Ska det låta så här?

eriwet

Active member
Hej, har en Quick Mill Aquila (köpt begegnat) som låter lite märkligt, det liksom ringer i hela maskinen under extraktion (i synnerhet vid lite finare malning). Jag har haft den inne hos Kaffemaskinen på service och frågade specifikt om detta och fick till svar att pumpen låter normalt (jag börjar tro att de inte ens testade).

Bifogar ett kort videoklipp där man först kan höra hur pumpen låter utan "belastning" och sedan när extraktionen kommer igång på allvar så börjar det ringa.


Bry er inte om den kackiga extraktionen, det ringer även när det ser bra ut :)

Ska det vara så här?

Vad kan man göra?

Ska jag klaga på servicen hos Kaffemaskinen?
 

duenorth

Well-known member
Skulle tro att det kan vara lite fel på övertrycksventilen (overpressure valve). Antingen kan du plocka isär och rengöra den eller byta ut den.
 

duenorth

Well-known member
Som du ser i home-barista tråden är det någon som tipsar om att smörja opv:n.
Jag skulle ha provat den taktiken först innan jag än en gång inhandlade en ny.
Stefanos espressocare är förövrigt väldigt trevlig och hjälpsam att ha att göra med.
 

eriwet

Active member
Liten update: Jag ringde upp Kaffemaskinen och påpekade att ljudet var kvar efter service, de tog in den igen och nu är den tyst (ja så "tyst" som en vibrationspump nu brukar vara). Det var tydligen lite rengöring och skruvande på övertrycksventilen som behövdes.

Trist att vara utan maskinen en vända till, men nu fick jag i stället chansen att bekanta mig med Aeropress under en period :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp