Varför funkar det inte!

Bat

Active member
Varför får jag inte till en rosetta!
jag lyckas inte skumma mjölken så att den blir sådär homogent krämig :angry:
det blir bara en stor kaka på slutet.
sen ser man en liten tjej på 13 år på ett cafe skumma mjölken helt perfekt, samtidigt som hon slår i kassan och informerar en tredje kund om priser.:nowink:

Vad är det för feeel!
kan det vara munstycket? det har fyra hål som är 2mm i dia.

"man ska alltid skylla på utrustningen först :lol:"
 

Bilagor

  • DSC_0194.jpg
    DSC_0194.jpg
    75.8 KB · Visningar: 28

duenorth

Well-known member
Öva öva öva, är melodin.

Skulle tro att det går väldigt snabbt med ditt munstycke också. Ju längre tid du har på dig desto lättare är det att hitta var du ska vara med munstycket.
Om du får en kaka som du säger, alltså att microskummet inte blandar sig med mjölken, så är det där det största problemet ligger. Sänk munstycket och hitta virveln lite tidigare?
Prova ett munstycke med två hål och se om det blir lättare.

Kolla in DC's skummningsguide också (http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?25471-Skumningsguide)
Eller på coffegeek (http://coffeegeek.com/guides/frothingguide/steamguide)
 
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Du skulle kunna trycka i två små tandpetsbitar inifrån munstycket och pröva med två hål.
Håll munstycket vinklat strax under ytan. Eventuellt vid kanten på kannan. Lek fram en virvel så du får rotation ner i kannan. I början ska man ju bygga upp lite bubblor som sedan ska virvlas ner i kannan. Om man märker att man inte höjer nivån på mjölken får du gå upp och skumma till lite mer bubblor som sedan virvlas ner. Pucken du får beror nog på att du bygger upp för mycket skum i början. En våldsam balansgång det där.
Den ena dagen är inte den andra lik för min del.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Tandpetartricket är en klassiker, testa det.
Något jag tycker funkar bra är att inte fokusera så mycket på att få skum. Det blir lätt att man bara tänker bygga skum, bygga skum, och så slutar det med ett lock av badskum... Får man virveln kommer skummet av sig själv. Höhö, det där lät ju lätt, jag står aaaaaldrig och svär i köket.
/Henning
 

Bat

Active member
Hittade inte någon tandpetare så jag monterade två skruvar med mutter på insidan.
Blir till att prova till morgonkaffet.
 

Bilagor

  • DSC_0200.jpg
    DSC_0200.jpg
    80.7 KB · Visningar: 38

Bat

Active member
Ok, det är nu en helt annan grej! tystare och virveln är mer våldsam.
Vad jag förstår, så ska "pappersrivningsljudet" hållas bara en kort stund, ca 5-10sek, just så att kannan blir ljummen.
Sedan ska munstycket sänkas så att en virvell uppstår.
 

Acke37

Member
Det där med tidsangivelser känns lite tveksamt tycker jag, själv har jag en ruskigt långsam maskin så jag kör betydligt längre än 10 sek. Jag brukar dessutom köra på att skaffa en virvel från början så är det sen bara att sänka ner munstycket när det är dags. Jag försöker helt enkelt att göra lite både och på samma gång så behöver man inte ha så bråttom med att skaffa skum. Det funkar för mig i alla fall :p

Så jag ger dig ett sånt där förhatligt svar som inte ger så mycket, men det finns ju inga riktiga regler. Det är bara att komma på en teknik som funkar, även om det blir en hel del misslyckade försök...
Om du tröttnat på att köpa mjölk kan du ju alltid testa med vatten och en droppe diskmedel när det ska tränas. Det funkar bättre än vad man kan tro även om det ju aldrig blir precis som med mjölk.
 

Bat

Active member
Tack, det är skönt att veta att det inte finns en sanning och att man är en sopa:blush:
Efter att jag har monterat skruvarna kan jag notera följande.
lägre ljud när man kör djupt i mjölken.
Mycket intensivare virvell, (förmodligen ska samma mängd ånga ut genom färre hål).
Virvelln uppstår omedelbart när jag vrider på ångan och är så kraftig att risk finns att mjölken kastas ut ur kannan om jag inte passar mig.
Mjölken blir härligt krämig och det finns möjligheter att göra konster mot tidigare.
 

HE

Well-known member
Acke37: jag kunde inte sagt det bättre själv.

Glöm inte att man även kan åka longboard utmed strandpromenaden också, i himlen alltså. :)
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Puffar tråden här. Jag har själv lite problem med skummet. Har blivit expert på hjärtan, men kan inte hälla rosetta... tycker att jag får till rätt bra microskum, men lyckas tydligen inte riktigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp