Baby Twin vs Classic

Gringubben

Well-known member
Jag har kört min Classic i ett par veckor nu och vill delge ett par reflektioner angående skillnaden mot den havererade Baby Twinen.

Classicen har mycket större benägenhet att åka omkring på bänken, trots att vikten är likartad på bägge maskinerna. Det krävs en handpåläggning för att den ska stå lull när man ska lossa greppet. Kan bero på fötternas beskaffenhet/underlaget.

Svårt att se vattennivån jämfört med BT:n som har transparent tank på baksidan och som dessutom är lätt att lossa.

Kortare avstånd på Classic mellan spillbricka och pf-spout. Mina koppar som är 78 mm höga måste tiltas en aning för att gå fria från spouten, om jag inte kör naket, vill säga.

Kokaren är likadan, så shotsen blir lika bra.

Röret från solenoiden är av rf på Classic och går framför höljet, det känns bättre än BT som har en invändig kanal av äkta plast som för mig gick sönder lite högst upp.
Dock måste man sätta spillbrickan i rätt läge på Classic, annars får man en dusch.

Till Classicen medföljer en panarello i äkta plast, vilket känns sniket då själva maskinen har hölje av rf stål. Här kunde jag som tur var byta mot BT:ns panarello som åtminstone ser snyggare ut. BT har för övrigt hölje av plast med ett tunt lager rf utanpå. Plast åldras ju fort, som bekant.

Ångarmen kan inte röras lika fritt som på BT:n heller. Har ännu inte testat skumningen, dock.

Min maskin brukar vara avstängd endast nattetid då jag sover, så det vill till att grejorna håller för att vara igång hela dagar. Då känns det tryggt med åsynen av Classicens vippströmbrytare med gamla hederliga glimlampor i, till skillnad från BT:ns touchpanel som kunde få för sig egna påhitt utan att man varit i närheten av den.

BT:ns funktion att förprogrammera vattenmängden till enkel resp dubbel använde jag ytterst sällan, eftersom det kräver att man kör samma bönor hela tiden och det gör jag aldrig, så det klarar jag mig utan.

BT:ns koppvärmarplatta gjorde kopparna ungefär lika ljumna som Classicens ovansida som bara blir varm av kokaren, så den funktionen klarar man sig också utan.

Sammanfattningsvis känns tryggheten hos Classicen mer värd än finesserna hos BT:n. Hittills.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp