rengöra moccamaster?

bloke

Active member
Kanske ämnet kommit upp förr men hittade inte efter lite sökande. Jag fick ärva en moccamaster ca halvår använd, men eftersom personen varit aningen senil verkar det hamnat kaffe ner i vattantanken och då antagligen ner i värmaren/kokaren. Skulle det möjligtvis fungera att köra mitt vanliga espresso rengörings medel? som finns på kaffemaskinen. kommer inte ihåg vad det heter, men det man sätter i blindfiltret. kan jag blanda ut det i het vatten och fylla på vattentanken på moccamaastern? Eller borde jag köpa nåt mera lämpligt medel?

/p
 

Delonghi

Active member
Hmm intressant...

Det finns nog inget medel att använda för att få bort malet kaffe. Det medel som finns tar bort beläggningar.
Man kan jämföra det med att rengöringsmedlen löser upp beläggningen precis som att vatten löser upp intorkad juice på ett glas som har stått framme. Kaffepulvret är nog tyvärr mer likt grus som aldrig går att lösa upp.

Vad ska man då göra?

Jag tror inte du behöver göra nånting. Pulvret bör ha följt med vattnet ned i filtret tack vare att bubbelpumpen på kaffekokare är relativt stark och flödet är ryckigt och kaotiskt vilket underlättar bortförsel av pulvret.

Om du känner att du i alla fall vill rengöra den måste du på något sätt spola rent den. Det kan du göra antingen med en trädgårdsslang eller med tryckluft. Det rekommenderar jag dig att vara VÄLDIGT försiktig med eftersom du riskerar att knäcka slangen som transporterar vattnet.

Jag skulle nog inte göra något med din ärvda mocca master mer än att njuta OM nu inte det finns en klar bismak eller en dålig funktion.

Jag vill oxå ärva en kaffemaskin istället ett gammalt bord som det blev senast:p:p!

//T
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp