STOORA uppackningsdagen Probat L12

Calobra

Alnö Kaffehus
Ja här sitter jag och väntar på att min Probat L12 ska komma.
600 kilo järn, stål och kultur

Alltid kul att köpa nya grejor...;)
 

PF013

Well-known member
Jag hoppas du förstår att du inte kommer undan utan en massa bilder! Vad ska du köra för gas till den? Jag antar att du inte har naturgaspipeline? :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Bilder kommer då jag har nåt att fota:). Gasol är väl tanken. Inte så många alternativ för mig där tror jag.
 

at

Active member
Det finns alltid någon som är värre.
Nu verkar ju mitt 34kg paket som är på väg från Bella Barista lite futtigt...
 

Calobra

Alnö Kaffehus
En liten fräsig bild...
Allt är nu på plats.
El, gas och ventilationskanaler får komma till veckan.
Nu blir det relax på badhuset och champagne ikväll.
2010-11-19%2012.33.36.jpg
 

GLC

Well-known member
Absolut, vi väntar tillökning med datum den 28:e så vi får väl se om jag får lämna hushållet över huvud taget den närmsta tiden :)
 

PF013

Well-known member
Hur mycket gas drar en sån? Klarar man sig på ett kilo eller två i timmen så man kan köra vanliga P19-flaskor?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Absolut, vi väntar tillökning med datum den 28:e så vi får väl se om jag får lämna hushållet över huvud taget den närmsta tiden :)

Grattis till er båda i förskott. Fast helt instängd kan du knappast vara.

Hur mycket gas drar en sån? Klarar man sig på ett kilo eller två i timmen så man kan köra vanliga P19-flaskor? :)
Vet inte hur mycket den drar fast vanliga flaskor räcker långt tror jag. Min erfarenhet hittills med gamla rosten är att mängden kaffe och gasåtgång är tämligen linjärt.

Vad blev det av den gamla rosten??
Den står i vedboden och funderar över sin framtid. :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Lite bilder...

2010-11-19%2011.58.35%20small.jpg


Sista frakten sker med släpvagn. Rosten gör först ett ärevarv på stan och drar till sig mycket blickar och nyfikna kommentarer.

2010-11-19%2012.24.20small.jpg


Lyftarmen fram på traktorn efter att den först forcerat snö och häck.

2010-11-19%2012.33.23small.jpg


Här har man tänkt till på Probat. Ett enkelt men funktionellt lyfthål gör transporten säker och trygg.

2010-11-19%2012.33.36.jpg


På praktiskt avstånd till barnens lekstuga och min verkstad.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
2010-11-19%2012.51.45small.jpg


Efter att för hand ha skjutit den in i huset glidande på lackade MDFskivor monteras låghöjdsdomkraftarna på för att justera placeringen inomhus.

2010-11-19%2013.11.55small.jpg


På plats. Nu väntar inmontering av gas, trefasström och ventilationskanal. Till veckan kör vi jungfrurost. Sen pyntar vi upp rosteriet.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Gaskillen som var här skakade på huvudet och sa att en fast gasinstallation är bortkastade pengar. Effekten är inte större än en grill eller en köksspis så en p11, p19 flaska på golvet som man stänger manuellt är att föredra. Elektriciteten kopplas under dagen och sen är det bara att ta tag i ventilationskanalen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp