Funderar på Dalla Corte Mini + Compak K3 Touch. Bra kombo?

Mikael-J

Well-known member
Jag o två poplare har bokat in oss på BaristaCamp2011, så nu är det nog dags drabbas av uppgraderingsdjävulen :). Har nu en Rocky + Silva med PID-kit och hade eventuellt tänkt o haka på baristashopen.com:s Dalla Corte Mini + Compak K3 Touch-erbjudande. Har läst en hel del bra om DCn på nätet och jag vet ju att djneo o hrbrun kör med DC. Så det borde finnas lite pro-info på forumet. Passar Compak K3 Touch bra till DCn, och tror ni att man kan köra både Compaken och DCn på en o samma 10ampere säkring? Tror ni att erbjudandet från baristashopen är ett bra pris?
 

djneo

Well-known member
Tjena Mike

Kul att ses nästa år igen på BC.

Jo jag tror det skulle funka kanon med det som kombo. Compaken är lite jämnare och lite snabbare än rockyn.

Maskinen är en fröjd att jobba med men det som saknas är en vatten tapp samt 58mm porta. Men portat väger in väldigt tungt kan jag säga. Tempstabiliteten är grym tycker jag vet inte vad andra tycker dock.

Skulle jag byta nåt skulle nog jag bara köpa en DC tror du kan klara dig med rockyn ändå utan problem.

Hoppas jag gav lite mera info i ämnet.
 

Mayhem

Well-known member
tror ni att man kan köra både Compaken och DCn på en o samma 10ampere säkring?
Det borde inte vara några problem. Enligt Dalla Corte teknisk spec drar Mini som mest (med båda kokarna samt pumpen igång) 1950 W. Min maskin äter maximalt 2300 W och den går utan problem på samma säkring som en stor kvarn, vinkyl och belysningen i köket. Enda gången jag lyckats dra säkringen var när jag precis slagit på maskinen så att båda kokarna var igång och samtidigt försökte köra en separat vattenkokare... :p
 

Mikael-J

Well-known member
Tackar Mayhem o djneo! Vet ni om Compaken sölar mycket och om man kanske borde skaffa en med doserare för att slippa klupmar? Pratade med Erik på baristashopen, trevlig kille, ringde upp mig o berättade lite om prylarna. Tydligen så var han en av få i Sverige som tog in reservdelar till DCn. Det är bra.
 

hrbrun

Well-known member
DC mini kommer du inte bli missnöjd med! Däremot håller jag inte med djneo om att behålla Rocky. En bättre kvarn är DC Mini värd :)

Erik är jättebra att handla av. Pratade med honom härrom dagen, eftersom min vacummventil börjat läcka. På mindre än 48h har jag nu fått en ny ventil i posten. Kämpegrejt :)

Så köp en DC, och en fetare kvarn.

Ses på BC2011!
 

Mikael-J

Well-known member
Kanon med DC pros på forumet!! hrbrun vad tror du om Compaken eller en Mahlkönig Vario Home? Jag dricker allt mellan espresso o pressokaffe, så det får inte vara för knöligt o skifta mellan dessa. Men som sagt en bra kvarn ska det vara.

Ska bli kul o träffas i Karlstad o dricka ett ton med espressos o skumma upp ett par hundra liter mjölk :).
 

djneo

Well-known member
Jag skulle om jag skulle byta kvarn :D gå på en Vario då denna är betydligt enklare att gå till presso och espresso mellan. Compaken är ju steglös med ganska små steg i mellan så blir lite jobbigt att byta emellan.
 

hrbrun

Well-known member
Micke: jag har begränsad erfarenhet av Compak och Malhkönig. Jag har ju haft turen att hitta en Santos beggad till bra pris, och den gör jobbet perfekt. Men det finns ju många här på forumet som har Compak K3/6-erfarenhet....

Personligen tycker jag K3 ser lite.... liten ut... :D
 

Mathias

Well-known member
Jag har också funderat på en Vario för en tid sedan men inte längre. Det finns en test hos Bellabarista där den inte presterar så bra för espresso. Snacket bakom kulisserna med den som gjort testet och de personer som deltagit är mindre diplomaiskt än det som kan läsas i testet. Det är en klar skillnad i koppen.

Till detta ska läggas att detta är en för marknaden ny kvarn som inte alls är konstruerad som en traditionell kvarn där i den traditionella kvarnen maljusteringsmekanismen i stort sett aldrig går sönder medans i Varion finns en massa odukomenterad teknologi. I en traditionell kvarn måste man byta malskivor, kanske ett par standard kullager, en kondesator eller strömbrytare under din livstid
 

Mikael-J

Well-known member
Mathias, intressant. Man kanske skulle välja en Compak samt en extra kvarn bara för brygg o presso (Wilfa CGR-1)!? Varför jag kollar på just Compak K3 Touch är för att baristashopen har en kampanj på just Compaken o DCn tillsamms.
 

Mathias

Well-known member
Personligen så gillar jag att äga/bruka saker som står sig och kaffekvarnen ingår i den kategorin för mig. även för mig är några tusenlappar mycket pengar att betala för en kvarn men med tanke på att jag förhoppningsvis kommer att använda den under lång tid så blir kr/år inte så mycket.

Varför inte en kvarn som är lättare att justera mellan olika bryggmetoder?
 

Mathias

Well-known member
När jag semestrar i Sverige blir det bryggkaffe med en gammal wigo kaffekvarn. Det är en variant på en propeller kvarn men den fungerar faktiskt. Den dyker upp tit som tätt på ebay och kan ibland inhandlas for en struntsumma.

http://cgi.ebay.de/Kaffeemuehle-WIGO-60iger-/180587103430

Den finns i en modernare variant men hittar inga foton just nu. Technovorm tillverkar den fortfarande och då kostar MYCKET:

http://www.technivorm.com/pages/products-extra.html

Som sagt, underskattad för bryggkaffe om man har liten budget ;-)
 

jrylander

Well-known member
Jag äger en vario och den hade mycket riktigt barnsjukdom (ar?). I mitt fall gick drivhjulet till drivremmen sönder. De har bytt till glasfiberarmerad plast nu och än så länge håller den (fick byta rem också då den slitits när hjulet gick).

Jag har en vario i stan och en mazzer mini e på landet. Ibland tycker jag mazzer mini e ger lite mjukare smak men eftersom även maskinerna är olika, åldern på kaffet etc etc etc är det väldigt svårt att vara säker. Åtminstone är varion väldigt renlig. Jag ser heller inte skillnad i det malda kaffet vilket jag gjort på enklare kvarnar.
 

Mikael-J

Well-known member
Jag äger en vario och den hade mycket riktigt barnsjukdom (ar?). I mitt fall gick drivhjulet till drivremmen sönder. De har bytt till glasfiberarmerad plast nu och än så länge håller den (fick byta rem också då den slitits när hjulet gick).

Jag har en vario i stan och en mazzer mini e på landet. Ibland tycker jag mazzer mini e ger lite mjukare smak men eftersom även maskinerna är olika, åldern på kaffet etc etc etc är det väldigt svårt att vara säker. Åtminstone är varion väldigt renlig. Jag ser heller inte skillnad i det malda kaffet vilket jag gjort på enklare kvarnar.

Ok, sådant är bra att veta. Jag tror det lutar mot en Compak som för espreso o sedan kanske jag behåller Rocky för brygg o presso.

hbrun, om jag kom släpandes med ett Santo-monster så tror jag kärringen skulle slänga ut mig ;-). Men visst är den stor o respektingivande!!
 
Senast ändrad:

Pediatrik

Well-known member
Jag körde tidigare med K3:an hemma för mestadels espresso och upplevde inte det som särskilt besvärligt att växla mellan espresso och brygg/press. K3:an är stabil och har aldrig gett mig några bekymmer. Har dock snubblat över en Santos 55:a som jag inte kunde motstå...
 

Novisen

Well-known member
Det borde inte vara några problem. Enligt Dalla Corte teknisk spec drar Mini som mest (med båda kokarna samt pumpen igång) 1950 W. Min maskin äter maximalt 2300 W och den går utan problem på samma säkring som en stor kvarn, vinkyl och belysningen i köket. Enda gången jag lyckats dra säkringen var när jag precis slagit på maskinen så att båda kokarna var igång och samtidigt försökte köra en separat vattenkokare... :p

Vattenkokare är en strömslukare av stora mått när den går...vet inte hur många gånger gumman glömt att diskmaskinen går på samma grupp:p
 

martink78

Well-known member
Varion har lockat även mig, inte bara möjligheten att växla mellan espresso och press men också för att den verkar ha väldigt lite spill i form av kaffe som samlas i lopp etc. Men man kanske skall avvakta lite tills den blivit lite stabilare..

Jag brukar dra igång vattenkokare och mikron samtidigt och då ryker säkringen ofelbart. Tur att det är en ny kåk med återställbar säkring.
 

Mikael-J

Well-known member
Varion har lockat även mig, inte bara möjligheten att växla mellan espresso och press men också för att den verkar ha väldigt lite spill i form av kaffe som samlas i lopp etc. Men man kanske skall avvakta lite tills den blivit lite stabilare..

Läste en recension på sweetmarias.com om Compak K3 (http://www.sweetmarias.com/compak_espressoK3/Compak_details_page.php) där de säger att Touch:en inte lämnade kvar så mycket kaffe i loppet, samt att man kunde knacka ur kaffet som var kvar med mal-spaken "The chute design on the Touch is simple and effective. It has a grind release push lever to knock out any residual grinds between the burr and the chute.". De säger även att problemet med klumpar minskade när kvarndelarna blivit lite använda.
 
Topp