Resultater fra stor test av kapsel/pod maskiner!

roffe

Active member
De er kanskje seriøse, men jeg synes de i liten grad sier noe om hvordan de tester. Spesielt for de mer manuelle maskinene kan man jo få ulike resultater avhengig av hvor store porsjoner man tilbereder. Dessuten er det vanskelig å teste ulike pod/kapselvarianter mot hverandre, siden de ikke er fylt med samme kaffe. De oppgir også en eller annen temperatur, men jeg er usikker på hva denne temperaturen angir.

I det hele tatt synes jeg testene er for dårlig dokumenterte, og de vektlegger i stor grad melkefunksjoner. Det siste synes jeg ikke er så viktig. Kaffe med melk er godt, men melk maskerer som regel kaffens egenskaper. Det hadde vært bedre om man vektla hvordan en ferdig espresso uten melk smaker. Melkefunksjonen er helt klart en sekundær funksjon.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
De er kanskje seriøse, men jeg synes de i liten grad sier noe om hvordan de tester. Spesielt for de mer manuelle maskinene kan man jo få ulike resultater avhengig av hvor store porsjoner man tilbereder. Dessuten er det vanskelig å teste ulike pod/kapselvarianter mot hverandre, siden de ikke er fylt med samme kaffe. De oppgir også en eller annen temperatur, men jeg er usikker på hva denne temperaturen angir.

I det hele tatt synes jeg testene er for dårlig dokumenterte, og de vektlegger i stor grad melkefunksjoner. Det siste synes jeg ikke er så viktig. Kaffe med melk er godt, men melk maskerer som regel kaffens egenskaper. Det hadde vært bedre om man vektla hvordan en ferdig espresso uten melk smaker. Melkefunksjonen er helt klart en sekundær funksjon.

Beklager at jeg glemte å ta med grunnlagsdokumentet for testen. Dette er rettet opp nå

Ut av grunnlagsdokumentet går det å lese at dette først og fremst er en tekninsk test. Dette er smart fordi sensorisk evaluering av smak er svært vanskelig å gjøre objektivt. Smaken påvirkes av erfaringer, forventninger, kunnskapsnivå, personlige preferanser og genetiske forskjeller. Tekniske observasjoner er derimot helt objektive og kan verifiseres av hvem som helst.

Temperatur er interesant fordi samme hvor god råvare du bruker så blir den ødelakt ved å behandle den feil. For lav temperatur gir sur kaffe, og for høy temperatur resulterer i bitter kaffe.

Dosering er også spenende. Når noen forsøker seg med under 6 gram må resultatet bli overekstrahert og bitter kaffe, spesielt når de forsøker å klemme 110 ml!

Til slutt er det ekstaksjonstiden som bare må resultere i et elendig resultat. Om en espresso skal presses ut på under 10 sek. må det bli et fryktelig resultat. Jeg vet ikke om det er bevist, men det virker som noen av disse produsentene forsøker å avslutte ekstraksjonen så fort som mulig for at ikke kaffen skal bli bitter, men det de oppnår da er at kaffen blir underekstraktert og sur.

Slike maskiner trenger ikke kaffeverdenen! Det folk må lære seg er at om de ønsker gode kaffeopplevelse, må de ta seg tid til å kverne kvalitetsbønner, dosere riktig og bruke en god trakter/brygger. Det er definitivt den enkleste veien til kaffe-nirvana!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp