Bästa maskinerna för både espresso OCH mjölkskumning

K-Man

New member
Jag är på väg att inhandla en halvautomatisk espressomaskin åt flickvännen i julklapp. Hon dricker dock bara "mjölkbaserade" kaffedrycker så maskinens förmåga att skumma mjölk är nog så viktig som kvaliteten på espresson. Annars vill vi ha någon som är robust och enkel att hantera. Själv har jag bara erfarenhet av en Rocket Giotto Premium och den uppfyller samtliga krav :)
Dessvärre sträcker sig inte min budget till en Giotto (om jag inte hittar en begagnad till bra pris) och då återstår Rancilio Silva, Gaggia Classic, m fl. När det gäller kvaliteten på espresson så är dessa ganska väldokumenterade men jag tycker det är svårare att bli klok på hur de är som mjölkskummare. Endast Silvan verkar endast få goda omdömen på den punkten.
Så min fråga är alltså om det finns någon maskin som kan konkurrera med Rancilio Silva för mjölkdrycker? Av de lite billigare maskinerna (sub 5000kr) så verkar förövrigt Silvan överlägset mest robust... eller har jag missat någon maskin?
 

Delonghi

Active member
Den som borde uppfylla dina krav bäst är en gaggia baby twin. Eftersonm den har en separat värmare för mjölkskumning. Tyvärr är den en medlem här på forumet som har haft problem med styrkortet till den och har reparerat den en gång för 2000:- och sedan pajade den igen...

"Ur kartong" är Silva bättre på att skumma mjölk än vad den gaggia classic är men det går att byta ångröret på den så den blir lika bra.

Generellt brukar bra Silva och Classic rekommenderas i sub 5000 kategorin.

Jag skulle rekommendera silvan i det här fallet
 

treefinger

Well-known member
Jag skulle också rekommendera Silvian. Det går att få grymt resultat av en Gaggia med Rancilio-rör, som jag själv ägt och lärt mig handskas med under ett par år, men min erfarenhet är att Gaggian kräver en rätt så rejäl dos precision för att få till det med temp/boiler-surfning. Med det menar jag att man påbörjar skumning när den är så nära maxtryck som möjligt, utan att termostaten slagit om så att maskinen fortfarande håller på att bygga upp tryck i kokaren genom hela skumningen.

Med Rancilion är det där inget problem tycker jag. Den har ett jäkla flås och man behöver inte tänka på att surfa när det gäller skumningen.

Go for the Rancilio om skumningen är viktig. När det gäller espresson så tycker jag att Gaggian är mer förlåtande, alltså lättare att jobba med.
 

henrico

Well-known member
Hittar du en beggad Giotto så är de ett mycket bra val. Mekaniskt trevliga och lättmeckade vid problem. Jag är urnöjd med min. Däremot så är den ju väldigt stor fysiskt och som vanligt gäller det ju att man ska köpa en kvarn i paritet med maskinen, så det blir ju ett dyrt projekt ÄVEN om man tittar på begagnatmarknaden. (Räkna med ca 10 kkr.)

Dock ska man faktiskt tillägga att min sambo tyckker att Giotton är ENKLARE att använda än vår gamla Innova Dream. :)
 

K-Man

New member
Ja jag håller med om att Giotton är föredömligt enkel att använda. Det gör dock att jag är rädd för att bli besviken på allt annat... Samtliga av Gaggias mindre maskiner känns ju som förstorade dockleksaker i jämförelse.
Rancilio Silva blir nog en bra mellanväg. Tackar för snabba svar och bra synpunkter. I värsta fall får jag väl byta upp mig snart igen ;-)
 

henrico

Well-known member
Haha, känner igen det där.. Jag gjorde kaffe i en Classic för ett par veckor sedan och jag höll på att lyfta hela maskinen när jag tog bort filtret och kasta den i väggen - var van vid LITE mer tyngd i maskinen och är inte van vid att man måste hålla fast den när man tar jobbar med den... :-D
 

Gringubben

Well-known member
Silvia om du är stadd i kassa, ca 3500 beg. Classic om du vill lägga mer på kvarn, ca 1500 beg+ moddning ranciliorör och ev. pid-moddning.
Men dock inte BT som kan bli dyr att laga.
 

Gringubben

Well-known member
Rancilio ångrör, en dryg trehundring, pid-kit Classic runt tusen plus frakt, men då gör du troligen bättre cappus än en på en omoddad Silvia.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp