Funderar på Dalla Corte Mini + Compak K3 Touch. Bra kombo?

Englund

Well-known member
Varion är grymt stabil nu för tiden. Vi avvaktade och tog aldrig hem den första batchen eftersom den hade en del (läs: mycket) elektronikfel. Vi har inte haft en enda reklamation på de vi sålt, så jag skulle säga att Mahlkönig fått bukt med de problem som fanns inledningsvis.
 

baristashopen

Active member
Jag hoppar in i tråden :D
Personligen så skulle jag använda Compak-kvarnen - eller likvärdig - för espresso och ex. en Wilfa CGR-1 eller Dualit kaffekvarn för press/brygg. Då slipper man mecket med att finjustera espressokvarnen mellan gångerna och sparar därmed kaffe.
Om du/ni hellre vill ha Vario Home istället för Compaken så kan jag ordna det om du lägger till 800 kronor. Som det verkar så kommer Vario-kvarnarna in på lager nästa vecka.

Men som sagt då skulle jag hellre köpa Wilfa CGR-1 och Compak. Wilfan är just nu på kampanj för 745 kr. :coffee:
 

Englund

Well-known member
Trevligt med en rekommendation som baseras på vad som finns i lager :)

Smaken är som bekant delad, och man får ta ett eget beslut, men Mahlkönig är extremt lättarbetad med en bra timerfunktion och den extra behållaren som följer med för att samla upp kaffe som inte ska malas för espresso (vilket minskar behovet av en extra kvarn). Compaken å andra sidan har några mm större malskivor och maler något snabbare (mariginellt). Så kort och gott: känner man sig som en duktig barista och gillar att mala på "känn" vad gäller malningsgrad och dosering så väljer man compaken, och vill man ha det lite enkelt för sig så är mahlkönigen bra.
 

baristashopen

Active member
Rekomendationen att ha två separata kvarnar baseras inte på vad Baristashopen har på lager utan på vad jag tycker fungerar bäst för mig personligen.

Compak + Dualit el. Wilfa är den uppsättning som jag själv använder och är nöjd med. Vario Home + ex. Wilfa skulle också vara en tänkbar kombination för mig.

När jag åker ex. ut till landstället är det lite drygt att släpa med mig Compaken när jag vill dricka en god Aeropress.
Dessutom är det bra med en backup-kvarn så att man inte står utan kaffe.

Men som Englund skriver så får man ta ett eget beslut.
 

treefinger

Well-known member
Definitivt en vario, skulle inte tvekat en sekund. Smidigt som tusan att ändra från grovmalet till espresso, timerfunktionen is sweet. Själv kör jag en Mazzer Mini + Dualit för brygg.. men jag skyller på att varion inte fanns när jag köpte mina kvarnar.
 

DanMan

Active member
Har en DC Mini (köpt av Erik på Baristashopen) och en Vario från BB, är fruktansvärt nöjd. Som andra nämner är just möjligheten att ändra mellan olika bryggmetoder oslagbart på Varion.

Minin är också klockren, drar en del kaffe när man kör trippelfiltret bara :D Att skumma mjölk till en cappu tar 15-20sek, viss skillnad mot min gamla Gaggia.
 
Topp