Kapselmaskin testet

hrbrun

Well-known member
Sköna referenser till både himmel och helvete, nästa som i söndagsskolan... För övrigt tycker jag inläggen är intressanta att läsa.
 

martink78

Well-known member
Jeg husker ikke eksakt, men jeg tror at det kreves et 40-talls forskjellige sensorer for å bedømme COE. Disse dommerne gjennomgår såkalt kalibrering i forkant av flere dagers gjentatte bedømninger. En annen ting som kreves i COE er at all kaffe brygges med samme standard dosering, tid og volum. Om noen kan få Pod/kapsel tilvirkerne til å enes om en felles standard, kan kanskje COE type bedømmning gjennomføres.

Fast här är det ju kapslar och maskiner som bedöms, alltså är det inte relevant att försöka standardisera bryggprocessen, det är ju tvärtom den som skall betygsättas!
Jag kan förstå att det är svårt att göra smaktester för t.ex. RK, men att det är svårt är något annat än att det är meningslöst. COE kritiseras ju för övrigt också för att de betygsätter något som ytterst är en subjektiv upplevelse. Och det är ju sant att det är högst subjektivt, men trots sin trubbighet så fungerar det bra för att driva på kavlitetsarbete och marknadsföra kvalitetskaffen och jag har svårt att se varför inte samma sak skulle kunna åstadkommas med podkaffen, om intresset verkligen fanns.

Ca. 28% av kaffebønnen er vannløslig, resten er stort sett cellolose. Optimalt ønsker vi å ekstraktere ca 18-20%. Om vi løser opp for lite blir kaffen underekstrahert og smaker surt og ubalansert (sødmen og bitterheten har ikke fått tid til å trekkes ut av bønnene). Om vi ekstrakterer for mye blir kaffen overekstrakteret og bitterstoffene dominerer. Temperatur, kverningsgrad, turbulens og tiden påvirker hurtigheten av ekstraksjonen. Hva meg er bekjent har ingen funnet opp en patent som gjør at en balansert kaffe kan ekstrakteres på 9-15 sek. God kaffe tar den tiden det tar!

Fast om smaker är så subjektiva som du påstår så blir ju ovanstående också meningslöst att mäta..

Veien til himmelen er smal og den tar tid. Djevelen lover raske bekvemmelige løsninger, men hans vei fører til helvete!

Jag är inte speciellt religiös av mig.. ;)
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
martink78:
At COE kritiseres har jeg ikke fått med meg, men det kan ikke skyldes annet enn uvitenhet. Om det overhode skal gå å vurdere smak/aroma/munnfølelse så er det ikke mange som kan gjøre det bedre enn COE-programmet. Det er så mange blindsmakinger gjort av så mange forskjellige mennesker at de beste kaffene er dømt til å toppe listen!

Men om alle slike "subjektive" bedømninger er meningsløse så er det bare de tekninske fakta som kan bedømmes. Samme hva du velger så kommer pods/kapsel maskinene til å gjøre det dårlig - de fleste kan på grunn av sin tekniske standard ikke produsere god kaffe! Det er en kjemisk umulighet å lage god kaffe på 9 sek! Det er klokt av Norsk kaffeinformasjon å bedømme kapselmaskinene etter tekniske resultater - det er i alle fall ikke påvirket av forskjellige preferanser, men helt og holdent empirisk og etterprøvbart.

Standarden med optimal ekstraksjon på 18-20% er en subjektiv standard fastsatt av den europeiske, den amerikanske og den norske organisasjonen for spesialkaffe - det er det nærmeste du kommer til et kaffe-FN!

Det finnes ingen snarveier til god kaffe. Om folk vil drikke god kaffe må de tilegne seg kunnskap og bruke den tiden som kreves - slik er det med den saken!

He-he! Du er ikke spesielt relgiøs. Det er kanskje det som er problemet? At du diskuterer bønner (bøn - bønner, fungerer i alle fall godt på norsk) uten å være relgiøs, er like dumt som en prest som ikke tror på Gud!
 

martink78

Well-known member
martink78:
At COE kritiseres har jeg ikke fått med meg, men det kan ikke skyldes annet enn uvitenhet. Om det overhode skal gå å vurdere smak/aroma/munnfølelse så er det ikke mange som kan gjøre det bedre enn COE-programmet. Det er så mange blindsmakinger gjort av så mange forskjellige mennesker at de beste kaffene er dømt til å toppe listen!

Kritiken beror snarare på medvetenheten om att smaken är subjektiv. Jag tror inte man skall göra sig några illusioner kring COE, det är ett smart sätt att marknadsföra kaffe med och att motivera bönder att producera kaffe som motsvarar det som önskas från framförallt den amerikanska specialkaffebranchen. Det är ingen slump att det är framförallt Sydamerikanska länder som är med, det är de länder som alltid sålt mest till USA. Det är ett koncept lånat från vinbranchen där man också har ett liknande poängsystem för att marknadsföra finare viner.
Problemen uppstår när folk inte ser att det är ett trubbigt verktyg och börjar betrakta resultaten som den enda sanningen.

Men om alle slike "subjektive" bedømninger er meningsløse så er det bare de tekninske fakta som kan bedømmes.

Men om smaken är subjektiv så kan även 9s espresson kallas för gott kaffe och då är det meningslöst att mäta tekniska fakta.

Det finnes ingen snarveier til god kaffe. Om folk vil drikke god kaffe må de tilegne seg kunnskap og bruke den tiden som kreves - slik er det med den saken!

Kaffet bryr sig inte o om du har malt kaffebönorna mellan tårna på 47 oskulder och dragit femtielva skott innan det blir rätt, det är tryck, temp etc som avgör om det blir bra och om en podmaskin klarar det så blir det gott. Och jag är övertygad om att det går att bygga sådana podmaskiner, att det inte görs idag beror ju på att ingen verkar testa smaken på dem och då finns det inget incitament för tillverkarna att jobba på smaken.

He-he! Du er ikke spesielt relgiøs. Det er kanskje det som er problemet? At du diskuterer bønner (bøn - bønner, fungerer i alle fall godt på norsk) uten å være relgiøs, er like dumt som en prest som ikke tror på Gud!

Jag föredrar att smaka framför att tro... ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah, long time no see!

Tro det eller inte, men jag har faktiskt funderat på att köpa en kapselmaskin... till mitt företag!:wacko:

Vi har iofs idag en manuell dubbelkokare (Duetto) och en sjuhelvetes kvarn (Mahlkönig twin), så kaffekvaliteten lär sjunka ett par snäpp. Skälen till mina funderingar är följande:

- Min Brewtus börjar dö hemma, så det vore kul om jag kunde ta hem Duetton. :)
- Där är typ jag och en till som kan göra bra kaffe, de övriga anställda kan inte... så det är alltid någon av oss som ska göra kaffe, och helst jag eftersom jag gör bäst kaffe (oväntat). Att göra cappu/latte och jox till sex pers är iofs kul, men det tar lite tid. Ibland har jag fullt upp, och då kanske jag inte hinner göra kaffe. Vore kul om alla kunde göra sig en kopp dugligt kaffe när de vill.
- En bekant säger att det blir helt ok kaffe, bättre än deras helautomat som de hade tidigare (tror en C3 coffee-grej, ingen höjdarmaskin med andra ord).

Jag har dock inte hunnit med att provsmaka något från en kapselmaskin, och det måste ju göras innan inköp. Funderar på en sådan där Dolce-apparat, för då slipper man all rengöring också (vilket kan vara bra på en arbetsplats).

Frågan är om man ska köpa en helautomat istället, så alla kan göra sig en kaffe med en knapptryckning på helautomaten... Eller om man ska köpa sig en kapselmaskin, så alla kan göra sig en kaffe med en knapptryckning och välja smak (helautomaten har ju samma bönor till alla).

En helautomat kan ju inte mäta sig med en manuell maskin, och det kan givetvis inte en kapselmaskin heller. Frågan är om kapselmaskinens bekvämlighet + möjlighet till variation är fördelar som vinner över den helautomatiska apparatens fördel i möjligheten till bättre bönor (men samma sort för alla) och eventuellt bättre extraktioner och bättre mjölk (och mer rengöring)?

Vore det ett köp för EN person eller ett hushåll/hem, så skulle jag välja en helmanuell maskin. Men för en arbetsplats... här ÄR snabba kaffekoppsleveranser en fördel (folk återgår snabbare till sin arbetsplats) och här ÄR noll behov av rengöring en fördel.

Vet inte åt vilket håll det lutar, faktiskt... Kanske ska prova några koppar på Mediamarkt eller något, så man får se hur det smakar ut kapselmaskineriet.:huh:

Är en kapselmaskin eller en helautomat den perfekta arbetsplats-apparaten?

För en helmanuell är inte den perfekta arbetsplatsapparaten, inte om man är fler anställda än bara kaffenördar som tycker att själva fipplandet med kaffe är kul och intressant och något de vill lära sig.
 

bauta

Well-known member
Kaffegalningen, ett litet stickspår från detta ämne; "Min Brewtus börjar dö", vad innebär det?
Jag går själv i Brewtus-tankar, därav undringen.

MVH /Uffe
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den låter mer än normalt (pumpen) och den läcker om man försöker använda direktkopplade vattnet (men är tät om man använder den inbyggda vattentanken).

Det är väl iofs bara att byta pumo och kanske byta någon koppling så blir den tät igen. Men den är ju inte lika skön som Duetton...:coffee:
 

bauta

Well-known member
OK, har du använt den väldigt mkt el länge, eller är uthålligheten hos Expobar tveksam? Vill ju veta innan man investerar :^)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har haft den i fyra år. Desutom är min av en äldre modell än de som säljs nu, så jag vet inte om man kan jämföra hållbarheten rakt av sådär. Många kaffen har det blivit, men inget jag varken har eller orkar räkna på i antal skott.
 

osks

Well-known member
Vi har en Nespresso Gemini CS 100 Pro på jobbet. Jag har inte testat konsument-varianten eller någon annan pod-maskin.

I början tyckte jag att det var helt okej, men då hade vi också haft en hemsk kaffebryggare innan så allting var gott i jämförelse. Numera dricker jag väldigt sällan kaffe från den. Jag tycker inte att jag har så högra krav egentligen - kaffet på godtycklig lunchrestaurang är oftast godare. Det känns också väldigt slumpmässigt om det är drickbart eller äckligt, och inte heller är högsta nivån speciellt hög. Om man överdriver lite så kan man säga att det bästa kaffet jag får på jobbet motsvarar ett "sink shot" hemma (dvs det jag tömmer ut i slasken).

Jag tror de övriga på mitt jobb tycker den är okej och den typen av maskin kanske ändå är det som passar bäst för er arbetsplats, men förvänta dig inget i närheten av dina egna espressos, då kommer du bara bli besviken.
 
Senast ändrad:

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, att jämföra den mot en manuell dubbelkokare är nog inte så rättvist. En intressantare jämförelse vore mot en helautomat.

Har du erfarenheter av kaffe från en helautomat, och kan sätta det i relation till kapselmaskinen?
 

Gholam

Well-known member
Ja, att jämföra den mot en manuell dubbelkokare är nog inte så rättvist. En intressantare jämförelse vore mot en helautomat.

Har du erfarenheter av kaffe från en helautomat, och kan sätta det i relation till kapselmaskinen?

Mina erfarenheter är att de är väldigt snarlika i resultat. Då är det en Saeco helautomat jag jämfört med en Nespresso och en "fri" variant som körde Gevalia pods om jag inte misstar mig. Helautomaten har dock fördelen att man kan köra vilka bönor man vill och vissa bönor blir nästan riktigt bra i den, såsom J&N:s Kondis...
 

orvadet

Well-known member
Mina erfarenheter är att de är väldigt snarlika i resultat. Då är det en Saeco helautomat jag jämfört med en Nespresso och en "fri" variant som körde Gevalia pods om jag inte misstar mig. Helautomaten har dock fördelen att man kan köra vilka bönor man vill och vissa bönor blir nästan riktigt bra i den, såsom J&N:s Kondis...

Jag har lång erfarenhet av helautomater samt tassimo och nespresso/nespresso pro, helautomaterna överlägset bättre om du passerar 10000:- och uppåt. Kapselmaskinerna gränsar oftast till ej drickbart om du överstiger 1dl dryck av valfri sort. Ristretto och ristretto är hyfsade men en bra helautomat med bra bönor är fortfarande bättre. Gör man Stor kopp eller något med mjölk i är kapselmaskinerna ett stort skämt, undrar om de tappat sockerskålen i kapslarna ibland. ICE Cuppu (Nespresso) är ett undantag som fortfarande är för söt men helt ok.
 

orvadet

Well-known member
Det var två år sen jag hade en Jura Z5 men min sambo surar fortfarande för att jag sålde den till förmån för Silvia/Rocky :) Nu börjar jag få till lite "Art" och cappun/latte med Giotton överträffar det mesta hon smakat förut så nu börjar hon lugna sig, men när jag inte orkar göra kaffe till henne blir jag ständigt påmind om den. :) Inte utan att jag saknar den också en del tidiga mornar....
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp