Espresso (da matteos vallgatan) i aeropress?

maskros

Active member
Hej! Skulle köpa deras Magasinsgatan till aeropressen men köpte fel och nu har jag öppnat en påse Vallgatan istället. Funkar den i aeropress, några tips på hur man ska hantera den? Och hur är det med espressorostningar generellt i aeropress?
 

jonasy

Well-known member
Testa? =)

Jag hade antagligen malt finare och kört en kort dragning (för att replikera en espressoextraktion så gott det går), men jag har eg. ingen erfarenhet och borde egentligen därför vara tyst ...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det går absolut att köra Vallgatan i aeropress. da Matteo anser själva att deras espressoblandningar fungerar i presskanna och så vidare. Kör som vanligt eller få lite tips av andra via google.

Jag själv skulle däremot inte köra med italienska espressoblandningar med robusta i aeropress. Men det är som alltid, en smaksak.
 

maskros

Active member
Fungerade helt ok, synd bara att påsarna ska vara så stora. Fyller aeropressen med 20 g nästan bryggmalet kaffe och pressar i kanske 25 sek.

Magasinsgatan är ett väldigt gott kaffe och i jämförelse är Vallgatan ingen höjdare. Men är kanske bättre då som espresso. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp