C3-kvarn vid köp av tre påsar Löfbergs Lila hela bönor.

henrico

Well-known member
Sprang förbi Lidl idag för att kompletteringshandla lite. Har använt Löfbergs Lilas bönor som presskaffe sista tiden, riktigt ok morgonbrygg faktiskt. http://www.lofbergslila.se/sv/Vara-produkter/Sortiment/Hela-bonor/dark-passion/

De hade ett erbjudande idag, köp 3 påsar för 39 kr st och få en C3-kvarn på köpet. (!) Tänkte att den åtminstone kan fungera som nödkvarn på landet och kaffet är som sagt helt ok ändå... :)

Någon som har testat den? Hittar inga trådar här på forumet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=99359
 

sjöbod

Well-known member
Har provat den för ett par år sedan. Lämnade tillbaks den dagen efter. Enligt mig, rena katastrofen i fråga om malresultatet.
 

Tamper

Well-known member
Jag har testat den och med tanke på att den är nästan gratis i och med detta erbjudande, så tycker jag det är ganska riskfritt att prova den.

Funkar ok för brygg och möjligen presskaffe, och är betydligt bättre än "knivkvarnar".
I jämförelse med färdigmalet bryggkaffe från snabbköpet så tycker jag den står sig bra.


Men som det har sagts tidigare här på forumet. när det gäller kvarnar, så lönar det sig att satsa på kvalitet.
 

henrico

Well-known member
Jo, som sagt, jag väntar mig ingen kvalitet och jag kommer aldrig använda den för espresso. Får väl se, ska testa till press imorgon bitti så får vi se hur det står sig mot den trogna lilla Zassenhausen i malkvalitet.

Med Giotton tänker jag nog inte ens testa den.. :)
 

henrico

Well-known member
Nu har jag testat den till morgonkaffet. Den malde klart över förväntan, riktigt jämnt och fint. Dock malde jag för fint för press idag (4,5 på en 0,5-skala 1-9) - får ställa upp till 6 och se hur den beter sig. (Att det fastnat lite kaffe på sidorna på behållaren beror nog på att den inte var 100% torr efter diskningen)

Vi får väl se hur länge den håller, men rysligt bra deal för nödanvändning och sommarstugan.

Ser vansinnigt löjlig ut på bänken bredvid Giotton och Anfimen dock... :D
 

Bilagor

  • IMAG0027.jpg
    IMAG0027.jpg
    93.9 KB · Visningar: 62
  • Photo dec 01, 7 33 58.jpg
    Photo dec 01, 7 33 58.jpg
    95.4 KB · Visningar: 57

henrico

Well-known member
Har kört den nu i ett par dagar och måste faktiskt säga att den är en positiv överaskning. Maler tyst, snabbt och väldigt homogent - helt i klass med Zassenhausens jämnhet i malning. Inställd på 7 så maler den alldeles utmärkt för presskannan...

....sen att den är ett plastmonster och säkert håller i sex månader är ju en annan femma. :D
 

henrico

Well-known member
Bara för att jag kollade gamla trådar eftersom jag knappt varit inloggad på en herrans massa år så kan jag säga att den höll mer än sex månader. 13 år senare fungerar den fortfarande och maler kaffe till sommarstugan. Så 120 kr för tre påsar 500g Löfbergs och en kvarn känns som det var en rätt bra deal även i 2010 års penningvärde. :)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp