STOORA uppackningsdagen Probat L12

henrico

Well-known member
Allvarligt, det där är något av det galnaste jag sett för installation i ett vanligt hus. :-D

Vad har den för kapacitet och ska du börja rosta kommersiellt eller vad är tanken med monstret?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Vadå vanligt hus... - finns rosterier bara i ovanliga hus? I så fall har mitt hus en ovanligt fin utsikt :)
Har rostat kommersiellt sen i våras - så det så ;-)

158000_109571719080693_711609_n.jpg
 

PF013

Well-known member
Gaskillen som var här skakade på huvudet och sa att en fast gasinstallation är bortkastade pengar. Effekten är inte större än en grill eller en köksspis så en p11, p19 flaska på golvet som man stänger manuellt är att föredra. Elektriciteten kopplas under dagen och sen är det bara att ta tag i ventilationskanalen.

Jag skulle nog föreslå två flaskor med en automatisk växlarventil. Det blir lite dyrt när flaskan tar slut med 12 kg i rosten...

http://www.fogas.se/rwdx/files/installation.pdf, mitt på sidan två.
 

henrico

Well-known member
Vadå vanligt hus... - finns rosterier bara i ovanliga hus? I så fall har mitt hus en ovanligt fin utsikt :)
Har rostat kommersiellt sen i våras - så det så ;-)

Jag skulle nog säga att en 600 kg kafferost GÖR det till ett ovanligt hus.. :) Kanske skulle slänga fram idéen till sambon.. "Älskling, jag tänkte komplettera 18 kg galet stor kvarn med 600 kg vansinnigt stor rost - det är väl lugnt?" :)
 

Novisen

Well-known member
Jag skulle nog säga att en 600 kg kafferost GÖR det till ett ovanligt hus.. :) Kanske skulle slänga fram idéen till sambon.. "Älskling, jag tänkte komplettera 18 kg galet stor kvarn med 600 kg vansinnigt stor rost - det är väl lugnt?" :)

Härligt med "förstående" sambo.....gör livet lättare att leva...;))))
 

Calobra

Alnö Kaffehus
En förstående fru kan vara bra att ha när man startar företag också:)

Molarin - startsetupen för rosteriet var en enkel provrost svetsad av proffs men designad av mig. Som sagt enkel - men efter att ha rostat genom ett hundratal batcher om några kilo har den gett mig ganska ganska mycket känsla för hur man rostar kaffe.

pf013 - ja en växlare vore ju bra. Har funderat på det. I ett skåp är ju det standard.

henrico - kafferosteri är ovanliga hus - det har du nog rätt i. Fast då blev ju mitt uthus ovanligt:)
 

johey

Well-known member
Fint stycke hårdvara där! Mindre otymplig än de jag har sett hos J&N, men större och häftigare än min lille Behmor. Lagom helt enkelt. :)
 

HE

Well-known member
Skulle man kunna få se lite bilder på den gamla rosten också, blev lite spänd på att få se hur den ser ut?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp