Hjälp - Hur ska jag göra?

Keffo

Member
Jag är ny på forumet och behöver som många andra nykomlingar lite hjälp från visa espressovänner.

Idag har jag Gaggia Classic och en Solis 166 kvarn, som båda fungerat tillfredsställande de senaste 4-5 åren. Tyvärr är det först nu som jag insett hur viktigt det är att rengöra sina maskiner. Classic:en presterar nu något som nu mer liknar dåligt te, trycket i ångröret kan räcka hela 10 sekunder om man har tur. När jag försöker skruva isär maskinen, lyckas jag sabba spåren i skruven som håller fast spridarmunstycket (?) så nu vill jag bara hoppa på den och slänga den på tippen. Om det är någon som är sugen på en den är det bara att höra av sig.

Men eftersom jag gillar espresso och vill kunna göra mer än en latte åt gången, har jag börjat kika på en ny maskin och blivit intresserad av heat exchange konceptet. Har spannat in ISOMAC TEA som man kan hitta "billigt" (<8000kr) eller de dyrare Rocket Cellini och Quick Mill Andreja.

Nu till mina frågor:
Hur är det med Isomac:s kvalite? Vad jag har förstått innehåller Tea:n komponenter med lite sämre kvalitet jämfört med maskinerna ifrån Rocket och Quick Mill.

Vågar man köpa ifrån Italien med tanke på garantier. Det står ofta världsgaranti på hemsidan man köper ifrån men är det någon som har några praktiska erfarenheter speciellt med ISOMAC?

Min kvarn imponerar nog inte på någon i detta forum men tror ni att den kan fungera hjälpligt till en början med en HX maskin. Vad jag har förstått ska HX maskiner vara lite mer förlåtande än tex Rancilio Silvia. Helst vill jag kunna dela upp mina inköp. Jag kan tänka mig att det blir ett lyft att i så fall byta kvarn om ett eller ett par år. Samtidigt är det inte så kul att ha en sportbil om man bara får köra på 30 vägar...

Om någon har lust att dela med sig av sina erfarenhet skulle jag vara mer än tacksam.
 

HE

Well-known member
Om du vill vänta med kvarnen så kan du ju alltid be dem mala i butiken, om du nu har möjlighet till det.

För övrigt så har du ett PM ;)

/HE
 

Keffo

Member
Att mala i butik är ett alt. jag inte tänkte på. Nackdelen är väl att kaffet bör konsumeras "snabbt" för att inte kvaliteten ska bli lidande. Är det bättre än att använda min Solis Scala 166 för en ISomac Tea eller likande HX maskin?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp