Hjälp att hitta en kvarn som maler snabbare än Gaggia MM

PåTår

New member
Hallå, jag har sedan ett par år en gaggia classic och en gaggia MM kvarn. Funkar helt ok men jag tycker kvarnen är lite väl långsam och högljudd. Jag skulle vilja ha ngt med mer fart på (och givetvis helt ljudlös vilket ju inte går).

Tittade på gaggia MDF, men är det egentligen någon större skillnad?

Vad har ni för tips på kvarn för att få fart på malningen? prisnivå 2-3000 eller något i den regionen.

/Fredrik
 

PåTår

New member
Hmmm, jag föll på den gamla "sök först, fråga sen" fällan...

Vill modifiera/utöka ovanstående fråga på följande sätt:

Utöver magasinet och hållare/dosering är det någon annan egentlig skillnad på MM och MDF? (ex kniv/malskiva)

Då det inte är ngn egentlig prisskillnad så kan ju ex Rancilio Rocky vara ett alternativ är det en bättre väg att gå? är den tystare? snabbare?
 

Fahlen

Active member
Vet att MDF har 50 mm flata skivor, och det har har rockyn oxå. Men Rockyn är ju dubbel så tung, känns väldigt robust och maler hyffsat tyst, jag är väldigt nöjd med min, har iof bara en isomac att jämföra med,
skulle nog tro att du måste kliva upp till en stor cafe kvarn om du ska hitta nått som är bättre än en rocky.
 

PåTår

New member
Tackar för det. Då utgår vi från Rancilio Rocky
Som novis har jag då ett par följdfrågor.

1 - passar min filterhållare från gaggian i kvarnen rakt av?
2 - finns det någon nackdel med att köra på en med doser? jag omsätter förvisso inga enorma mängder till vardags men tycker det verkar smidigt och mindre spill, eller har jag fel?

mvh
 

Eugene Tooms

Well-known member
Hej!
Jag har en MDF och är väldigt nöjd med den.
Nackdelar som jag ser det:
1. Ganska högljudd. Eftersom den har doser är det inget stort problem, man behöver inte stå med örat emot den när den maler ;)
2. Inte världens snabbaste.
3. Hade gärna velat ha bättre möjlighet att öppna dosern för rengöring. Funkar bra att ta av locket och sätta dammsugarslangen mot, men jag hade gärna haft mer koll in i maskineriet.

Läste rätt mycket på http://www.coffeegeek.com/ innan jag köpte min kvarn. Som jag förstår det är statisk laddning ett stort problem med MM, det är inget problem alls med MDF.
Att det blev en MDF för mig var mest en slump, köpte den beggad här på riktigt kaffe.
Du får ta det jag skriver med en nypa salt eftersom jag aldrig har provat någon annan kvarn.

Hade jag haft 2-3tusen att bränna på en kvarn hade jag köpt en begagnad i lite högre division än MDF/Rocky istället för att köpa nytt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp