Stockholm Johan & Nyström Konceptbutik - Varning för överpriser?

jonasy

Well-known member
Jag tycker det verkar fullständigt genomkorkat att ta ut "ockerpriser" i konceptbutiken. Hur många av deras potentiella kunder har stenkoll på kaffepriser? Jag skulle säga att de flesta som handlar där antar att priserna är samma eller lägre i konceptbutiken jmf mot övriga återförsäljare. Alltså går de därifrån och tänker "oj det var dyrt" med J&N kaffe. Är det verkligen smart?
 

Jay

Well-known member
Jag är aningen mer optimistisk vad gäller kapitalism och skalfördelar är dig J. ;-) Jag hoppas att ett företag som J&N kan fortsätta köpa in riktigt bra kaffe samtidigt som man breddar sortiment, expanderar OCH tjänar mer kosing. Bra finanser borde kunna leda till roliga farmprojekt, direct trade dealar och intressanta kaffen för oss.
Jodå, så är det ju säkert. Jag undrar bara över det egentliga värdet vs. pr-värde att ha t ex Geisha från Esmeralda om man säljer den för nästan 1000:- kilot rostat och den är en månad gammal? Det känns lite som att fint kaffe går till spill för att vissa har råd att köpa in det för att skapa ett namn kring sig. Det ogillar jag. Att de tog in Kopi Luwak för att få en snackis känns i deras fall kanske mer relevant.


Jag tycker att det är viktigt att vi nördar/entusiaster/baristor kritiskt granskar vad en marknadsledare som J&N gör så att de fortsätter agera på bra sätt och rostar kaffen vi vill ha/köpa. Vill nämna att butikschef + Damgaard himself + Ekfeldt himself har alla svarat utförligt på klagomailet jag skickade, de verkar genuint intresserade av vad vi tycker. Har en misstanke att de följer denna tråd eller J's rock star blogg inlägg med alla obskyra hårdrocksreferenser? :)
Någon av deras representanter har artigt kommenterat vid något tillfälle på min blogg, men jag tror inte de fäster sig märkvärdigt vid vad någon som jag skriver. De kanske ser det mer som ett litet pittoreskt inslag i Sverige. Med all rätt. Min poäng var lite att vi gärna sitter här och snackar, som konsumenter och kaffe entusiaster, men i slutet av dagen är det ju J&N tillsammans med andra kaffe"producenter" här i landet som drar lasset åt oss. Sen kan vi ju tycka vad vi vill om hur och vad och varför, men det är ju från våra egna högst personliga preferenser. Alla kan ju inte vara fattiga idealister som jag ;)

Men visst, jag beställer hellre Geisha från Koppi eller Coffee Collective som är två veckor gammalt än att riskera få ett kaffe för dubbla priset som också är dubbelt så gammalt...
 

onyman

Well-known member
Njut av dina dagar som fattig oberoende idealist J! :) Snart blir du köpt av nån fancy microrostare, eller startar nåt själv och så sitter DU och svarar artigt på blogg och forum inlägg!? eller ber folk att dra åt.....a la haugaard? ;-)

Jag tror kaffebranshen mår bra av fristående tänkare och trendspanare som brinner för kaffe, som har energin att uppsöka nya ställen, nyfikna på att smaka och jämföra kaffen och som sen vågar utrycka sina åsikter utan att filtrera för att inte göra en kund, leverantör eller arbetsgivare sur. Jag tror fler än du anar följer sådana bloggar även om det kanske bara finns en sådan i Sverige just nu och den är skriven på engelska! ;-)

J&Ns Esmeralda kostar faktiskt 2100kr/kilo medans Koppi och Coffee Collective ligger runt 1000/kilo, J&N köpte en lot som var nästan 50% dyrare, de har helt klart större marginaler jämfört med sina mindre kollegor i detta fallet. La Esmeralda publicerar ju alla auktionspriser så i detta fall så har man ganska bra transparens. Skulle vara intressant att se en svensk rostare publicera sina inköpspriser a la Tim Wendelboe?
 

Jay

Well-known member
Njut av dina dagar som fattig oberoende idealist J! :) Snart blir du köpt av nån fancy microrostare, eller startar nåt själv och så sitter DU och svarar artigt på blogg och forum inlägg!? eller ber folk att dra åt.....a la haugaard? ;-)
Hehehe... ja, köpt vore ju intressant... då har man ju inte förstått någonting... varken de eller jag!

Jag tror på dialog, och jag tycker det är fantastiskt när människor som Daniel Remheden går, inte i försvar, men uppriktig undran över vad jag finner eller inte finner i deras produkt. Det är kvalitetstänk, och för mig är det hur kaffebranschen ska vara. Om han tycker jag har fel ska han säga det, helt oredigerat! Både han och J&N hörde av sig när jag hade fel angående deras Kebado Dara, och sånt blir man glad av, att dessa människor tar sig tiden att räta ut frågetecken åt någon entusiast på internet! Kudos!

Jag tror kaffebranshen mår bra av fristående tänkare och trendspanare som brinner för kaffe, som har energin att uppsöka nya ställen, nyfikna på att smaka och jämföra kaffen och som sen vågar utrycka sina åsikter utan att filtrera för att inte göra en kund, leverantör eller arbetsgivare sur. Jag tror fler än du anar följer sådana bloggar även om det kanske bara finns en sådan i Sverige just nu och den är skriven på engelska! ;-)
Mitt problem är att jag kan tendera att bli en åsiktsmaskin, och rikta energi åt vad en del kanske tycker är fel håll. Det är också viktigt att det inte blir obalanserat, eller att någon känner att man riktar sig emot dem. Det är ju absolut inte meningen. Tvärtom, tror jag att så konstruktiv kritik som möjligt är bra för alla parter. Sen kanske någon tycker att jag är OTT som går i taket för att BFT's designer är färgblind, men någon måtta får det fan vara...

J&Ns Esmeralda kostar faktiskt 2100kr/kilo medans Koppi och Coffee Collective ligger runt 1000/kilo, J&N köpte en lot som var nästan 50% dyrare, de har helt klart större marginaler jämfört med sina mindre kollegor i detta fallet. La Esmeralda publicerar ju alla auktionspriser så i detta fall så har man ganska bra transparens. Skulle vara intressant att se en svensk rostare publicera sina inköpspriser a la Tim Wendelboe?
Shit, jag höftade verkligen med en 1000-lapp... Bra att du var där och backade upp!

När får vi se din blogg Oscar!?
 

hne

Well-known member
Jag tycker det verkar fullständigt genomkorkat att ta ut "ockerpriser" i konceptbutiken. Hur många av deras potentiella kunder har stenkoll på kaffepriser? Jag skulle säga att de flesta som handlar där antar att priserna är samma eller lägre i konceptbutiken jmf mot övriga återförsäljare. Alltså går de därifrån och tänker "oj det var dyrt" med J&N kaffe. Är det verkligen smart?

Eller så blir de rekommenderade av nån som mig att gå dit och prata kaffe över en testkopp men sedan köpa kaffe i någon annan butik. Så gör jag - går dit och tar en dubbel espresso och växlar några ord om smak och kanske köper en påse att prova på. Annars köper jag från Bönor och Blad eller Kaffemaskinen. Jag misstänker att konceptbutiken är uppbyggd på ett resonemang om att det är ungefär så de vill att folk ska göra...
 

Jay

Well-known member
kaffecompagniet på st eriksplan har bättre kaffe, även J&N kaffen, och billigare, samt är mer intresserade än Bönor och Blad. I klass med Kaffemaskinen, men lite mer intimt kanske ;)
 

onyman

Well-known member
OTT som går i taket för att BFT's designer är färgblind, men någon måtta får det fan vara...

Ja, VAD har du emot kräkgrönt egentligen? :) Jag skulle inte vara så oroad för att vara en åsiktsmaskin, Special kaffe forum/blogg/twitter världen är ju relativt balanserad, nyanserad, civilicerad, trevlig, artig och tyvärr ibland lite tråkig!? jag kan jämföra med motsvarande TV/video/data speldiskussioner som jag också följer, där 15-25 åriga (gissar jag) Nintendo, Playstation eller Xbox fanboys ofta helt biased, skriker ut åsikter åt höger och vänster och oftast är riktigt otrevliga och taskiga mot både de som inte har samma åsikter som de själva eller de som inte är tillräckligt kunniga eller hardcore.

Jag undrar om den kräkgröna färgen kan vara en J&N flirt/koppling? J&N kör med en lite klarare, mer moderiktig nyans men kanske ska J&N köpa Sveriges minsta och minst lönsamma kedja?

När får vi se din blogg Oscar!?
Jag känner mig trygg på min plats längst ner i specialkaffets näringskedja, jag är unikt välpositionerad att kritiserar bloggarna/forumen som kommenterar de som verkligen gör något. ;-) Nja, jag är ju faktiskt lite sugen på att bli en åsiktsmaskin, så om jag bara finner tillräckligt mycket med roliga och kontoversiella saker att skriva kanske jag nån gång kommer starta en blogg, som jag antagligen själv kommer att tycka illa om/se ner på!? :)
 

chutzpah

Well-known member
Något dyrare i konceptbutiken hade varit godkänt, men inte 40% dyrare. Man förstår att J&N inte vill konkurrerar ut sina återförsäljare, men är det verkligen så klokt att konkurrerar ut sig själv?


.....och att vara åsiktsmaskin gör livet så mycket mer intressant än att vara en messvensk.
 
Senast ändrad:

Jay

Well-known member
Jag undrar om den kräkgröna färgen kan vara en J&N flirt/koppling? J&N kör med en lite klarare, mer moderiktig nyans men kanske ska J&N köpa Sveriges minsta och minst lönsamma kedja?
Hehehe.... vem vet... kaffevärlden goes konspirationsteoretiker ;)

En mer angelägen not dock, är att jag hoppas att Barista får vara kvar, eftersom själva företagsfilosofin känns väldigt sympatisk!

Jag känner mig trygg på min plats längst ner i specialkaffets näringskedja, jag är unikt välpositionerad att kritiserar bloggarna/forumen som kommenterar de som verkligen gör något. ;-) Nja, jag är ju faktiskt lite sugen på att bli en åsiktsmaskin, så om jag bara finner tillräckligt mycket med roliga och kontoversiella saker att skriva kanske jag nån gång kommer starta en blogg, som jag antagligen själv kommer att tycka illa om/se ner på!? :)
Självklart har man en slags bias, vi vet ju alla vilket cigarettmärke vi skulle välja, även om vi aldrig någonsin skulle börja röka (jag är en Lucky Strike-kille).
Det är som inprogrammerade totem. För mig är det en konstant utmaning att försöka hitta positiva saker om sånt jag redan har en förutfattad mening om, eller sånt som jag inte gillar, utan att jag kan förklara varför jag inte gillar det.

Sen ser jag mer bloggen som ett sätt att öva mitt skrivande på. Jag gick Kreativt Skrivande på VXU för en del år sedan, och sedan jag hoppade av har jag inte skrivit ett smack, så det här är mitt försök att komma in i skrivandet igen...
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp