Kapselmaskin testet

martink78

Well-known member
Hittade inte nått ställe att kommentera RK's test av kapsenmaskiner så här är en tråd om det.

Det jag saknar i testet är det som vi kaffenördar är mest intresserade av, vilken smakade bäst?
 

onyman

Well-known member
För att få tyst på en cyniker som mig själv så bör man väl publicera vem som har skrivit artikeln och vem som har bedömt maskinerna samt om någon av de inblandade har nån koppling till de företag som företräder dessa maskiner?

Jag tycker det bör vara en skarp linje mellan redaktionellt material och betalda annonser vilket inte har varit fallet den senaste tiden på riktigt kaffe
 

Gringubben

Well-known member
Visste inte om testet förrän jag såg tråden.
Håller med föregående.
De kapselbrygder jag testat hittills har smakat undermåligt. Det här testet vänder sig nog bara till dem som vill ha något snyggt på bänken och inte är så noga med hur det smakar. Men finns de här?
Skulle tro att majoriteten av dem bommar det här forumet och springer med stora kliv in på mediamakt o köper första bästa som försäljaren vill kränga på dem.
 

martink78

Well-known member
För att få tyst på en cyniker som mig själv så bör man väl publicera vem som har skrivit artikeln och vem som har bedömt maskinerna samt om någon av de inblandade har nån koppling till de företag som företräder dessa maskiner?

Det framgår i pdf'en som det länkas till att det är DC som är skribent, men jag håller med om att det kunde vara tydligare.
 

martink78

Well-known member
Jag tycker iofs det är bra att testa kapselmaskiner, det är ett lätthanterligt alternativ för icke-nördar och det borde gå att göra kapsenmaskiner som gör bra kaffe tycker jag. Men jag saknar som sagt en ordentlig smak-test. Kanske skulle vara ämne för en helt egen artikel.
 

Molarin

Well-known member
Hittade inte nått ställe att kommentera RK's test av kapsenmaskiner så här är en tråd om det.

Det jag saknar i testet är det som vi kaffenördar är mest intresserade av, vilken smakade bäst?

Personligen tyckte jag att Nespresso Ristretto smakade bäst. Det är väldigt svårt att jämföra då Nespresso och Adesso/Caffitaly främst är espressomaskiner medan DaolceGusto och Tassimo är kaffe- och chokladmaskiner.
 

Delonghi

Active member
Kan bra hålla med Molarin.. Och även lägga till att jag inte tror någon av de fyra testade maskinerna/systemen är ett dåligt köp. Alla olika systemen har fördelar och nackdelar.

Jag själv skulle däremot inte köpa något av de andra kapselmaskinerna, mio modo, Martello, mm.. Jag tror inte på någon framtid för de små systemen.
 

Molarin

Well-known member
För att få tyst på en cyniker som mig själv så bör man väl publicera vem som har skrivit artikeln och vem som har bedömt maskinerna samt om någon av de inblandade har nån koppling till de företag som företräder dessa maskiner?

Jag tycker det bör vara en skarp linje mellan redaktionellt material och betalda annonser vilket inte har varit fallet den senaste tiden på riktigt kaffe

Vi ska se över reglerna för hur näringsidkare ska få använda vårt forum. Artiklar, Tester, Guider och nyheter är helt redaktionellt. (Mat & Kaffe är en sponsrad avdelning vilket vi tydligt informerar om.)

Detta test genomfördes av DC, mig samt två "vanliga människor" från bank/kontor. Till kommande tester (kvarnar, bryggare och instegs espressomaskiner) ska vi bjuda in RiktigtKaffe-medlemmar då detta är produkter som mer riktar sig mot kaffeentusiasten.

Som kommentar på att testet skulle vara köpt kan jag väl nämna att en av våra största annonsörer är Kraft Foods, företaget bakom Tassimo.
 

Molarin

Well-known member
Visste inte om testet förrän jag såg tråden.
Håller med föregående.
De kapselbrygder jag testat hittills har smakat undermåligt. Det här testet vänder sig nog bara till dem som vill ha något snyggt på bänken och inte är så noga med hur det smakar. Men finns de här?
Skulle tro att majoriteten av dem bommar det här forumet och springer med stora kliv in på mediamakt o köper första bästa som försäljaren vill kränga på dem.

Faktum är att 70% av besökarna på sajten inte är aktiva på forumet. Det är människor som gör kafferelaterade sökningar på Google och hamnar här. Kaffenörden ska inte ha en kapselmaskin. Utom kanske en Adesso eller Nespresso på skrivbordet.
 

onyman

Well-known member
Vi ska se över reglerna för hur näringsidkare ska få använda vårt forum. Artiklar, Tester, Guider och nyheter är helt redaktionellt.
Som kommentar på att testet skulle vara köpt kan jag väl nämna att en av våra största annonsörer är Kraft Foods, företaget bakom Tassimo.

ok tack för klargörandet Molarin, jag tyckte att ni hade pluggat Nestle koncernen lite väl mycket på sistone, speciellt i nyhets sektionen, misstänkte att deras sponsring hade påverkat.

Jag anser inte att näringsidkare på FORUMET är något problem, bara bra om duktigt branchfolk ger sin syn på saker och ting, problemet är väl om innehållet i era test, nyheter och artiklar färgas av sponsorsavtal, då förlorar hela siten sin integritet.
 

Delonghi

Active member
Jag tycker ni kan fortsätta att publicera tester i nuvarande form!!!!

Det är självklart att det inte går att komma ifrån att alla får influenser från olika håll. Jag själv är svag för ett visst märke, (se namnet). Däremot så tror jag inte för fem öre att ett sponsor avtal påverkar åsikterna hos RK admin eftersom jag uppfattar era kommentarern när ni kommenterar inlägg som att ni är drivna av genuint kaffe intresse än att ni försöker prongla på oss gevalia (kraft).

Min egen åsikt. Fler tester, mer omdömmen, mer rekommendationer. Jag tycker inte att ni ska behöva krångla varje test så det blir ett jätteprojekt att prova en kopp kaffe. Två från RK-admin och två civilister duger gått.

Bra test!
Bra forum!
Keep up the good work!
//thomas
_______________

PS, det här är min önskemålslista när det gäller test:
- Blindtest mellan gaggias hemmamaskiner
- Blindtest på Wilfa kvarnen mot rocky och inox.
- Test av bästa maskinen för under 2000:- ny.

mm...
 

onyman

Well-known member
När jag körde Nespresso för längesedan tyckte jag också att ristretton var godast men det tror jag berodde på att den har mer finmalt kaffe än de andra kapslarna, 5gram är ju aldeles för lite kaffe, kaffet extraherades oftast för snabbt, Ristretton gav lite långsammare extraktion och mer smak, mindre vattnig smak, berodde kanske också på att ristretton innehåller lite robusta?
 

Molarin

Well-known member
ok tack för klargörandet Molarin, jag tyckte att ni hade pluggat Nestle koncernen lite väl mycket på sistone, speciellt i nyhets sektionen, misstänkte att deras sponsring hade påverkat.

Jag anser inte att näringsidkare på FORUMET är något problem, bara bra om duktigt branchfolk ger sin syn på saker och ting, problemet är väl om innehållet i era test, nyheter och artiklar färgas av sponsorsavtal, då förlorar hela siten sin integritet.

Vi har skickat ut en önskan till kaffesverige att skicka pressreleaser till oss men tyvärr är det bara de stora drakarna som nappat.

Vi vågar inte färgas av sponsorerna. Då blir vi halshuggna av er ju! ;)
 

Molarin

Well-known member
PS, det här är min önskemålslista när det gäller test:
- Blindtest mellan gaggias hemmamaskiner
- Blindtest på Wilfa kvarnen mot rocky och inox.
- Test av bästa maskinen för under 2000:- ny.

mm...

Tack för uppmuntran!

Blindtest mellan Gaggias maskiner ser jag ingen direkt nytta med. De andra två testerna kommer genomföras i vår.
 

Molarin

Well-known member
När jag körde Nespresso för längesedan tyckte jag också att ristretton var godast men det tror jag berodde på att den har mer finmalt kaffe än de andra kapslarna, 5gram är ju aldeles för lite kaffe, kaffet extraherades oftast för snabbt, Ristretton gav lite långsammare extraktion och mer smak, mindre vattnig smak, berodde kanske också på att ristretton innehåller lite robusta?

Vet inte vad den innehåller, faktiskt... De flesta Nespressokapslar blir godare om man klipper dem kort.
 

onyman

Well-known member
Delonghi: Gaggiorna är så små/transportvänliga och vanliga att du skulle kunna dra ihop ett gäng från forumet och göra det testet?
 

Delonghi

Active member
Med risk för att höja nördnivån ett snäpp så har jag läst nespressos patentansökan... Det står där att det är mer kaffe i de som är gjorda för lungo än de som är gjorda för korta espresso. Det som oxå skiljer är att det är ett högre mottryck i de som är gjorda för korta espressos. Jag tolkar det som att ristretton är mer finmalen.

Se grafen från deras patent.
 

Bilagor

  • nespresso graf.jpg
    nespresso graf.jpg
    82.2 KB · Visningar: 50

petrush

Well-known member
Jag tror man kan vara tydligare i testerna vilka som varit med, bakgrund och så för att få bort "köpt material" stämpeln. Kaffe-kultur-bakgrund är naturligtvis påverkande vad man tycker om och inte. Min uppfattning när jag läste det var att det inte var en grupp bakom texten. Olika åsikter inom testgruppen är också välkommna i en recension.

Då det gäller själva kaffebiten så saknade jag en beskrivning av vilken maskin som använts, vad jag förstår så är tex den vinnande "Gusto" eller vad det var, en standard med 4 olika maskiner? Borde väl vara risk för skillnad mellan maskinerna.
 
Topp