Gammal kaffebrännare?

Jacob

Well-known member
Är det nån här som testat den gamla metoden med kaffebrännare á la Husqvarna? Finns säkert en del såna på auktioner runt om i landet. Principen är en panna med vev i locket som driver en skovel, eller vad man kallar det, som rör om i bönorna. Vore intressant att veta om det är en smidig och bra metod. Liknar visserligen vanlig rostning i stekpanna, men jag gillar tanken på en vev på nåt sätt. Borde vara rätt enkelt att få ett jämnt resultat, vilket jag har svårt att få i ugnen.
 

Bilagor

  • kaffebrännare.jpg
    kaffebrännare.jpg
    56 KB · Visningar: 33

kaffe med slice

Well-known member
Har inte provat men skulle vara kul att göra. Jag kan tänka mig att ett problem kan vara att man bara har direktvärme från plattan och järnet som då kanske bränner bönorna, men vevar man på ordentligt så kanske det går bra.
 

Jacob

Well-known member
direktvärme från plattan och järnet som då kanske bränner bönorna, men vevar man på ordentligt så kanske det går bra.

Ja, tänkte på det med, men å andra sidan är det ju det man har när man rostar i vanlig stekpanna med. Och det är det ju många som gillar, men som sagt, man får ju veva på som attan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp