Hjälp med läcka.

duenorth

Well-known member
Hejsan!
Köpte en beg Euro2000 för någon vecka sedan.
Efter en avkalkning visade det sig att det fanns en lite läcka mellan kokaren och pumpen (?).
lacka.jpg


Jag tänkte att lite gängtejp så skulle det dära lösa sig, men icke. Problemet är att jag kan dra åt delen som skruvas ihop med röret nästan ett halvt varv till (för hand).
bild.jpg

bild2.jpg


Någon som vet hur jag kan lösa detta? ringa en rörmokare och höra om man kan dra om röret? någon sorts thread seal?

Vad jag har letat mig fram till verkar det vara samma delar som i en Ismoac tea.
Kanske ska höra med El och Digital Service om dom har delar?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
 

Novisen

Well-known member
Hej.....om man tittar på den översta bilden så ser det ut som det läcker från "packningen" eller i 90 graders böjen...
Det bästa du kan göra är att byta ut rördelen med ny klämring det är svårt att få det bra på något annat sätt...

Mvh Anders
 

Delonghi

Active member
Hmm.. Du har gjort precis rätt med gängtejp eftersom det inte ger smak. Synd att det inte fungerade... Det finns ett gäng olika packningsmedel, tread seal, men jag vet inte om det är något som är godkänt för livsmedel. Om det finns så är det det jag skulle använda.

En annan lösning som är att löda fast vinkeln. På bilden ser det ut som att den fäster på en bit som går att skruva loss... Kan funka......

Lycka till!
 

duenorth

Well-known member
Ok det blev tydligen inte helt förstått. Jag vet vart läckan är.
20101122-myhdgp66am7342uatupqbh68i4.jpg

Det som är kruxet är att jag inte kan få det tätt.
Som man ser på bild 2, går det att dra åt den delen där läckan är nästan ett halvt varv till. På så sätt blir det inte tätt när jag inte har den helt åtdragen för att kunna koppla ihop den med röret.
20101122-m2bqqacirtr13abp9se9hnmp9.jpg
 

Timpolanen

Well-known member
Testa använd lin..! Vet inte hur det betersig i sånna här maskiner men är 100000ggr bättre än gängtejp :) (Är röris)
 

Sörplarn

Active member
Gängtejp och varmvatten går inte ihop. skiter sig innan 60 grader! Lin finns hos Classe i sjön, det borde täta fint för dig.
Och det är inte så att det fattas en packning i muttern som sitter mot kokaren, eftersom avståndet blir för kort...
 

TTobbe

Well-known member
Tror inte det hjälper med lin för det är väll konan som ska täta mot sitt säte. Prova bar att dra muttern lite hårdare. Går inte det byt konan.
 

Novisen

Well-known member
Tror inte det hjälper med lin för det är väll konan som ska täta mot sitt säte. Prova bar att dra muttern lite hårdare. Går inte det byt konan.

Håller med detta inlägg....man skall helst inte använda saker som ej hör till originalkonstruktionen....:))))
 
Senast ändrad:

sjöbod

Well-known member
Är inte så säker på att det är en kona vid den läckande kopplingen.
Bäst vore om trådskaparen demonterade den läckande kopplingen och lägger upp bild.
 

duenorth

Well-known member
Nu har en lite fråga uppstått.
Det elementet jag har nu verkar vad jag har fått fram vara ett 1400watt 220v. Har dock haft lite svårt att få tag på ett nytt (Isomac har tydligen flyttat sin fabrik i italien och har svårt med leveranser just nu).
Hittade denna på http://www.espressoxxl.de/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0261908471817151&AnbieterID=1 vilket ser ut som mitt element men med 1350watt.
Skulle det funka med det elementet eller skiter det sig?
 

martink78

Well-known member
Vi har 230V i uttagen och det kan dessutom variera beroende på hur bra elförsörjning man har och hur mycket last man har i övrigt. Så de där 50W gör i sammanhanget ingen skillnad så om den passar i övrigt skulle jag köpa den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp