C3 Cafe Italia II, duger den?

koffej

Well-known member
Tjena. Jag funderar på o köpa en espresso maskin men är väldigt grön inom området så har kollat på netonnet´s C3 Cafe Italia II som man får väldigt billigt. Någon som vet om den duger och använda till o börja med?
 

Delonghi

Active member
Om den duger är helt upp till dina förväntningar och hur du är som person..
Jag tvivlar inte ett dugg på att maskinen kommer att leverera något svart ned i koppen eventuellt med lite brun creama på toppen. Med lite övning kan du säkert få något som är drickbart. Många är nöjda med det. Men om du tycker det är kul att hålla på med kaffet så kommer du förmodligen att tröttna på att den ger ojämn resultat och du börjar förmodligen titta på en Rancilío eller en Gaggia. När du sedan lär dig ännu mer kommer du nog att inse det som alla hemma baristor inser:
KVARN, KVARN, KVARN!!!

Det lutar altså åt att ditt inköp på 500:- kommer att vara lite onödigt antingen för att du tröttnar på hobbyn eller för att du vill ha något bättre. Så vad rekommenderar jag då....
Om du måste ha nytt så köp den! 500:- är en billig väg in i en trevlig hobby och det är först när man har hållt på med en plastleksak man riktigt kan njuta av kvaliteten i t ex en Silvia.
Men om du vill göra klipp är det bara att leta på blocket.

Jag själv har använt en plastleksak i snart ett år nu och har precis uppgraderat till en gaggia evolution och känner jag mig själv rätt kommer jag ha en Silvia innan nästa höst.. Det är det polaren har... och den J*v*eln har precis köp en rocky kvarn!
 

jjalvemo

Active member
Precis den jag hade innan jag köpte min riktiga maskin. Jag hade fått ärva den av min bror som precis köpt en la pavoni. Jag köpte olika färdigmalda kaffesorter och var riktigt nöjd, lätt att den var värd 500 tyckte jag. Men nu när jag kör "riktig" maskin skulle jag aldrig kunna gå tillbaka. jag tyckte inte som Delonghi att den gav ett ojämnt resultat. Min upplevelse var snarare motsatsen. Det var lätt att få en jämnt resultat. Men ett jämnt "okej" resultat. Ett resultat som är bättre än ett misslyckat resultat på en riktig maskin. Men långt ifrån ett riktigt bra resultat på en riktig maskin. Det dög för mig eftersom jag inte riktigt visste vad jag gick miste om.
Är man inte det minsta smak eller kaffenörd så tror jag att man kommer bli nöjd. Att du ens funderar på att köpa den tycker jag tyder på att du inte är det och då troligtvis kommer att bli nöjd. Vad jag minns så fick den bäst i test i ICA kuriren för länge sedan.
Hoppas du blev något klokare.
 

normende

Well-known member
Har ägt en sådan. Höll precis ett år sedan läckte det ifrån bryggrupen så den fick åka till skroten.Udda mått på portafiltret. Jag hittade aldrig någon riktig Tamper till den.
Kaffet blev tunnt i smaken tyckte jag. Jag hade nog satsat på en begagnad Gaggia classic. Gör mycket bättre kaffe än C3an.
Lycka till
 

AndersSt

Well-known member
Min svåger har en sådan. Han tyckte nog att kaffet blev gott tills han smakade kaffe gjort på nymalda bönor, bryggt på min Silvia. Nu letar han efter en riktig maskin. Som någon skrev här så har den en sorts trycksatt filterkorg som ger motstånd utan avseende på malningsgrad. Kaffe som skulle forsa igenom på 5 sek i min maskin rinner långsamt och fint genom hans, men det blir tunt och blaskigt. Du kommer ganska snart att vilja uppgradera så mitt tips är att spara de 500:- och köpa något bättre begagnat.

Alternativt en kapselmaskin, då får du ju gott kaffe i alla fall.
 

koffej

Well-known member
Ok. Har hittat en gaggia evolution för en bilig peng.. Har läst att gaggia classic ska vara en väldigt bra första maskin i och med att den är lätt och använda. Gäller det gaggia evolution också?
 

Mangan

Well-known member
Jag köpte en C3 cafe italia ii på netonnet för 499:-. Kaffet som jag malde med minimokan smakade dock helt OK och t o m bra. Maskinen höll dock bara för att brygga två koppar innan den gick sönder. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp