Stockholm Johan & Nyström Konceptbutik - Varning för överpriser?

onyman

Well-known member
Har vart här några gånger och fått entusiastiskt mottagande från hurtiga baristor och ett par goda kaffen, senast en La Esmeralda bryggt på Bunn Trifectan, hög nerdfaktor både hård och mjukvarumässigt, lite för svagt bryggt för min smak men ändå gott och prisvärt: 40kr/kopp.

Mitt problem är deras prissättning på bönor: Hittade en Raja Batak med bra rostdatum, fanns inga prislapp på hyllan men tog den till disken: lite över 100kronor, 115 tror jag, vilket jag reagerade över men hade inte full koll och ville inte verka snål eller grinig så tog den. Nu ser jag att Kaffekompagniet tar 79kr för samma påse? Känner mig lite lurad faktiskt.

http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100644
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Konceptbutiken håller högre priser jämfört med företagets återförsäljare. Detta enligt de själva för att inte konkurrera med butiker i närheten som säljer deras kaffe. Visst är det trist och lite otydligt men samtidigt logiskt.
 

Molarin

Well-known member
Förstår din frustration.

Samtidigt förstår jag att Johan & Nyström som säljer till både återförsäljare och direkt till slutkund inte vill konkurrera med sina kunder. Rekommenderat utpris till slutkund är säkert 115 kr men varje återförsäljare är fri att sätta sina egna priser. (Säkert iofs med vissa restriktioner från J&N...)
 

Tamper

Well-known member
J&N får enligt lag inte styra sina ÅF:s priser. Det är upp till varje enskild Åf att sätta sina priser.
 

onyman

Well-known member
Nån tia dyrare hade varit logiskt och förståeligt, i detta fall fick jag betala 41% mer än "marknadspris", det känns lite för....girigt. Jag som slutkund kan välja att inte handla av dem mer. Jag skickade ett mail för att se om de har nån förklaring men vi får se.....jag har de senaste månaderna blivit småbesviken på J&N lite för ofta, de känns inte riktigt som ett microrosteri längre.
 

martink78

Well-known member
Det är vanligt att konceptbutiker fungerar så, de fungerar i huvudsak som marknadsföring och skall inte konkurrera med sina åf.
 

Tamper

Well-known member
Jag tycker det är en glädje i att komma in i J&N:s konceptbutik.
Alla där är trevliga och oerhört kunniga. Trots att jag inte är stamkund så behandlas jag med excellent service.

Tyvärr är det inte samma attityd om man "DROPpar in för en COFFEE" runt hörnet. Inget fel på kaffet men alla de gånger jag varit där så har jag blivit dåligt behandlad trots visat intresse för deras kaffe.


Så jag betalar gärna några kronor extra på J&N och får lite god service på köpet.
 

Tamper

Well-known member
de känns inte riktigt som ett microrosteri längre.

Det har du helt rätt i. De ÄR inte ett microrosteri längre. Volymerna börjar bli stora ur specialkaffesynpunkt men jag tycker de har skött expansionen bra.

Beklämmande är dock att vissa Åf inte alls bryr sig om rostningsdatum och man här och var hittar väldigt gammalt J&N kaffe i butikshyllorna.
 

MangeH

Well-known member
När det gäller deras egna bönor kan jag förstå att de inte vill konkurera. Men ta och jämför priset på en
burk Clean Express med tex kaffekompagniet eller kaffemaskinen. Har för mig att den var nästan exakt dubbelt så dyr hos J&N när jag nästan var på väg att
handla där.
 

martink78

Well-known member
Jag tycker inte heller J&N kan klassas som ett microrosteri, fortfarande är de små om man jämför med jättarna dock. Däremot får jag känslan av att mycket av deras expansion egentligen sker på andra områden än just kaffet just nu, t.ex. olika kylda drycker och olika kaffetillbehör. Jag antar att de måste göra så för att kunna ta sig in i restaurangbranchen t.ex. eller så är det ett sätt att växa lite fortare generellt sett när inte speciallkaffedelen växer fort nog.
Jag tycker dock fortfarande att de är bra på kaffe och hoppas att de inte tappar den fokusen. Konceptbutiken har för mig alltid varit trevliga erfarenheter, mer än en gång har jag fått en bonushot, dragen lite annorlunda än den jag beställde för att få känna på skillnaden.. Har varit kanon!
 

Steven

Active member
Jo J&N prissättning kan vara aggressiva. Det jag reagerade på i en annan tråd var butan brännaren för Sifon. 799kr känns som rena rånet.
 

Jay

Well-known member
när jag i somras gnällde över att Peace & Love & Beans eller vad det heter kostade 300 spänn för en dödlig, vart ett jäkla gnäll på forumet. Egentligen är det för mig ett steg åt ett och samma håll - en produktkatalog som kostar 85:-, överpriser på bryggare etc.

min teori är att det till viss del handlar om dit varje framgångsrikt företag hamnar. Antingen ökar man volymen lite till och måste då skaffa en ytterligare en säljare, vart tas den årslönen ifrån? Kanske är det så att en del av kugghjulet, t ex konceptbutiken, blivit dyrare än man trott, den kostnaden måste givetvis täckas o s v. Detta är första steget mot att köpa in billigare råkaffe eftersom råkaffet är den vara som till sist blir över när man måste börja skära i kostnader.

personalen på konceptbutiken är extremt trevliga och service/säljinriktade, och jag skulle vilja påstå att de är J&N's främsta tillgång i nuläget. hade de inte haft en shopfront som bar upp dessa priser, hade det blivit en knuten hand i fickan och nyorientering av köpvanor hos gemene man.

Drop Coffee, otrevliga? Nej, snarare blyga och kanske lite tyngda av det ansvar det innebär att driva ett företag helt själva och inte bara vara anställda. De kommer. Sist jag var där hade de en tjej, Johanna tror jag hon hette, som var en supertrevlig hospitality människa! Mer sånt! Buttra nördar som vill prata rostskalor kan vara lite svårsålt ;)
 

onyman

Well-known member
min teori är att det till viss del handlar om dit varje framgångsrikt företag hamnar. Antingen ökar man volymen lite till och måste då skaffa en ytterligare en säljare, vart tas den årslönen ifrån? Kanske är det så att en del av kugghjulet, t ex konceptbutiken, blivit dyrare än man trott, den kostnaden måste givetvis täckas o s v. Detta är första steget mot att köpa in billigare råkaffe eftersom råkaffet är den vara som till sist blir över när man måste börja skära i kostnader.

Jag är aningen mer optimistisk vad gäller kapitalism och skalfördelar är dig J. ;-) Jag hoppas att ett företag som J&N kan fortsätta köpa in riktigt bra kaffe samtidigt som man breddar sortiment, expanderar OCH tjänar mer kosing. Bra finanser borde kunna leda till roliga farmprojekt, direct trade dealar och intressanta kaffen för oss.

Jag tycker att det är viktigt att vi nördar/entusiaster/baristor kritiskt granskar vad en marknadsledare som J&N gör så att de fortsätter agera på bra sätt och rostar kaffen vi vill ha/köpa. Vill nämna att butikschef + Damgaard himself + Ekfeldt himself har alla svarat utförligt på klagomailet jag skickade, de verkar genuint intresserade av vad vi tycker. Har en misstanke att de följer denna tråd eller J's rock star blogg inlägg med alla obskyra hårdrocksreferenser? :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp