Den ultimata tråden för köp av begagnad espressomaskin.

Delonghi

Active member
Jag har jagat en begagnad maskin i några veckor och har lusläst riktigt kaffe forumet samt genomsökt blocket. Därför tänkte jag dela med mig av de kunskaper jag har fått.

Rekommendationspriser:

Pris 0-400 kr.
I det här skiktet samlas alla noname maskiner samt de maskiner som är tillverkade av firmor som gör annat en espressomaskiner. T. ex
Elektrolux, Krups, Kenwood, Delonghi mm..

400-600
Saecos halvautomatiska modeller

500-1000 kr
Gaggias enklare maskiner utan trevägsventil, evolution, pure, mm.
Isomac Napolissima
Samtliga halvautomatiska La Pavoni

600-1200
Isomac Viper

1500-2000
Gaggia classic
Samtliga gaggia baby utom baby Twin
Francis Francis X1

2000-2500
Baby Twin

2500-4000
Rancillio Silvia
Innova Dream

500-50 000
Riktiga fullblodsproffs! T. ex.
Brasilia, Rancillio flergrupp, Gaggias proffs maskiner. Vet du vad du gör kan du hitta riktiga fynd, men är kanske inte något för nybörjare


Givetvis inverkar skick och tillbehör starkt på priset

Isomacs dyrare maskiner och La Pavonis manuella maskiner kan jag för lite om för att våga göra en rekommendation

---------------------------------------------------------------------------------------

Frågor och svar angående köp av espressomaskin:

Duger en Elektrolux, Krups, Kenwood, Delonghi mm..

En enkel maskin kan vara en trevlig väg in i kaffets underbara värld. Vissa kommer säkert att hävda att det är bortkastade pengar att köpa en enkel maskin eftersom man antingen tröttnar på den eller köper en bättre. Det kan vara sant men då har man i alla fall inte förlorat så mycket pengar. Dessutom kommer du att uppskatta din proffsmaskin tio gånger mer om du först har jobbat med en enkel maskin.
Alla på forumet verkar också rörande överens om att en dålig espressomaskin är bättre än ingen.

Vilken maskin är bäst för en nybörjare

Det finns ett stort utbud av maskiner men det är två som sticker ut bland rekommendationerna. Det är Gaggia Classic och Rancilio Silva. Samtliga medlemmar på detta forum verkar rekommendera dem.

Vilken maskin är prisvärdast
Beror på vem du frågar… Jag anser att Gaggia evolution är riktigt prisvärd

Måste jag ha en kvarn?
Förr eller senare JA. Helst förr.

Vilken maskin är sämst?
OBH Nordicas Chilli vekar vara riktigt usel.

Hoppas det kan vara till hjälp!
 

Gringubben

Well-known member
Kan inte hitta mycket att anmärka på. Skulle möjligen vara att i avd vilken maskin är bäst för nybörjare, så borde Baby Twinen kunna platsa för dem som kommer skumma mycket och uppskattar kortare väntan mellan skumning o extraktion. (Termoblocket). Dock lär det vara så att om man vill lyckas bäst med skumning på Gaggia så måste man ändå byta till Ranciliorör. Vad jag förstår gäller det samtliga Gaggia. M.a.o. skulle jag, som alltid dricker mjölkfritt, lika gärna ha kunnat spara några hundra och köpt en Classic.



Edit: Kan inte längre rekommendera den. För opålitlig. Då kretskortet pajade första gången trodde jag att det var ett undantag och ren oflyt. Men andra gången på kort tid innebär att maskinen är dåligt konstruerad. Det har inte läckt något inuti heller.
Jag tycker det här är GRYMT SOPIGT av Gaggias designers, och helt OACCEPTABELT. Miljön inuti maskinen är rätt så aggressiv med höga temperaturer och tidvis fukt eftersom det finns en glipa runt bryggruppen där ånga kan stiga uppåt och in. Att man väljer att placera massvis med känslig elektronik där inne utan att skydda den på något vis innebär att det bara är en tidsfråga innan det pajar.
Aldrig att jag lägger upp 1900 en gång till, utan jag skaffade en beggad Classic för 1500 på Blocket, och Baby Twinen är degraderad till reservdelsmaskin.
Valet stod mellan att börja om med leva, eller köra på enklare Gaggia utan en massa extra lullull som bara pajar.
Greppen och tampern passar ju rätt av på Classic, så det blev ett billigt alternativ.
Då ska jag bara bli kompis med den, men det går nog rätt fort. Första skottet blev lika bra som på den gamla maskinen.
 
Senast ändrad:

rfi99

Active member
Håller med om att Evolution är bra begagnat köp och man får mycket för pengarna. Såg en på blocket för 400 kr... jättebilligt.

Själv köpte jag en något äldre Gaggia, Baby Gaggia D (tror det är föregångare till Baby Twin Dose), och är hur nöjd som helst med den. Den har trevägsventil och har programmeringsbar dosering för enkel och dubbel shot. Fick den för 2000 kr inkl en Gaggia MDF kvarn.

När det gäller kvarn, så tycker jag dock att min Zassenhaus Brasilia är bättre än MDF-kvarnen. Och så blir kaffet godare om man har jobbat för sin kopp lite =)
 

johey

Well-known member
Jag skulle kunna rekommendera La Pavoni och andra manuella maskiner, även för nybörjare. Visst är det möjligen lite högre tröskel att kliva över, men det är långt ifrån så svårt som ibland görs gällande. Till dessa MÅSTE man dock ha en bra kvarn, för de är riktigt petiga.

Jag vill lägga Europiccola i 1500-2000 om det nu är så pass strikta gränser som gäller. Då det är begagnat brukar priserna variera betydligt mer än så dock, beroende på ålder, skick och säljarens ambition att bli av med varan.
 

Gringubben

Well-known member
Jag skulle kunna rekommendera La Pavoni och andra manuella maskiner, även för nybörjare. Visst är det möjligen lite högre tröskel att kliva över, men det är långt ifrån så svårt som ibland görs gällande. Till dessa MÅSTE man dock ha en bra kvarn, för de är riktigt petiga.

Jag vill lägga Europiccola i 1500-2000 om det nu är så pass strikta gränser som gäller. Då det är begagnat brukar priserna variera betydligt mer än så dock, beroende på ålder, skick och säljarens ambition att bli av med varan.

Du har en poäng där...
De här maskinerna är dessutom hållbara, för att nu inte tala om imp-faktorn då man lärt sig bemästra dem.
 

Gringubben

Well-known member
Varning för Baby Twin!
Har redigerat ett tidigare inlägg.
Skulle vara intressant att veta om det finns någon Baby Twinägare som haft maskinen i låt säga mer än fyra år utan att ha behövt byta trasiga elektronikkomponenter.
Om inte så borde maskinen inte finnas med på listan över rekommenderade maskiner, då den är för opålitlig. Nypriset är runt fem loppor och då måste man kunna kräva ett visst mått av hållbarhet.
 

Gringubben

Well-known member
Varning för Baby Twin!
Har redigerat ett tidigare inlägg.
Skulle vara intressant att veta om det finns någon Baby Twinägare som haft maskinen i låt säga mer än fyra år utan att ha behövt byta trasiga elektronikkomponenter.
Om inte så borde maskinen inte finnas med på listan över rekommenderade maskiner, då den är för opålitlig. Nypriset är runt fem loppor och då måste man kunna kräva ett visst mått av hållbarhet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp