Rancilio v3 vs Gaggia Baby Twin

asharidu

Well-known member
Hej!

Nu är tiden inne för att köpa en espressomaskin jag har varit länge sugen på att köpa en sån maskin men har aldrig tagit steget utav flera anledningar och prioriteringar. Men nu är jag beredd att köpa en espressomaskin.

Förut var jag helt inställd på en Rancilio men har fått upp ögonen för en Gaggia. Så min fråga till er är Vad för skillnad är det mellan dessa två maskiner?


Har ni andra förslag på espressomaskin som man kan köpa in? vore tacksam för förslag.

Funderar även på att köpa en kvarn tror det blir en "Rancilio Rocky doser"



Min budget är ca 8000 - 3000(kvarn)
 

Delonghi

Active member
Både twinnen och rancillon gör utmärkt espresso.

Twinen har dubbla värme som gör att den är riktigt snabb på att skumma mjölk. Den har även lite elektroniska inställningar som gör att du kan ställa in vattenmängden automatiskt mm. Tyvärr kan den vara lite känslig och det har hänt att elektronik kortet pajar vilket är dyrt.

Silvan är rubustare och är helt befriad från elektronik men ska vara väldigt trevlig att skumma mjölk med.

I valet mellan de två skulle jag välja rancilion.

Rockyn är en riktigt bra kvarn som passar bra med silvian
 
Senast ändrad:

asharidu

Well-known member
Tack för svaret.

Återkommer vad jag har köpt.


Har en annan fråga ang. filterhållare (kanske en dum fråga)

Ser att det finns en s.k Naken filterhållare vad har den för effekt på kaffet? Jag vet att hur snabbt kaffet rinner påverkar det aromarna/smaken. Jag undrar om naken filterhållaren påverkar smaken?
 

Gringubben

Well-known member
Både twinnen och rancillon gör utmärkt espresso.

Twinen har dubbla värme som gör att den är riktigt snabb på att skumma mjölk. Den har även lite elektroniska inställningar som gör att du kan ställa in vattenmängden automatiskt mm. Tyvärr kan den vara lite känslig och det har hänt att elektronik kortet pajar vilket är dyrt.

Silvan är rubustare och är helt befriad från elektronik men ska vara väldigt trevlig att skumma mjölk med.

I valet mellan de två skulle jag välja rancilion.

Rockyn är en riktigt bra kvarn som passar bra med silvian

Min BT som pajade.
Kan inte rekommendera den.
Andra Gaggia kan vara idé. I dag kör jag Classic och det känns tryggt hittills.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp