Hetvattenfunktionen

Gringubben

Well-known member
Hej, alla!
Själv föredrar jag min espresso utan mjölk, och det är i undantagsfall jag fuskar lite i konsten att skumma. En dag ska jag dock lära mig ordentligt, tom byta till Ranciliorör.
Fast desto oftare får jag besök av folk som vill ha te, och därför undrar jag lite över det här med hetvatten i Gaggian. Är det meningen att det ska vara till americano?
Till te funkar det knappast som det är iaf, jag mätte fram 68 grader då jag spolade upp en temugg full.
Fast sedan gick det hyfsat fort att ånga upp det till 95 grader. Är alla maskiner ungefär lika när det gäller tempen på hetvattnet?
 

Tamper

Well-known member
Om du tar ut två deciliter vatten ur kokaren på en liten maskin så blir det lätt att värmen inte räcker till.
Har du tjocka temuggar så brukar värmen gå åt till att värma muggen och vattnet blir för svalt.
 

Mayhem

Well-known member
Du skriver inte vilken Gaggia du har, men med tanke på att det nämns Rancilio-rör antar jag att det är en instegsmodell. De har oftast löjligt små kokare så du kan knappast ta ut mer än någon deciliter max utan att temperaturen störtdyker. Eller är det en Baby Twin där ånga och varmvatten kommer genom ett termoblock? Vert inte hur prestandan är på dem...

Själv kan jag ta ut runt en liter varmvatten och då känns det ändå som att lika mycket ångar bort när det kommer ut ur kranen! :D
 

Gringubben

Well-known member
Du skriver inte vilken Gaggia du har, men med tanke på att det nämns Rancilio-rör antar jag att det är en instegsmodell. De har oftast löjligt små kokare så du kan knappast ta ut mer än någon deciliter max utan att temperaturen störtdyker. Eller är det en Baby Twin där ånga och varmvatten kommer genom ett termoblock? Vert inte hur prestandan är på dem...

Det är Baby Twin med termoblock.
 

Gringubben

Well-known member
Om du tar ut två deciliter vatten ur kokaren på en liten maskin så blir det lätt att värmen inte räcker till.
Har du tjocka temuggar så brukar värmen gå åt till att värma muggen och vattnet blir för svalt.

Då är det alltså så att det är tänkt som tevatten...
Tackar.
Går iaf snabbare om man gör som jag gjorde och ångar upp till rätt temp än att koka kastrull på spisen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp