Kapselmaskin testet

Molarin

Well-known member
Jag är inte anonym.

Men nej, jag anser inte att kapselmaskiner är existensberättigade, precis som jag tycker att frystorkat snabbkaffe och kaffe på tub (alla tre sorter representerade mer än väl av Nestlé) är djävulens påfund.

Men visst, låt gå för att den nu existerar; på vilket sätt anser någon att den har någonting med kaffe entusiasm att göra? Folk som funderar på att köpa en sån är sådana som tittar på Pricerunner efter tips, inte på Riktigt Kaffe...

Du menar "I am the devil " :)

Folk som tittar på pricerunner tittar också på RiktigtKaffe. Det är bättre att de köper en bra kapselmaskin än en dålig. Kanske letar de efter info om kapselmaskiner och hittar allt annat som RiktigtKaffe har att erbjuda...
 

HerrBöna

New member
Hej, jag har länge följt forumet som en källa till kunskap men jag har inte känt något behov av att skriva själv. Förrän nu.

Jag förstår absolut att den inbitne amatörbaristan har synpunkter på Kapselmaskiner eftersom böket med tillagandet av en kopp espresso är halva nöjet med drycken. Men för den som inte känner att tillagningsproceduren är ett mål i sig och dessutom inte är utrustad med en proffesionell kaffeprovares smaklökar så är en Nespressomaskin inte så dum.

Resultatet blir jämnt, det går snabbt (bra på morgonen innan jobbet) och det finns många olika smaknyanser att välja på beroende på hur man föredrar sitt kaffe. Dessutom är det väldigt enkelt att ta sig en kopp koffeinfritt på kvällskvisten. Nackdelen är ju främst att man måste beställa de j-a kapslarna på nätet samt att en dubbel espresso kräver två kapslar.

Jag har bekanta som fräser åt påfundet men jag tycker själv det är rätt barnsligt. Det påminner en del om vinfolket som fräste åt skruvkorkar och plastkorkar. Det viktigaste är ju vad som kommer ut i koppen, inte hur den tillagas. Jag har själv plundrat kapslar på kaffe och gjort "riktig" espresso på och resultatet blir väldigt bra så jämförelsen med Nescafé-pulver och kaffe på tub tycker jag inte är vidare relevant.
 

onyman

Well-known member
Jag har länge försökt hitta nåt som jag INTE håller med J om men har inte riktigt lyckats...förräns NU! :) eller nästan iallfall.... Precis som Herrböna ovan så anser jag att kapselmaskinerna har en berättigad plats precis som jag tycker frystorkat/instant har ett existensberättigande. Jag är realist: Folk är dumma, lata och man kan inte konvertera alla till "den rätta läran". Men platsen på marknaden för kapslar borde vara mycket mindre än vad den är just nu är, då de inte är bra, är väldigt dyra och miljöovänliga.

Jag tycker J intar helt rätt position såsom oberoende hardcore rockstar barista och kaffeambassadör, som sådan ska man stå fast vid sina ideal. Jag hoppas att alla duktiga baristor och mikrorosterier intar precis samma position och säger nej tack till kapslar och pushar andra bryggsätt istället. Det är skrämmande många av Sveriges främsta restauranger som kör med Nespresso, specialkaffe-Sverige bör stå enat och erbjuda dessa restauranger bättre kaffe, inte säga att kapslar är "OK"?
 

Jay

Well-known member
Hej, jag har länge följt forumet som en källa till kunskap men jag har inte känt något behov av att skriva själv. Förrän nu.
Välkommen!
Jag har bekanta som fräser åt påfundet men jag tycker själv det är rätt barnsligt. Det påminner en del om vinfolket som fräste åt skruvkorkar och plastkorkar. Det viktigaste är ju vad som kommer ut i koppen, inte hur den tillagas. Jag har själv plundrat kapslar på kaffe och gjort "riktig" espresso på och resultatet blir väldigt bra så jämförelsen med Nescafé-pulver och kaffe på tub tycker jag inte är vidare relevant.
Vill bara poängtera att analogin med vinkorkarna haltar. Vinkorkar har framhävts av traditionalister, såsom traditionalister här framhäver 7 grams principen och robusta som naturligt i blandningen. Det har tvärtom varit den nya världens viner som gått i bräschen för plast- och skruvkorkar med mycket lyckat resultat. Det enda som talat emot har varit att kork kanske är bättre för ekologin...

Jämförelsen med tub- och nescafé är relevant eftersom det syftar till en enda sak: bekvämlighet. Och det är ingen slump att produkter som säljs hyfsat dyrt för undermålig kvalitet kommer från/tycks utvecklas av Nestlé...
 

Tamper

Well-known member
Jag håller i princip med er andra om att man skall stå fast vid sina ideal och undvika PODS, men var går gränsen?

WMF-kaffemaskinen på jobbet med Zoegas, som smakar skit?
Pulverkaffeautomat
Seveneleven?
Bensinstationskaffe?
ospecad espresso på krogen?
espresso gjord på en maskin med snuskigt smutsigt ångrör?

Jag kan se många tillfällen där en nespressomaskin gör ett bra jobb i förhållande till ovanstående eller kollegor som anser att koffeinet är viktigare än smaken.


Jag tror att det behövs en oberoende jämförelse mellan pods, och vilka vore bäst att göra detta objektivt om inte några av oss medlemmar på riktigtkaffe?

Podstrenden har bara börjat....
http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_pod
http://www.singleservecoffee.com/

Är det inte dags att podsanvändare skall få en chans att dela med sig av sina erfarenheter på Riktigtkaffe utan att bli totalt dissade av oss kaffenördar?

För mig funkar pods när det inte finns annat att tillgå.
Precis som Scan hotdogs..... smakar skit men det mättar.
 

henrico

Well-known member
.....Nespresso eller ESE-pods skulle vara ett STORT lyft jämfört med kaffet på jobbet. Jag är också av åsikten att Nespresso och Co har ett existensberättigande, precis på samma sätt som jag ibland kan dricka en Carlsberg på krogen även fast jag tycker att en trippel IPA är klart bättre... :)
 

HerrBöna

New member
Välkommen!

Vill bara poängtera att analogin med vinkorkarna haltar. Vinkorkar har framhävts av traditionalister, såsom traditionalister här framhäver 7 grams principen och robusta som naturligt i blandningen. Det har tvärtom varit den nya världens viner som gått i bräschen för plast- och skruvkorkar med mycket lyckat resultat. Det enda som talat emot har varit att kork kanske är bättre för ekologin...

Jämförelsen med tub- och nescafé är relevant eftersom det syftar till en enda sak: bekvämlighet. Och det är ingen slump att produkter som säljs hyfsat dyrt för undermålig kvalitet kommer från/tycks utvecklas av Nestlé...

Ok, ok, vinkorkarna var väl inte spot on. Kanske kan man finna en mer passande analogi om man letar. Digitalkameror vs. Analoga kameror månne? Jag tror ändå ni förstår var jag vill komma - nymodigheter förkastas per automatik av anhängare av den gamla skolan utan att nymodigheterna för den sakens skull är särskilt dåliga. I vissa avseenden är de rent av bättre. Missförstå mig rätt nu, jag föredrar en kopp prima espresso tillagat av en duktig Barista framför att dricka en kopp Nespresso men jag anser att båda har sin givna plats i tillvaron.
 

martink78

Well-known member
Jag har inget emot kapselmaskiner i sig, kanske för att jag inte ser något egenvärde i att göra saker krångliga och rent tekniskt så borde det finnas goda möjligheter att göra bra kaffe i dem, förvaringsmässigt är det ju optimalt att varje portion förvaras i sin egen förslutna förpackning som inte bryts förrän vid extraktionen.
Om dessutom mindre rosterier (som J&N t.ex.) levererade kapslar med riktigt bra kaffe så skulle det kunna bli ett riktigt intressant alternativ..

Det negativa ligger väl snarare i det förpackningsberg dessa kapslar skapar, samt att det idag bara finns bulkproducerat kaffe...
 

Gringubben

Well-known member
Själva testet borde innehålla noggranna beskrivelser av utseende och smakupplevelser på resultaten. Som nämnts tidigare; det är det som känns viktigast för den som är intresserad av kaffe.
 

Molarin

Well-known member
Själva testet borde innehålla noggranna beskrivelser av utseende och smakupplevelser på resultaten. Som nämnts tidigare; det är det som känns viktigast för den som är intresserad av kaffe.

Det är omöjligt att beskriva utseende och smak på alla sorters drycker till de här maskinerna. Vi har medvetet varit väldigt försiktiga med att bedöma smak eftersom det är upp till varje konsument att själv prova vad de gillar.
 

Elmorto

New member
Nu måste jag säga att detta känns oroväckande. Menar ni att "Sveriges största test av kapselmaskiner" är gjort med 4 maskiner varav 2 från Nestlé och med en tespanel av endast 4 personer, varav minst en har varit sponsrad och kontinuerligt arbetat med Nestlé/Zoegas under de sista åren. Du antyder också att testet skulle vara objektivt eftersom Kraft Foods är en av era största annonsörer, men jag skulle vilja veta om inte Nestlé/Zoegas är större och kanske till och med er största annonsör.
 

Molarin

Well-known member
Elmorto, du är hjärtigt välkommen att testa Tassimo med Dolce Gusto side-by-side på Barista Camp för att själv avgöra vilken maskin du föredrar.

Vi valde de maskiner som vi trodde skulle prestera bra i ett test, vilket de också gjorde. Ingen maskin är dålig men de har alla sina ups and downs.
 

Tamper

Well-known member
Jag skulle gärna själv vilja prova lite maskiner med A modo mio och T-discs där man också importerar lite kaffepods då det finns ett så mycket större utbud av dem utomlands än i Sverige.

Om det finns nån som har en maskin och är intresserad av att arrangera en provningi Stockholm så kan jag tänka mig att spendra några hundralappar på att köpa lite pods från utlandet.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Kapselmaskiner er tidens største fiende av god kaffe!

På 70-tallet forsvant kaffekvernene fra hjem og butikker. Det var mye enklere å kjøpe ferdigmalt kaffe. Bekvemmeligheten kom inn og smaken forsvant ut. Pulverkaffens inntog gjorde også sitt til at folks minne om hvordan god kaffe smaker gikk i glemmeboken. Dette var 70-tallet, nå er det en annen ”djevel” som ønsker å stjele den gode kaffeopplevelsen fra millioner av mennesker verden over.

Norsk kaffeinformasjon har arbeidet med opplysning omkring kaffe siden 1962. Deres arbeid er anerkjent verden over. For eksempel har Exstract MoJo inkludert den Norsk kaffeinformasjons blandingsforhold på lik linje med bare 2 andre! Norsk kaffeinformasjon publiserte i forrige uke en vitenskapelig test av 20 pods/kapselmaskiner.

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article632585.ece
http://kaffe.no/filArkiv/kaffetester/kaffetest.php

De har ikke testet smak som er subjektivt parameter, men de har testet objektive variabler som dosering, temperatur, tid og volum. Smak er umulig å teste vitenskapelig siden resultatene ikke er empiriske/etterprøvbare. Ved å teste tekniske prestasjoner har de bevist at de aller fleste pods/kapselmaskiner ikke kan lage god kaffe!

Det er ubestridelig faktum at dosering, temperatur, kontakttid/ekstraksjonstid og endelig volum er viktige elementer under brygging av kaffe. Det er også kjent at dess mer konsentrert drikken skal være dess mindre rom er det for feilmarginer. Dette gjør bryggekaffe mer tilgiende enn espresso, som er nærmest umulig å få til optimalt!

Med slik kunnskapen forstår alle at det umulig kan bli god kaffe fra maskiner som forsøker å lage 30 mil. espresso av 5,5 g. kaffe på under 15 sek. - ja noen forsøker å gjøre jobben på 9 sek! Det spiller ingen rolle om de fyller kapslene med fantastiske råvarer og kapslene bevarer kvaliteten i 100 år – kaffen blir likevel ødelagt i bryggeprosessen!

Kapselmaskinen er djevelens verk! Den gamle slangen hvisker i menneskers ører at alt skal bli så enkelt og godt om de kjøper kapselmaskiner. Sannheten er at kapsler leder til kaffe-helvete! De som vil til himmelen må gå på den smale sti. De må lære temperatur, dosering, kontakttid og volum. Det er bare en vei til himmelen – vandre på den!
 

jrylander

Well-known member
Tack för den poesin! Gör mig glad här på morgonkvisten och jag råkar dessutom hålla med i största allmänhet om att saker bör göras bra - inte nödvändigtvis snabbt :)
 

martink78

Well-known member
Att kapselmaskinstillverkarna fokuserar på fel saker är ju inte så konstigt när fokus för testerna inte är smak utan bekvämlighet. Det innebär inte att konceptet kaspelmaskiner är dåligt, bara att de som tillverkas idag inte fokuserar på smak. Det blir lite som att döma ut halvautomater för att espressomaskiner som kostar 200:- inte levererar bra kaffe.

Att det inte skulle gå att testa smak förstår jag inte, hela COE konceptet och därmed mer eller mindre allt specialkaffe bygger på subjektiva smaktester. Precis som påståendet att det inte går att brygga bra espresso på 15s. Så varför samma tester inte skulle fungera på kapslar förstår jag inte.. ?
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Att det inte skulle gå att testa smak förstår jag inte, hela COE konceptet och därmed mer eller mindre allt specialkaffe bygger på subjektiva smaktester. Precis som påståendet att det inte går att brygga bra espresso på 15s. Så varför samma tester inte skulle fungera på kapslar förstår jag inte.. ?
Jeg husker ikke eksakt, men jeg tror at det kreves et 40-talls forskjellige sensorer for å bedømme COE. Disse dommerne gjennomgår såkalt kalibrering i forkant av flere dagers gjentatte bedømninger. En annen ting som kreves i COE er at all kaffe brygges med samme standard dosering, tid og volum. Om noen kan få Pod/kapsel tilvirkerne til å enes om en felles standard, kan kanskje COE type bedømmning gjennomføres.

Ca. 28% av kaffebønnen er vannløslig, resten er stort sett cellolose. Optimalt ønsker vi å ekstraktere ca 18-20%. Om vi løser opp for lite blir kaffen underekstrahert og smaker surt og ubalansert (sødmen og bitterheten har ikke fått tid til å trekkes ut av bønnene). Om vi ekstrakterer for mye blir kaffen overekstrakteret og bitterstoffene dominerer. Temperatur, kverningsgrad, turbulens og tiden påvirker hurtigheten av ekstraksjonen. Hva meg er bekjent har ingen funnet opp en patent som gjør at en balansert kaffe kan ekstrakteres på 9-15 sek. God kaffe tar den tiden det tar!

Veien til himmelen er smal og den tar tid. Djevelen lover raske bekvemmelige løsninger, men hans vei fører til helvete!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp