål och vad man tycker om.

Om man dricker flera koppar per dag så lönar sig en helautomatiskt maskin jämfört med en kapselmaskin. Jag tycker nespressos kaffe inte är så god som folk har marknadsfört den här på forumet men heller inte äcklig och det här är min egen erfarenhet.
 

Englund

Well-known member
Oj, har missat utvecklingen i den här tråden...jag ställer mig starkt frågande till påståendet att man får bättre kaffe ur en kapselmaskin än ur en helautomatisk. Vi säljer båda så i det avseendet är jag opartisk, men det är verkligen STOR skillnad på kaffet som kommer ut ur en kapselmaskin kontra en bra helautomat, och då till helautomatens fördel. Det säger sig självt: Nymalda kvalitetsbönor som extraheras här och nu av en väl beprövad maskin gentemot färdigmalet kaffe i en plast/alu-kapsel som kan ha legat där väldigt länge, och som sen extarheras utan något större tryck -enkelt, bekvämt och billig maskin i inköp, men inte i närheten av en bra helautomat med bra bönor.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp